Hírek>> : Red Bull-fölény a csonka, esős edzésen – Alonso a 3. helyen! |
Red Bull-fölény a csonka, esős edzésen – Alonso a 3. helyen!
2017.09.29. 08:49
Sok esőt és nagy Red Bull-fölényt hozott a Maláj Nagydíj csonka első szabadedzésre. Fernando Alonso meglepetésre a Ferrarik és a Mercedesek előtt találta magát!
Négy istálló is úgy döntött, hogy Malajziában tesztlehetőséget biztosít fiatal versenyzői számára – szegény ifjoncok nem a legjobb napot fogták ki… Az első szabadedzésen szakadó eső fogadta a mezőnyt, így hiába kezdett el visszaszámolni az óra az előre tervezett időben, a gyakorlást mégsem indították el a rossz körülmények miatt.
Szergej Szirotkin (Renault), Sean Gelael (Toro Rosso), Antonio Giovinazzi (Haas) és Charles Leclerc (Sauber) mellett ez az időveszteség leginkább a Toro Rosso által nem csak másfél óráig tesztelt Pierre Gaslynak jött rosszul, aki pályafutása első F1-es versenyére készül, és akinek a következő pár (legalább két) hétvégén kell bizonyítania, hogy érdemes a faenzaiak 2018-as ülésére.
Bernd Mayländer szorgosan rótta a köröket a vizes pályán, majd 20 perc elteltével az FIA jó híreket hozott: amikor letelik az első 30 perc, zöldre vált a boxutcai lámpa.
Tekintve, hogy péntek van, és a második edzésre is hasonló körülményeket jósolnak, a Pirelli a szabályok értelmében egy plusz garnitúra köztes esőgumit biztosított a versenyzők számára. Más kérdés, hogy annak használatára jó ideig nem volt alkalmas a pálya.
Elsőként a két Ferrari és McLaren jelent meg a pályán, mindannyian a kék jelölésű esőgumikon. Fernando Alonso autóján a glória is fent volt, vagyis a fejvédőt végre esőben is kipróbálták. Mivel továbbra is esett, a versenyzők csak puhatolózó köröket teljesítettek, valamennyien esőgumikon, aztán mért idő nélkül visszatértek a száraz garázsukba.
20 percnek kellett eltelnie, mire valaki vette a bátorságot a köztes esőgumik kipróbálására, ám a bizonytalanul ficánkoló két Force Indiát (Sergio Pérez a pályát is elhagyta) hamar visszakormányozták a boxutcába. Franz Tost, a Toro Rosso csapatfőnöke elmagyarázta, miért nincs aktivitás a pályán. „A gond az, hogy pillanatnyilag a normál esőgumit kéne használni, ám abból az egész hétvégére csak három szettünk van. A csapatok emiatt próbálkoznak az inter használatával, hiszen azokat majd úgyis vissza kell adni” – nyilatkozta a Sky Sportsnak, kiemelve, hogy szerinte legalább egy köztes és két normál esőgumival többre lenne szükség.
További 10 percnek kellett eltelnie, mire újabb versenyzők próbálkoztak a köztes gumikkal. Daniel Ricciardo végre a jeget is megtörte, és 1:55,601 másodperces körrel megfutotta a hétvége első idejét. Az eredmények persze folyamatosan javultak, Sebastian Vettel is vezetett, aztán az esőt különösen kedvelő Max Verstappen már 1:51-es körrel ugrott az élre, majd az élmezőnyben az egyik leghosszabb etapot teljesítő Ricciardo 1:50,8-as idővel újra átvette az irányítást.
A gumikat nem volt könnyű melegen tartani, Verstappent is figyelmeztették a problémára, Szergej Szirotkin pedig meg is pördült a tapadást nem biztosító abroncsaival. De Vettel is elkövetett egy hibát a 10-es kanyarban, ahol a fűről kellett visszaeveznie. A német úgy tért vissza garázsába, hogy Kimi Räikkönen 0,2-del jobb időt futott nála.
Az eső leginkább a Red Bullok terepének bizonyult, a két Mercedes visszafogottnak mutatkozott. Lewis Hamilton csak pár mért kört teljesített, hamar el is tűnt a középmezőnyben. Valtteri Bottas eközben szorgosan rótta a köröket, és bár eleinte nem tűnt túl gyorsnak, szép csendben előrelopta magát a 3. helyre.
Az utolsó 10 percre Ricciardo, Verstappen, Bottas, Stroll, Räikkönen, Vettel, Szirotkin, Palmer, Vandoorne és Ocon sorrendben fordultunk rá, Hamilton csak 11. volt, két hellyel előzte meg az újonc Pierre Gaslyt. A többi újonc közül Szirotkin mellett Leclerc hívta föl magára a figyelmet azzal, hogy megelőzte csapattársát. A monacói 0,4-del volt jobb az egyszer kicsúszó Pascal Wehrleinnél.
Ekkor már csak két veteránnak nem volt mért köre. Fernando Alonso a glória leszerelése miatt töltött hosszabb időt a garázsban, Felipe Massát pedig hidraulikai probléma hátráltatta.
Az utolsó percek is hoztak még változást a sorrendben. Verstappen például magabiztos, 0,7 másodperces különbséggel előzte meg csapattársát az első helyen, s ezzel az ő 1:48,962-es legjobb idejével zárult a Maláj Nagydíj nyitó gyakorlása. A fölényben lévő Red Bullokra Fernando Alonso zárkózott föl késői körével 3.-nak, akit meglepetésre a leintés után javító két Ferrari nem tudott megelőzni. A spanyolt Räikkönen és Vettel követte, a vörös autók már 1,7 és 2 másodpercre voltak Verstappentől.
Utánuk a két Mercedes, Lance Stroll, Pierre Gasly és Szergej Szirotkin következett a legjobb 10-ben. A sort Felipe Massa zárta, akinek 3 kör került a neve mellé, de mért idő nem.
Pénteki 1. szabadedzés, Malajziai GP
|
Versenyző |
G |
|
Csapat |
Modell |
Köridő |
Kül |
Dif |
Km/ó |
Kör |
|
|
1. |
|
Max Verstappen |
|
HOL |
Red Bull-TAG Heuer |
RB13 |
1:48.962 |
|
|
183.135 |
11 |
|
2. |
|
Daniel Ricciardo |
|
AUS |
Red Bull-TAG Heuer |
RB13 |
1:49.719 |
0.757 |
0.757 |
181.872 |
12 |
|
3. |
|
Fernando Alonso |
|
SPA |
McLaren-Honda |
MCL32 |
1:50.597 |
1.635 |
0.878 |
180.428 |
6 |
|
4. |
|
Kimi Räikkönen |
|
FIN |
Ferrari |
SF70H |
1:50.734 |
1.772 |
0.137 |
180.205 |
12 |
|
5. |
|
Sebastian Vettel |
|
GER |
Ferrari |
SF70H |
1:51.009 |
2.047 |
0.275 |
179.758 |
12 |
|
6. |
|
Lewis Hamilton |
|
GBR |
Mercedes |
W08 |
1:51.518 |
2.556 |
0.509 |
178.938 |
8 |
|
7. |
|
Valtteri Bottas |
|
FIN |
Mercedes |
W08 |
1:52.007 |
3.045 |
0.489 |
178.157 |
10 |
|
8. |
|
Lance Stroll |
|
CAN |
Williams-Mercedes |
FW40 |
1:52.295 |
3.333 |
0.288 |
177.700 |
9 |
|
9. |
|
Pierre Gasly |
|
FRA |
Toro Rosso-Renault |
STR12 |
1:52.380 |
3.418 |
0.085 |
177.565 |
14 |
|
10. |
|
Szergej Szirotkin |
|
RUS |
Renault |
RS17 |
1:53.521 |
4.559 |
1.141 |
175.781 |
10 |
|
11. |
|
Jolyon Palmer |
|
GBR |
Renault |
RS17 |
1:53.625 |
4.663 |
0.104 |
175.620 |
10 |
|
12. |
|
Stoffel Vandoorne |
|
BEL |
McLaren-Honda |
MCL32 |
1:53.771 |
4.809 |
0.146 |
175.394 |
10 |
|
13. |
|
Esteban Ocon |
|
FRA |
Force India-Mercedes |
VJM10 |
1:53.896 |
4.934 |
0.125 |
175.202 |
6 |
|
14. |
|
Sean Gelael |
|
IND |
Toro Rosso-Renault |
STR12 |
1:54.610 |
5.648 |
0.714 |
174.110 |
13 |
|
15. |
|
Sergio Pérez |
|
MEX |
Force India-Mercedes |
VJM10 |
1:54.669 |
5.707 |
0.059 |
174.021 |
4 |
|
16. |
|
Charles Leclerc |
|
MON |
Sauber-Ferrari |
C36 |
1:55.280 |
6.318 |
0.611 |
173.099 |
10 |
|
17. |
|
Pascal Wehrlein |
|
GER |
Sauber-Ferrari |
C36 |
1:55.652 |
6.690 |
0.372 |
172.542 |
10 |
|
18. |
|
Romain Grosjean |
|
FRA |
Haas-Ferrari |
VF-17 |
1:56.211 |
7.249 |
0.559 |
171.712 |
8 |
|
19. |
|
Antonio Giovinazzi |
|
ITA |
Haas-Ferrari |
VF-17 |
1:56.339 |
7.377 |
0.128 |
171.523 |
6 |
|
20. |
|
Felipe Massa |
|
BRA |
Williams-Mercedes |
FW40 |
|
|
|
- |
3 |
|
|
|