Hírek>> : Bottas élre állt, a Ferrari felzárkózott Monzában |
Bottas élre állt, a Ferrari felzárkózott Monzában
2017.09.01. 17:36
Helycsere csak csapaton belül volt: délutánra Valtteri Bottas vette át a kezdeményezést Lewis Hamiltontól Monzában. A Ferrari jelentősen faragott a hátrányából.
Száraz pálya, szakadozó felhőzet – a délelőtti szeszélyes időjárás után délután biztatóbb körülmények között rajtolt el az Olasz Nagydíj második szabadedzése Monzában. Az újabb 90 perc legnagyobb kérdését az jelentette, mennyire festett valós képet a Mercedes és a Ferrari közötti erőviszonyokról Lewis Hamiltonék jelentős reggeli fölénye.
A két élcsapat teljesítményének összevetését ezúttal segítette, hogy azonos gumitípuson hajtottak pályára: a lágyon kezdtek. Az első tíz perc még szoros csatát hozott, Valtteri Bottas és Kimi Räikkönen oda-vissza előzgették egymást az első helyen, Sebastian Vettel 0,1 másodperces lemaradással csatlakozott hozzájuk harmadiknak. Aztán némi fáziskéséssel megjelent Lewis Hamilton (épp amikor csapattársa befejezte első, 6 körös etapját). Első körével átvette a vezetést, a másodikkal betört 22 alá, és 1:21,956-os eredménnyel 0,437 másodperces előnnyel az élre állt.
Mögöttük az egyelőre meglepően közel lévő Red Bullok következtek. Max Verstappen csupán 0,2-re volt Vetteltől a 4. helyen, míg az első menetére 18 percet váró Daniel Ricciardót 21 század választotta el kollégájától. Ő azonban már a szuperlágy Pirelliket használta. Nem sokkal később egy kiállást követően Verstappen egy gyorskör erejéig szintén a piros oldalfalú gumin tért vissza, javított is idején, beékelődött Bottas és Räikkönen közé a 3. helyre.
Az első félóra végéhez közeledve Esteban Ocon, Felipe Massa, Sergio Pérez és Lance Stroll, azaz a négy Mercedes-motoros versenyző osztozott a top 10 maradék pozícióin.
A munkát Hamilton és Ricciardo mellett Fernando Alonso is egy kicsit később kezdte, ám velük ellentétben neki technikai magyarázata volt erre: szerelői a két edzés között motort cseréltek autójában, visszakapta a spái erőforrását. Első etapját Ricciardóhoz hasonlóan a szuperlágy gumin teljesítette, Stoffel Vandoorne mögé, a 15. helyre lépett elő rajtuk.
Némi pihenőt követően jöttek a Mercedes és a Ferrari szuperlágyas „időmérős” körei, melyek helycserét hoztak mindkét csapatnál. Vettel 1:21,5-re javított, Bottas azonnal túlszárnyalta egy tizeddel, és az élre állt. Hamilton hiába futott remek első és második szektort, a harmadikban időt vesztett, így 0,056 másodperccel elmaradt kollégájától. Räikkönen eközben a középső szektorban gyengélkedett, így 0,4-es hátránnyal csak negyedik volt.
Érdekesség, hogy míg Bottas és a két Ferrari nagyjából 1 másodpercet faragtak idejükön a puhább gumin, addig Hamilton csak fél másodpercet gyorsult lágygumis köréhez képest. A britnek többszöri próbálkozásra sem sikerült tökéletes kört teljesítenie, egy ízben a második sikánban látványosan meg is csúszott Mercedesével.
Az eltérő programot futó két Red Bull ekkor már nem csatlakozott a riválisokhoz, mindkét versenyzőjük korán áttért a hosszú etapokra. Motorcsere miatti büntetéseik miatt nekik inkább a versenyre is kell helyezniük a hangsúlyt.
A legjobbak mögött a legnagyobb változást az jelentette, hogy Stoffel Vandoorne felbukkant a 7. helyen. Ő és csapattársa már a szombati időmérőre próbáltak: „kötelékben” haladva gyakorolták a szélárnyékozást. Fernando Alonso már Spában közölte, büntetése miatt Olaszországban ő lesz a soros a másik segítésével. A spanyol ekkor még a 16. helyen tanyázott, miközben motorerő-vesztésre is panaszkodott. Későbbi menete során aztán felzárkózott kollégája mögé a 8. helyre. 21 század választotta el őket egymástól.
Mögöttük Esteban Oconnal és Felipe Massával két Mercedes-motoros versenyző következett. Kettejük csapattársa csak a 14-15. helyen állt.
Az edzés első része csak kisebb vezetői hibákat hozott. A két Williams egy ízben a kavicságyat rendezte át bal hátsó kerekével a második sikánban, és Lance Stroll egy megpördülést is bemutatott az Ascari közepén.
A gyakorlás második felében a versenyre készült már a mezőny. Legalábbis az a fele, amely még állva maradt. Nico Hülkenberg például hidraulikus problémával rekedt a garázsban. A 12. helyre volt elég a legjobb köre, mely 5 századdal jobb volt Jolyon Palmerénél.
A második leálló Carlos Sainz volt, aki egyik menete elején az első szektort füstölő motorral teljesítette. Miután a hétvégén megkapta 5. MGU-H-ját, a spanyol már így is 10 rajthelyes büntetése tudatában készül – kérdéses, lesz-e szükség nála újabb cserékre. Rossz hír Faenza számára, hogy az edzés vége előtt Danyiil Kvjatot is le kellett állítani a műszaki hiba veszélye miatt.
12 perccel a leintés előtt az egyik Haas is megadta magát. Kevin Magnussen éppen a második Lesmo-kanyarból gyorsított ki, amikor kocsija hátulja kitört. „Eltört a felfüggesztést” – jelentette, majd az Ascariban félre is kormányozta autóját. Az eset miatt ideiglenesen virtuális biztonsági autóval fogták vissza a mezőnyt.
A Mercedes és a Ferrari a versenyszimulációk során megosztották a munkát két versenyzőjük között. Szinte valamennyiüket hallhattuk panaszkodni valami miatt. Hamiltonnak az ülése melegedett, Vettel vibrációt érzett, Räikkönen az egyensúllyal volt elégedetlen. A finn problémái tűntek a legkomolyabbnak, egyszer csúnyán ki is csúszott a kavicságyba a Lesmónál, majd közölte mérnökével: „Sok problémám van.”
Az Olasz Nagydíj nyitónapjával az edzést már a leintés előtt befejező Mercedes lehetett a legelégedettebb: két kettős siker, egy Hamilton- és egy Bottas-elsőség volt a mérlegük, ráadásul úgy fest, tempóelőnyben is vannak legfőbb ellenfelükkel szemben. A Ferrari eközben annak örülhetett, hogy délután nem mutatkozott nagy differencia köztük és a németek között, és abban bízhatnak, hogy Spához hasonlóan sikerül többet fejlődniük szombatra.
A monzai második szabadedzés 22:10-kor felvételről megtekinthető lesz az M4 Sporton, szombaton 12:30-as kezdéssel a 3. szabadedzést sugározzuk felvételről.
Végeredmény - FP2 - Olasz Nagydíj 2017
Hely |
Versenyző |
Autó |
Motor |
Kör |
Idő |
Különbség |
1 |
Valtteri Bottas
|
Mercedes |
Mercedes |
25 |
1'21.406 |
|
2 |
Lewis Hamilton
|
Mercedes |
Mercedes |
24 |
1'21.462 |
0.056 |
3 |
Sebastian Vettel
|
Ferrari |
Ferrari |
33 |
1'21.546 |
0.140 |
4 |
Kimi Raikkonen
|
Ferrari |
Ferrari |
34 |
1'21.804 |
0.398 |
5 |
Max Verstappen
|
Red Bull |
TAG |
34 |
1'22.409 |
1.003 |
6 |
Daniel Ricciardo
|
Red Bull |
TAG |
22 |
1'22.752 |
1.346 |
7 |
Stoffel Vandoorne
|
McLaren |
Honda |
31 |
1'22.947 |
1.541 |
8 |
Fernando Alonso
|
McLaren |
Honda |
31 |
1'22.968 |
1.562 |
9 |
Esteban Ocon
|
Force India |
Mercedes |
43 |
1'22.977 |
1.571 |
10 |
Felipe Massa
|
Williams |
Mercedes |
42 |
1'22.985 |
1.579 |
11 |
Carlos Sainz Jr.
|
Toro Rosso |
Renault |
21 |
1'23.150 |
1.744 |
12 |
Nico Hulkenberg
|
Renault |
Renault |
14 |
1'23.272 |
1.866 |
13 |
Jolyon Palmer
|
Renault |
Renault |
34 |
1'23.317 |
1.911 |
14 |
Sergio Perez
|
Force India |
Mercedes |
43 |
1'23.352 |
1.946 |
15 |
Lance Stroll
|
Williams |
Mercedes |
36 |
1'23.403 |
1.997 |
16 |
Romain Grosjean
|
Haas |
Ferrari |
31 |
1'23.567 |
2.161 |
17 |
Kevin Magnussen
|
Haas |
Ferrari |
20 |
1'23.650 |
2.244 |
18 |
Daniil Kvyat
|
Toro Rosso |
Renault |
28 |
1'24.253 |
2.847 |
19 |
Marcus Ericsson
|
Sauber |
Ferrari |
39 |
1'24.894 |
3.488 |
20 |
Pascal Wehrlein
|
Sauber |
Ferrari |
25 |
1'25.295 |
3.889 |
|