Hírek>> : Esős edzéssel és Hamilton elsőségével rajtolt az austini hétvége |
Esős edzéssel és Hamilton elsőségével rajtolt az austini hétvége
2017.10.20. 19:21
Némi esőt, több kicsúszást és Lewis Hamilton elsőségét hozta az austini első szabadedzés. A bajnoki éllovas legfőbb riválisát, Sebastian Vettelt előzte meg.
Már két órával az első szabadedzés előtt esett az eső Austinban, így a boxutcai lámpa is borús, szürke időben váltott zöldre magyar idő szerint 17 órakor. A gyakorlás vizes, víztócsás aszfalton vette kezdetét. A Pirelli előre számított erre, ezért extra szett köztes esőgumikat biztosított a csapatoknak, melyek azonban az aktuális típusoktól eltérő prototípusok voltak, már 2018-ra fejlesztve.
Bemutatkozókból, visszatérőkből és csapatváltókból sincs hiány ezen a hétvégén. A Toro Rossóval első F1-es hétvégéjét futó Brendon Hartley és a Renault-nál bemutatkozó Carlos Sainz aligha örült, hogy ilyen körülmények között kell ismerkednie új autójával, de a másfél órát kapó Charles Leclerc (Sauber) és Sean Gelael (Toro Ross) helyzetét sem könnyítették meg a körülmények. A visszatérő Danyiil Kvjat eközben a boxfalról figyelt – ő a munkát csak a második edzésen kezdi meg.
Az aszfalton lévő víztócsák indokolttá tették a köztes esőgumi használatát. Miközben Sebastian Vettel glóriateszttel kezdte napját, a többség pedig csak egy-egy installációs kört teljesített, a Mercedes és a Red Bull két versenyzője már az első percekben időeredményekkel iratkozott fel az eredményjelzőre. Lewis Hamilton 1:50,146-os körrel adta meg az alaphangot, 0,168 másodperccel megelőzve Max Verstappent, akit Valtteri Bottas és Daniel Ricciardo követett.
Az ausztráltól láthattuk az első megpördülést, a dupla kerékvetőn veszítette el az irányítást. Nem sokkal később Esteban Ocon is piruettezett, míg Sean Gelael még a pályát is elhagyta, ami után egy megszívelendő tanácsot kapott: „Kerüld a piros festést!”
Az első félóra elteltével már Max Verstappen állt az első helyen 1:47,922-es idővel, amit friss köztes gumin írt el. Mögé előbb Sebastian Vettel – már glória nélkül –, majd Felipe Massa zárkózott föl másodiknak, és ekkorra már csak Marcus Ericsson, Romain Grosjean és Fernando Alonso volt adós az első időkkel. Utóbbi versenyzőt hidraulikus szivárgás hátráltatta.
Bár az eső már egy órája elállt, a pálya csak lassan száradt. 40 perc után a Ferrari elsőként tette föl autóira a slick abroncsokat. Vettel 1:45,960 másodpercre javított is rajtuk, 1,7 másodpercet verve az „interen” legjobb Massára. Kimi Räikkönent viszont hamar a boxba tessékelte csapata, miután kicsúszott a pálya végén. „Az utolsó két kanyar rendkívül vizes még” – adott magyarázatot a közben szintén slickekre váltó Massa a jelenetre.
Rövidebb szünet után Daniel Ricciardo nyitotta meg az edzés „második félidejét” – szintén szuperlágy gumin. Szerény 5 másodpercet faragott Vettel idején, ami jelezte, végre valóban elérkezett a gumik közötti váltópont, a pálya kellően száraz volt már.
Az eredmények rohamléptekben javultak is, a mezőny is egyre aktívabbá vált. Verstappen 1,2 másodpercet vert az időközben műszaki gondokkal a garázsba visszatérő csapattársára, Hamilton ugyanennyivel múlta fölül őt a következő körben, majd további 0,6-et javítva erősítette meg pozícióját.
Valtteri Bottas másodiknak zárkózott föl, de újabb próbálkozásra már nem futotta: „Ki kell állnom, túl kockásra fékeztem a gumit” – szólt a csapatrádión, miközben hátsó szárnya erőteljesen vibrált.
Vettel is enyhe vibrációt érzett új szett szuperlágy gumiján etapja elején, ennek ellenére második időt futott, 0,6-del elmaradva Hamiltontól.
Az újonc Hartley eközben szokatlan problémával bajlódott: a légáramlatok zavaróan mozgatták sisakját. „A sisakom még mindig emelkedik. Ha lehetséges, változtatunk ezen?” – kérdezte mérnökétől, aki közölte, sajnos az edzés végéig már nem tud megoldást. Az új-zélandi egyébként egyike volt az öt versenyzőnek, aki ultralágy gumin teljesítette legjobb körét. Mellette Stoffel Vandoorne, a két Williams és ideiglenes csapattársa, Sean Gelael használta a rózsaszín papucsot.
Lewis Hamilton végül megőrizte első helyét a leintésig, Vettelt, Bottast, valamint a hajrában már hosszabb etapot teljesítő Verstappent utasította maga mögé. Őket Vandoorne, Massa, Räikkönen, Ocon, Pérez és Sainz követte, az újonc Hartley a 14. helyen zárt.
A délelőtti edzés több nagyágyú számára is idő előtt véget ért. Ricciardót és Bottast sem láthattuk már az utolsó szakaszban. A Red Bull egy időigényes beállítás-módosítással indokolta a hosszabb szünetet, míg a Mercedes nem akart már a délutánra szánt gumikat föltenni versenyzője autójára. Az ausztrál egészen a 16. helyig csúszott vissza.
Fernando Alonso esetében a körözés ezzel szemben nem korán ért véget, valójában el sem igazán kezdődött. 80 percet várt a garázsban arra, hogy megoldják a hidraulikai problémát, majd nem sokkal a leintés előtt teljesített egy próbakört, de mért időre már nem futotta, így utolsó lett.
A kockás zászló lendülése után Vettel még mérgelődött egy sort az elé fölöslegesen bevágó Kevin Magnussen miatt, aki szerinte már megint „hősködött”. Délután már arra kell összpontosítania, hogy valahogy közelebb kerüljön az egyelőre meggyőző formát mutató Hamiltonhoz.
Amerikai Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:36,335 |
|
18 |
2. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:36,928 |
+0,593 |
20 |
3. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:36,979 |
+0,644 |
10 |
4. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:37,339 |
+1,004 |
21 |
5. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Honda |
1:37,352 |
+1,017 |
26 |
6. |
Felipe Massa |
Williams-Mercedes |
1:37,570 |
+1,235 |
23 |
7. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:37,598 |
+1,263 |
20 |
8. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:37,808 |
+1,473 |
25 |
9. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:37,861 |
+1,526 |
20 |
10. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:38,093 |
+1,758 |
24 |
11. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:38,408 |
+2,073 |
16 |
12. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:38,534 |
+2,199 |
25 |
13. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:38,904 |
+2,569 |
19 |
14. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Renault |
1:39,267 |
+2,932 |
28 |
15. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:39,336 |
+3,001 |
17 |
16. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:39,366 |
+3,031 |
14 |
17. |
Sean Gelael |
Toro Rosso-Renault |
1:40,406 |
+4,071 |
25 |
18. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:40,448 |
+4,113 |
19 |
19. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
1:40,828 |
+4,493 |
25 |
20. |
Fernando Alonso |
McLaren-Honda |
idő nélkül |
------ |
4 |
|