Hírek>> : Ricciardo Vettel előtt nyerte az első edzést |
Ricciardo Vettel előtt nyerte az első edzést
2017.09.15. 17:21
Daniel Ricciardo sikerét hozta a szingapúri első gyakorlás. Sebastian Vettelt és Max Verstappent utasította maga mögé. A sokat csúszkáló Mercedesek kiszorultak a legjobb háromból. Fernando Alonso rádióműsort rögtönzött...
Esett az eső Szingapúrban péntek délelőtt, ám a nagy melegnek hála ennek nyomát már csak pár halványodó vízfolt jelezte az első szabadedzés kezdetekor. A gyakorlás így sem a Szingapúrban megszokott keretek között rajtolt el, hiszen a nap még nem ment le, így a reflektorok helyett egyelőre még ő biztosította a körözéshez szükséges fényt.
Ahogy a nyári szünet óta megszokhattuk, ezúttal is voltak glóriatesztelők. A Ferrarinál Kimi Räikkönen, a Red Bullnál Daniel Ricciardo, a McLarennél Stoffel Vandoorne vitte pályára a bukókeretet, melynek kapcsán Sebastian Vettel elmondta, ideje végre kideríteni, milyen hatást gyakorol a versenyzők kilátására, ha a rajtlámpákat akarják figyelni, valamint milyen vele villanyfénynél. A nappali egykörös teszttel nem biztos, hogy célt érhetnek…
A csapatok többsége több újítással vágott neki az F1 ázsiai körútjának, a legnagyobb feltűnést pedig a Force India keltette a cápauszonyra montírozott, fűrészfogakra emlékeztető kis légterelőkkel, melyek miatt autójukat már sztegoszaurusznak és kardhalnak is elnevezték. A Toro Rossónál és a Haasnál eközben kevésbé ismerős arcok is feltűntek: előbbi csapat az indonéz Sean Gelaelnek adta át másfél órára Carlos Sainz autóját, az amerikaiaknál pedig Antonio Giovinazzi teljesítette újabb szabadedzését.
Az első mért kör teljesítésére az új szerződést kapó Valtteri Bottas vállalkozott jó 10 perc elteltével, aki látványos erőcsúsztatásokkal verekedte végig magát a szűk kanyarokon. „A pálya még nedves” – állapította meg fél kör után a csapattársa példáját követő Lewis Hamilton. A két mercedeses szuperlágyas első etapot futott, Bottas 1:48,7-ről fokozatosan 1:45,3-ra gyorsult, aztán az etap végén Hamilton a gázba taposott, és teljesítette az első félóra leggyorsabb körét: 1:44,236 másodperccel.
A munkát később kezdő Ferrarik és a Red Bullok az ultralágy gumikat tették föl először, és kihasználva, hogy az Ezüstnyilak időközben visszavonulót fújtak, át is vették az irányítást. Max Verstappen és Daniel Ricciardo oda-vissza dobálták egymásnak az első helyet, mely végül a holland kezében maradt. Legjobb ideje 1:43,278 másodperc volt, közel 4 tizeddel múlta fölül csapattársát. A harmadiknak előrelépő Sebastian Vettel 1:44,220-as legjobb eredménnyel zárta első etapját. Kimi Räikkönen eközben csak a 10. pozícióban vert sátrat 2,5 másodperces lemaradással.
Az edzés első felében több vezetői hibát is láthattunk. Nico Hülkenberg az egyik falnak adott finom puszit, Jolyon Palmernek és Marcus Ericssonnak is hátramenetbe kellett kapcsolnia egyszer, Romain Grosjean egy megpördüléssel vétette észre magát, míg Verstappen az első kombinációban mutatott be egy nagy csúszkálást, amit még Ronnie Peterson is megirigyelt volna.
Az új, az amerikai IndyCarból ismert forgatható fedélzeti kamerát tesztelő Lance Stroll eközben motorproblémára panaszkodott. Váltóhiba és -csere lett belőle, mely miatt már nem is láthattuk őt a számára ismeretlen pályán.
Az edzés feléhez érkezve a Mercedesek folytatták a különcködést. Amikor a mezőny összes tagja visszavonult a garázsba, ők akkor kezdtek neki első ultralágyas etapjuknak. Hamilton egyből be is tört 1:43 alá, Bottas pedig folytatta a csúszkálást a kerékblokkolást. A finn csak harmadiknak zárkózott föl, aztán közölte, 7 köre alatt máris tönkretette a gumikat, és a boxba hajtott. Pár perccel később Hamilton is követte őt.
Közel fél óra volt még hátra az edzésből, amikor Verstappen egy friss szett ultralágy gumin visszavette a vezetést. Ricciardo sem akart lemaradni, így nem sokkal később már ő vezetett 1:42,489-cel, ami máris új pályacsúcsot jelentett Szingapúrban.
Az esélyesnek kikiáltott két Ferrarikon az etapok között több módosítást is végrehajtottak a felfüggesztésnél és a fékeknél. Két versenyzőjük eleinte megbújt a Mercedesek mögött, aztán Vettel felkapaszkodott másodiknak, 0,1-es hátránnyal. Räikkönen viszont továbbra is távol volt, 1,2 másodpercre, a 7. helyen.
Az utolsó tíz percben Stroll kivételével mindenki még egyszer a pályára hajtott. A Mercedesek helyzete nem sokat javult. Hamilton az egyik kanyart elvétve a bukótérbe kényszerült, Bottas pedig egyszerűen vezethetetlennek nevezte autója hátulját. Mérnöke egy hűtő kört javasolt számára, ami arra utalhat, hogy túlhevíthette a gumikat.
Az edzés ezen szakaszában Sergio Péreztől láthattunk jelentős javulást, aki Bottas és Räikkönen elé furakodott az ötödik helyre. A középmezőnyből ő volt az egyetlen, aki egy másodpercen belül került az élen álló Ricciardóhoz képest.
Egy kicsivel hátrébb Fernando Alonso és Nico Hülkenberg vívott egymással, csatájukat a spanyol nyerte több mint 3 tizedes előnnyel.
A kétszeres világbajnok már az első edzésen hozta a mostanában megszokott formáját: cinikus rádióműsort rögtönzött. Először a motorerő hiányára panaszkodott, amire mérnöke azt felelte, fel kéne töltenie az ERS-t. Majd utasítást kapott egy második bemelegítő kör teljesítésére is. „A mindenit! Tényleg?” – kommentált a spanyol. Később arról kérdezték, próbálkozik-e még egy gyorskörrel. „Ne, légyszi ne!” – vágta rá. Az információt, miszerint a 7. legjobb idő az övé, pedig újabb gúnyos reakció követte: „Nos, elsők is lehetnénk…”
Végül be kellett érnie a 8. pozícióval. A legjobb tízbe még Danyiil Kvjat fért be, akit Stoffel Vandoorne és Jolyon Palmer követett.
Szingapúri Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:
Hely |
Versenyző |
Autó |
Motor |
Kör |
Idő |
Különbség |
1 |
Daniel Ricciardo |
Red Bull |
TAG |
21 |
1'42.489 |
|
2 |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
Ferrari |
21 |
1'42.598 |
0.109 |
3 |
Max Verstappen |
Red Bull |
TAG |
23 |
1'42.610 |
0.121 |
4 |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
Mercedes |
27 |
1'42.904 |
0.415 |
5 |
Sergio Perez |
Force India |
Mercedes |
25 |
1'43.423 |
0.934 |
6 |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
Mercedes |
27 |
1'43.434 |
0.945 |
7 |
Kimi Raikkonen |
Ferrari |
Ferrari |
25 |
1'43.734 |
1.245 |
8 |
Fernando Alonso |
McLaren |
Honda |
19 |
1'43.759 |
1.270 |
9 |
Nico Hulkenberg |
Renault |
Renault |
24 |
1'44.101 |
1.612 |
10 |
Daniil Kvyat |
Toro Rosso |
Renault |
25 |
1'44.220 |
1.731 |
11 |
Stoffel Vandoorne |
McLaren |
Honda |
25 |
1'44.340 |
1.851 |
12 |
Jolyon Palmer |
Renault |
Renault |
25 |
1'44.961 |
2.472 |
13 |
Esteban Ocon |
Force India |
Mercedes |
25 |
1'45.053 |
2.564 |
14 |
Felipe Massa |
Williams |
Mercedes |
27 |
1'45.084 |
2.595 |
15 |
Romain Grosjean |
Haas |
Ferrari |
20 |
1'46.456 |
3.967 |
16 |
Antonio Giovinazzi |
Haas |
Ferrari |
27 |
1'46.782 |
4.293 |
17 |
Lance Stroll |
Williams |
Mercedes |
11 |
1'47.190 |
4.701 |
18 |
Sean Gelael |
Toro Rosso |
Renault |
26 |
1'47.570 |
5.081 |
19 |
Marcus Ericsson |
Sauber |
Ferrari |
23 |
1'47.699 |
5.210 |
20 |
Pascal Wehrlein |
Sauber |
Ferrari |
24 |
1'47.886 |
5.397 |
|