Hírek>> : Vettel magára talált, de hajszállal így is Hamilton volt a jobb |
Vettel magára talált, de hajszállal így is Hamilton volt a jobb
2017.10.21. 22:00
Az új karosszériával máris jobban ment! Sebastian Vettel és a Ferrari összeszedte magát szombat délelőttre, és kevesebb mint egy tized választotta el őket a még mindig leggyorsabb Lewis Hamiltontól.
A felhők vonulása ellenére ragyogó napsütés, már most 30 Celsius-fok fölötti aszfalthőmérséklet, működőképes Ferrari – már a rajtnál több változást fedezhettünk föl a péntekhez képest Austinban… A legnagyobb kérdés viszont az volt, várható-e változás az erőviszonyok terén azok után, hogy a pályacsúcsot egyedüliként túlszárnyaló Lewis Hamilton uralta az első két gyakorlást, a Ferrari pedig formán kívül teljesítve még a Red Bullnál is lassabbnak bizonyult.
Sebastian Vettel mindenesetre kapott egy új karosszériát (valójában Szuzukában már ezt használta) a tegnapi rejtélyes furcsaság miatt, aminek nem sikerült megtalálni az okát. Kiderült, csapata az előzetes hírekkel ellentétben mégsem túlórázott, a parc fermé zárása előtt végrehajtotta a feladatot, így megtarthatta az idei második, utolsó dzsókerlehetőségét.
Az első köridők mégsem az ő neve mellé kerültek, hanem a két ismerkedőé, Brendon Hartleyé és Carlos Sainzé mellé. Az új-zélandi péntek délután egy körön ugyan nem tudta tartani a lépést Danyiil Kvjattal, a hosszú etapokon ugyanolyan gyors volt. Számára a friss gumik előkészítésén volt a hangsúly a kvalifikáció előtt.
13 perc elteltével Sainz 1:36,8-as ideje számított az etalonnak – ekkor kezdtek neki első mért köreiknek az élcsapatok versenyzői. Az erős szél nem könnyítette meg a dolgukat, ám Lewis Hamilton esetében ez csupán annyit jelentett, hogy nem első, hanem csak a második repülőkörében állt a mezőny élére. Ultralágyon futott ideje 1:35,125 másodperc volt. Mögé a fokozatosan gyorsuló Sebastian Vettel zárkózott föl, de nem tudott 0,4-en belül kerülni, és Valtteri Bottast is csak 2 ezredmásodperccel utasította maga mögé. Első etapja végén pedig nosztalgikus hangulatba került: a boxutcában elsőre a Red Bull garázsa elé kormányozta Ferrariját, aztán korrigálás közben majdnem elütötte egyik ferraris szerelőjét…
A sorban Kimi Räikkönen és Daniel Ricciardo követte Bottasékat, az ausztrál már közel 1 másodperces lemaradással. Csapattársa, Max Verstappen csak várakozott. Szombaton a Red Bull végre eldöntötte, motort cserél a holland autójában, amiért 15 rajthelyes büntetés jár. Az ő időmérős felkészülését ez alapjaiban megváltoztatja.
Az edzés feléhez érve a kétszeres futamgyőztes pihenőjével a 6. hely jutott a nagyok mögött leggyorsabb Fernando Alonsónak, akit Esteban Ocon, Carlos Sainz, Sergio Pérez és Nico Hülkenberg követett. A Renault német versenyzője számára pénteken még mentséget jelentett az új kollégától elszenvedett vereségben, hogy aerodinamikai újításokat próbálgatva eltérő programon volt, ráadásul motorhiba is hátráltatta.
Éppen csak a második 30 percébe lépett az edzés, amikor Romain Grosjean harsányan belekáromkodott a rádióba. Indulatának okát egy vezetői hiba jelentette: a tempós 7-es kanyarnál elvesztette az autója hátulját, és pechjére úgy csúszott ki, hogy már nem tudott kikászálódni a kavicságyból. A virtuális biztonsági autó „a pályára lépett”, a nemrég szakácskönyvet író francia pedig kereshetett magának egy robogót, amely visszavitte őt és csalódottságát a boxba.
Balesetében egyébként alighanem a szélnek is szerepe lehetett. Nem sokkal kicsúszása előtt Max Verstappen is elhagyta a pályát, igaz, ő csak visszafordította autóját az aszfaltozott bukótérből.
A pályaszélesítés egyébként új divattá kezdett válni Austinban – és egyben egy új vitatémává is. Verstappen később is rendszeresen szélesített az utolsó előtti kanyarban, de Hamilton és Bottas is le-letért az aszfaltozott bukótérbe. És ez nem feltétlenül a szél miatt történt: a hosszabb út nem jelentett időveszteséget a problémás kanyarban, Hamilton például így érte el a legjobb utolsó szektoridőt legjobb körében. Kíváncsian várjuk az FIA reakcióját.
A második ultralágyas körök jelentős javulást hoztak. Hamilton 1:34,478-ra módosította a pályacsúcsot, Az említett kanyarban konzervatívabb Vettel viszont ezúttal már csak 0,092 másodpercre volt tőle. Bottas és Räikkönen is 0,3-en belülre lopakodott, Verstappen pedig a később visszacsúszó Ricciardo elé.
Az ausztrálnak végül csak a 9. hely jutott. Bár az utolsó percben még próbálkozott a javítással, a forgalom miatt ez nem igazán sikerült neki – Felipe Massa, Nico Hülkenberg és Carlos Sainz is megelőzte.
Az alsóház küzdelmei egyébként szintén komoly izgalmakat tartogatnak. A Williams jó formát mutat, Massa körét még Paddy Lowe is megsüvegelte, a tőle 0,3 másodperccel elmaradó két Renault pedig már most rendkívül kiélezett csatát vív egymással. Hülkenberg ezúttal 42 ezreddel volt jobb Sainznál.
A top 10 utolsó helyét Sergio Pérez szerezte meg, a két McLaren a 13-14. helyre szorult. Brendon Hartley 15 lett, az utolsó helyen végző Danyiil Kvjatot viszont úgy előzte meg, hogy az orosz mindössze 6 kört teljesített műszaki hibája miatt.
Amerikai Nagydíj, 3. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:34,478 |
|
15 |
2. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:34,570 |
+0,092 |
19 |
3. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:34,692 |
+0,214 |
17 |
4. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:34,755 |
+0,277 |
17 |
5. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:35,103 |
+0,625 |
14 |
6. |
Felipe Massa |
Williams-Mercedes |
1:35,346 |
+0,868 |
11 |
7. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:35,608 |
+1,130 |
21 |
8. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:35,650 |
+1,172 |
16 |
9. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:35,723 |
+1,245 |
17 |
10. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:35,802 |
+1,324 |
16 |
11. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:35,965 |
+1,487 |
17 |
12. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:36,118 |
+1,640 |
12 |
13. |
Fernando Alonso |
McLaren-Honda |
1:36,239 |
+1,761 |
15 |
14. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Honda |
1:36,599 |
+2,121 |
14 |
15. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Renault |
1:36,818 |
+2,340 |
26 |
16. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:37,271 |
+2,793 |
16 |
17. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:37,319 |
+2,841 |
17 |
18. |
Pascal Wehrlein |
Sauber-Ferrari |
1:37,807 |
+3,329 |
15 |
19. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:37,891 |
+3,413 |
9 |
20. |
Danyiil Kvjat |
Toro Rosso-Renault |
1:38,500 |
+4,022 |
6 |
|