Hírek>> : Vettel-elsőség, nagy bukás és némi eső az első edzésen |
Vettel-elsőség, nagy bukás és némi eső az első edzésen
2017.10.06. 19:52
Sebastian Vettel kezdett a legmeggyőzőbb formában Szuzukában – Lewis Hamilton és Daniel Ricciardo előtt nyerte az első szabadedzést. Carlos Sainz bukása miatt a piros zászló is lendült.
Nem sokat tétlenkedett a mezőny Szuzukában, az első szabadedzés rajtjakor többen azonnal belevetették magukat a munkába. A sietséget az indokolta, hogy bár a pálya száraz volt, a szürke égbolt és a radarok is azt sugallták, van esély rá, hogy ez nem sokáig marad így. Az eső leginkább a Mercedest sürgette. A németek számára az előző két hétvége váratlan küszködése fejtörést okozott: válaszokat kerestek arra, hogy működőképesek-e a Malajziában nem meggyőző aerodinamikai újításaik, valamint arra, hogy sepangi elemzéseik során jó következtetésekre jutottak-e autójuk beállítási problémája kapcsán.
A versenyzők már előre dörzsölték a tenyerüket, hogy milyen élvezetes lesz az idei nagy leszorítóerős autókkal végigsuhanni Szuzuka kihívást jelentő vonalvezetésén. Hogy miről beszéltek, arról hamar képet kaptunk: Daniel Ricciardo már legelső körében tizedekkel gyorsabb volt a múlt évi legjobb péntek délelőtti idejénél.
Az első perceket a Mercedesek és a Red Bullok uralták. Daniel Ricciardo, Lewis Hamilton és Valtteri Bottas is állt az első helyen. Még 15 perc sem telt el, a finn már a tavalyi pole-időt is túlszárnyalta 1:30,517-es körével. Volt azonban egy furcsa jelenete: a célegyenesben annyira el volt foglalva valamivel, hogy fél kerékkel a fűre hajtott – nyitott DRS-sel…
Az eső itt-ott már csepergett, amikor Hamilton 1:30,042-re javított. Az Ezüstnyilakon a lágy gumik voltak az első, 12-13 körös etapjukon, akárcsak a két Ferrarin. A két vörös autó első menetében csak fél másodpercre tudta megközelíteni bajnoki ellenfelét, a gyorsabb időt Kimi Räikkönen jegyezte 1:30,5-tel, Sebastian Vettel 0,1-es hátránnyal követte őt.
A szuperlágyon kezdő Red Bullok első etapjuk után még 0,7 másodperces hátránnyal álltak, ám Daniel Ricciardo fél óra után új garnitúrával visszatért a pályára, és 1:29,541 másodperccel átvette a vezetést. Verstappennek nem sikerült fölzárkóznia rá – a holland egyszer a Spoon-kanyarban a füvön is járt.
Második etapján szuperlágy gumikra váltott a Mercedes is. Bottas csupán egy tizedet javított korábbi legjobbján, ám a Degner-kanyar második felében csúnya hibát vétett, s majdnem elvesztette az autót. Hamilton 1:29,377-es köre újra az első helyet érte a brit számára.
Fölényről azonban nem lehetett beszélni. A két Ferrari továbbra is kitartott a lágy keverék mellett, és Vettel magabiztos, hibátlan körrel 0,042 másodpercre zárkózott föl az eggyel puhább gumit használó legfőbb ellenfelére. Räikkönen eközben szintén 1:29-es kört teljesített, ám több mint fél másodperccel elmaradt kollégájától. „A hátulja rossz. Csak még rosszabbá tettük” – közölte csapatával az elégedetlen finn.
Az edzés felénél Hamilton, Vettel, Ricciardo volt az első három sorrendje, őket Räikkönen, Bottas, Verstappen, Hülkenberg, Vandoorne, Alonso és Magnussen követte a legjobb tízben. A Ferrarikon kívül csak a Haas dánja jegyezte a lágy gumin a legjobbját. Neki korábban egyébként a Ferrari-motorral akadt problémája, ami miatt több időt töltött a garázsban.
39 perc volt hátra a gyakorlásból, amikor a körözést piros zászlóval szakították félbe. Carlos Sainz volt a kiváltója, aki a Spoon-ból kigyorsítva ráhajtott az egyre vizesebb külső kerékvetőre, elvesztette autója hátulját, és irányíthatatlanul a baloldali falba csapódott. „Nem tudom, mi történhetett. Elvesztettem az autót” – mondta a pórul járt versenyző, aki dühében csak többszöri kérdezés után tudta kibökni mérnökének, hogy nem esett baja.
Toro Rossója eleje, annak felfüggesztése és orra alaposan összetört, s miután a pálya közepén állt meg, körülötte sok törmelékkel, volt, aki csak a fűre hajtva tudta kikerülni a kék masinát.
A spanyol számára nem túl jó a kezdés. Azok után, hogy biztossá vált, motorcsere miatt 20 rajthelyes büntetést kap, most a Szuzukában mindig értékes edzésidejéből is veszített.
Több mint negyedórás várakozás után indult újra az edzés, 23 perc maradt még belőle. Miután a boxutca lámpája zöldre váltott, a Ferrarik először hajtottak pályára a szuperlágy gumikon. Vettel azonnal javított is 0,2-et a legjobbján. 1:29,166-os körét – mely már csak fél másodperccel marad el Michael Schumacher 2006-os pályacsúcsától – Marcus Ericsson légáramlataiban fejezte be, ami miatt veszített is az utolsó szektorban. A német a célegyenes végén hevesen integetett is a svédnek.
Hamiltonéknak nem volt válasza a négyszeres világbajnok körére, a Mercedesek és a Red Bullok ekkor már javában 1:33-1:34-es köröket autóztak, azaz autójukat megtankolták. Később a Ferrari is követte példájukat.
Két további versenyzőnek az erősödő esőzés ellenére is sikerült javítania idején. Esteban Ocon a 7. helyre zárkózott föl, míg Romain Grosjean a 9.-re. A legjobb tíz közül ezzel kiszoruló Magnussent eközben csapata arra kérte, térjen vissza a garázsba, mert autójával újra probléma adódott. A dán még így is Fernando Alonso előtt volt, 19 ezreddel, aki Malajzia után ismét lassabbnak bizonyult Vandoorne-nál.
Az edzés utolsó perceiben még jobban rákezdett az eső, így a pálya szép lassan elnémult. Az első edzésen a Ferrari és Sebastian Vettel mutatta a legmeggyőzőbb formát, miközben a Mercedesnél abban reménykedhetnek, hogy az előző két hétvégén tapasztalttól eltérő körülmények segítenek visszanyerni korábbi formájukat.
Folytatás magyar idő szerint 7 órakor, a második szabadedzést az M4 Sport és az m4sport.hu 6:55-ös műsorkezdéssel élőben közvetíti.
Japán Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:29,166 |
|
23 |
2. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:29,377 |
+0,211 |
29 |
3. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:29,541 |
+0,375 |
27 |
4. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:29,638 |
+0,472 |
22 |
5. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:30,151 |
+0,985 |
30 |
6. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:30,762 |
+1,596 |
26 |
7. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:30,899 |
+1,733 |
22 |
8. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:30,974 |
+1,808 |
24 |
9. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:31,032 |
+1,866 |
22 |
10. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Honda |
1:31,202 |
+2,036 |
24 |
11. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:31,216 |
+2,050 |
15 |
12. |
Fernando Alonso |
McLaren-Honda |
1:31,235 |
+2,069 |
19 |
13. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:31,530 |
+2,364 |
23 |
14. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:31,602 |
+2,436 |
22 |
15. |
Jolyon Palmer |
Renault |
1:31,757 |
+2,591 |
22 |
16. |
Felipe Massa |
Williams-Mercedes |
1:31,912 |
+2,746 |
20 |
17. |
Carlos Sainz |
Toro Rosso-Renault |
1:32,252 |
+3,086 |
14 |
18. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Renault |
1:32,501 |
+3,335 |
18 |
19. |
Pascal Wehrlein |
Sauber-Ferrari |
1:32,897 |
+3,731 |
29 |
20. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:33,397 |
+4,231 |
28 |
|