Hírek>> : Bottas és Räikkönen is autót tört – a mercedeses így is első lett |
Bottas és Räikkönen is autót tört – a mercedeses így is első lett
2017.10.07. 10:24
Autóját összetörte, az edzés feléről le kellett mondania, mégis Valtteri Bottas volt a leggyorsabb a két finn miatt két piros zászlós megszakítást is hozó szuzukai harmadik szabadedzésen.
Elállt az eső Japánban, így szombat délelőtt már csak enyhén nyirkos, de a száraz pályás gumik használatára alkalmas volt a pálya a harmadik szabadedzés kezdetekor. Megfelelő feltételek a száraznak jósolt versenyre való felkészüléshez, melyet pénteken egy piros zászló és az időjárás zavart meg.
A mezőnynek bőven volt mit pótolni. A Mercedesnél a legnagyobb kérdést továbbra is az jelentette, hogy valóban működnek-e a Malajziában nem meggyőző újítások, valamint valós-e a pénteken érzett feljavulásuk. A Ferrari eközben Sebastian Vettel autójába most először építette be a Malajziában használt váltót, melyet a gyári vizsgálatok után teljesen épnek nyilvánítottak, de a pályán még nem próbáltak ki a Lance Stroll-lal történt baleset óta.
Csak pár percnek kellett eltelnie, máris sorra születtek az első köridők. Mindkét Mercedes a lágy keveréken hajtott ki, a Ferrarinál viszont megosztották a munkát. A szuperlágy gumit használó Kimi Räikkönen és a lágy keveréken futó Sebastian Vettel között azonban volt még egy különbség: a finn egy nagyobb leszorítóerőt biztosító hátsószárnyat próbált ki.
Míg a vörösök hosszú etapokkal kezdtek, a két Ezüstnyíl máris túlszárnyalta a pénteki legjobb száraz pályás időt. Valtteri Bottas 1:29,055-nel állt az élre, mindössze 14 ezreddel megelőzve csapattársát. A két Red Bull némi fáziskéséssel, csak negyed óra elteltével csatlakozott a riválisokhoz. Max Verstappen a lágy gumin 1:30,389-es, Daniel Ricciardo a szuperlágyon 1:30,839-es körrel kezdett, s zárkózott föl ezzel a két Mercedes mögé 3-4.-nek, miközben mögöttük Fernando Alonso, Sergio Pérez, Felipe Massa és Pierre Gasly következett.
22 perc elteltével a két Mercedes már a szuperlágy gumin tért vissza. Legjobb köridő helyett csak legjobb részidőkig jutottak. Bottas éppen javítani igyekezett, amikor a Spoon-kanyarból kijövet lesodródott a pályáról, majd hosszú métereken át próbálta egyenesben tartani autóját a füvön, mielőtt az elejével és a hátuljával is nekikoccant a szalagkorlátnak. Az eredmény törött vezetőszárny, defektes jobb hátsó kerék és piros zászló lett.
A megszakítás miatt az abszolút legjobb első két szektort futó Hamilton sem fejezhette be a körét, s így ez egyelőre elodázta Michael Schumacher 2006-os 1:28,8-as pályacsúcsának megdöntését.
Az edzés első felében egyébként két másik nagymenőtől is láthattunk vezetői hibát. Vettel a hosszú etapja során látogatta meg a Degner kavicságyát, míg Ricciardo a Spoon-ban hagyta el a pályát. Mindketten menteni tudtak.
A pálya törmelékektől való megtisztítása 9 percre szakította félbe a körözést, ám a mezőnynél több időt veszített a hibázó Bottas, akinél többek közt a sérült padlólemezt és a teljes jobb hátsó részt javítani, cserélni kellett. Számára ezzel az edzés 9 megtett körrel véget is ért.
A többiek számára még újraindult, ám a Ferrarinál ennek csak rövid ideig örülhettek: az ő finnjük miatt jött az újabb piros zászlós megszakítás! A „Jégember” a második Degner-kanyarban követett el hibát. Túl nagy tempóval érkező autója a kanyar közepén megbicsaklott, Räikkönen ellenkormányzott, de egyenest a gumifalba sodródott. A vörös gépnek az első és a hátsó felfüggesztése is sérült a baloldalon.
Újabb 4 perces szünet után harmadszor is nekifutottak a friss szuperlágy gumikat kipróbálni vágyó versenyzők. A két McLaren egyből javított, s a top 10-be került, Fernando Alonso az 5. helyre kapaszkodott föl, de javított a két Force India és Nico Hülkenberg is.
Az élmezőnyben Hamilton az első szektorban ugyan még jól állt önmagához képest, a másodikban visszavett, és be sem fejezte körét. Vettel eközben előbb felzárkózott a 3. helyre, majd újabb körével 0,3-re csökkentette a hátrányát a még mindig a lágy gumis idejével élen álló Bottasszal szemben. A két Red Bull továbbra is a 4. és 6. helyen tanyázott, javítaniuk nem sikerült.
Rövid szünet után jöttek az újabb repülőkörök. Vettel és a két Red Bull friss szett szuperlágy gumit kaptak, ám javítani csak a két kék autónak sikerült. Verstappen 1:29,910-es körével egy tizeddel gyorsabb volt csapattársánál, de csak a 4-5. hely jutott nekik. Vettel nem egészen 2 századdal elmaradt önmagától. Hamilton eközben már csak pár lassú kör erejéig tért vissza a pályára.
A nagy hajrá elmaradt, az edzés olyan véget ért, amilyen az egész egy óra volt... A két Mercedes lágygumis körével szerezte meg az első két helyet, és magabiztosan várhatja a folytatást. Úgy fest, a szuzukai hűvösebb idő valóban a kezükre játszik Malajzia után.
A leggyorsabbnak abszurd módon az edzés nagy részét kihagyó Bottas bizonyult, Vettelék ezúttal kevésbé mutattak meggyőző formát, mint péntek délelőtt, igaz, edzésük jelentős részét a versenyre való felkészülésnek szentelték.
A három élcsapat mögött Esteban Ocon volt a legjobb, őt Nico Hülkenberg, Fernando Alonso, Sergio Pérez és Jolyon Palmer követte. A renault-s brit ezredre azonos időt autózott Felipe Massával.
Japán Nagydíj, 3. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:29,055 |
|
9 |
2. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:29,069 |
+0,014 |
19 |
3. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:29,379 |
+0,324 |
23 |
4. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:29,910 |
+0,855 |
15 |
5. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:30,018 |
+0,963 |
13 |
6. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:30,109 |
+1,054 |
12 |
7. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:30,315 |
+1,260 |
19 |
8. |
Fernando Alonso |
McLaren-Honda |
1:30,424 |
+1,369 |
13 |
9. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:30,563 |
+1,508 |
12 |
10. |
Jolyon Palmer |
Renault |
1:30,764 |
+1,709 |
22 |
11. |
Felipe Massa |
Williams-Mercedes |
1:30,764 |
+1,709 |
21 |
12. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Honda |
1:30,770 |
+1,715 |
18 |
13. |
Carlos Sainz |
Toro Rosso-Renault |
1:30,799 |
+1,744 |
23 |
14. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:30,982 |
+1,927 |
12 |
15. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:31,011 |
+1,956 |
20 |
16. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Renault |
1:31,353 |
+2,298 |
25 |
17. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:31,459 |
+2,404 |
13 |
18. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:32,579 |
+3,524 |
22 |
19. |
Pascal Wehrlein |
Sauber-Ferrari |
1:32,698 |
+3,643 |
21 |
20. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:33,962 |
+4,907 |
12 |
|