Hírek>> : Hamilton és a Mercedes fölényét hozta a bolondos első edzés |
Hamilton és a Mercedes fölényét hozta a bolondos első edzés
2017.09.01. 12:01
A Mercedes fölényes kettős sikerét és bolondos időjárást hozott az Olasz Nagydíj első szabadedzése. A két Ferrari egyelőre több mint egy másodpercre a németektől.
Az előrejelzések esőzést valószínűsítettek péntekre Monzában, így nem lepte meg a mezőnyt, hogy az Olasz Nagydíj első szabadedzésére készülődve szürke felhőtömegek jelentek meg az égen. A versenyzők nem is teketóriáztak sokat, már a lámpa zöldre váltása után mindenki elhagyta a garázst – leszámítva Max Verstappent. A holland autóján ekkor még dolgoztak a szerelők, a padlólemez hátsó részén akadt javítanivalójuk.
Három versenyző a 2018-ban kötelezővé tett, s a Forma–2-ben is bevetett glória tesztelésével kezdte a napját. Fernando Alonso, Pascal Wehrlein és Carlos Sainz csapattársa belgiumi próbája után használta rövid ideig a fejvédőt.
A McLaren bajnoka emellett először körözött az új motorral, a 3.7-es verzióval, amely 3 pluszlóerőt hozhat az előző példányhoz képest. A teljes hajtóegység cseréje 35 rajthelyes büntetést jelent Alonsónak, aki délután már a spái erőforrását fogja használni.
Az eső fenyegetése miatt aktívak voltak a csapatok. Az első köridőket a Williamsek jegyezték, Felipe Massa 1:25,6-os eredménnyel állt az élen az első percekben, miközben bőszen panaszkodott a forgalomra. Az egyik Sauberre rá is integetett, miután veszélyesen közel kerültek egymáshoz.
Tíz perc sem telt el, már Mercedes állt a mezőny elején. Lewis Hamilton és Valtteri Bottas is a lágy abroncsokon teljesítette első, 13 illetve 14 körös etapját. Eleinte a brité volt az első hely, aztán csapattársa a 9. körében átvette tőle, és fokozatosan 1:22,086 másodpercig javította idejét. Hamiltontól két nagyobb hibát is láthattunk. Etapja elején az első kanyarnál fékezte el magát és választotta a pályalevágást. Ezt követően vibrációra panaszkodott a rádión. Aztán még nagyobb füstölős fékezést mutatott be a második sikánnál is, ahol szintén levágta a pályát. Ez a hiba véget is vetett lágygumis menetének.
Az edzés első 40 perce a Mercedes kettős vezetésével telt le, mögéjük Sebastian Vettel zárkózott föl. A Monzában különleges sisakfestést használó német ellenfeleivel szemben már a szuperlágy gumikon körözött, és egészen 1:23,232-ig jutott 10 körös etapján. Egy ízben ő is megjárta az első kanyar bukóterét.
Csapattársát, Kimi Räikkönent két hely és 0,4 másodperc választotta el tőle. A finn egyszer látványos csúsztatást mutatott be az első sikánban, és csak lassan lendült bele. A vörös autók közé Sergio Pérez és Max Verstappen ékelődött be. A két Force India a Mercedesekhez hasonlóan a lágy gumikat tesztelte először, és a mexikói kezdettől fogva az élmezőnyben tanyázott, 0,2 választotta el Vetteltől.
Verstappen 20 perces várakozás után kezdett neki a munkának, és 11 köre után 1:23,566-os legjobb idő állt a neve mellett. Daniel Ricciardo a 7. helyen állt 1:23,740-es idővel. Mindkét Red Bull szuperlágyon futott. A legjobb tízet ekkor Esteban Ocon, Carlos Sainz és Danyiil Kvjat egészítette ki.
Az első „félidő” több vezetői hibát is hozott, főleg az egyes kanyar vagdosták le előszeretettel a résztvevők.
Bár Sergio Pérez az első félóra végéhez közeledve már csepegő esőről adott jelentést, a nézők pedig később az esernyőiket is felhúzták, a komoly csapadék váratott magára. Az újra pályára hajtó Valtteri Bottasszal közölték is, nem várható a helyzet romlása, aztán mire nekikezdett első mért körének még a nap is kisütött. Igaz, közben helyenként továbbra is csepergett…
A szuperlágyakat föltevő Mercedesek egyből gyorsultak: mindketten 22-n belülre kerültek. Helycsere is történt, Hamilton 1:21,537-re javított, és ezzel 0,4 másodperces előnyre tett szert csapattársával szemben. A használt szuperlágyon visszatérő Vettel csak időszakosan tudott másodpercen belül kerülni az Ezüstnyilakhoz képest. Mögé a két Red Bull zárkózott fel Ricciardo, Verstappen sorrendben. Kettejüket csupán ezredek választották el egymástól.
Ígéretes formát mutatott a Force India a szuperlágyakon is. Ocon és Pérez oda-vissza előzgették egymást, miközben a Red Bulltól így is fél másodperccel elmaradtak. Az egyetlen problémájuk az volt, hogy Pérez nem volt elégedett sisakjával.
Az időjárás a bolondját járatta a mezőnnyel. Az utolsó félórába lépve Carlos Sainz arra panaszkodott, hogy érezhetően nedves már a Parabolica-kanyar. A spanyol nem sokkal később be is mutatott ott egy megpördülést. A radarok ismét esőt jeleztek a hajrára.
A két Mercedest ez sem riasztotta még vissza. Hamilton és Bottas használt szuperlágy gumikon kezdett hosszabb etapba, köridőik alapján jobban megtankolt autóval. Ezt azonban félbe kellett szakítaniuk, amikor a pályabírák felmutatták a piros-sárga csíkos zászlókat: csúszós a pálya! Az eső rákezdett, a versenyirányítás hivatalosan is nedvesnek minősítette az aszfaltot. Hamilton nem bánta, hogy pihenőre kényszerült. „A motor… Szeretnék takarékoskodni a kilométerekkel” – mondta csapatának, miközben visszatért a garázsba.
A csöndet a két Ferrari törte meg. A 70. születésnapját ünneplő gyártó két versenyzője kihasználta a lehetőséget, és rajtgyakorlatokat végzett el a boxutca végén.
Aztán az utolsó percekre újra javult a helyzet, és a mezőny ismét a pályára hajtott. A Mercedesek ekkorra már befejezték a munkát, Hamilton 0,4 másodperces előnnyel nyerte az első gyakorlást csapattársa előtt. Mögöttük a Ferrari, a Red Bull és a Force India versenyzői alkottak sormintát, a 9-10. helyeken pedig Stoffel Vandoorne és Felipe Massa osztozott. Az előző versenyeken a középmezőny élére álló Renault-k ezúttal csak a Saubereket tudták megelőzni.
Folytatás a második szabadedzéssel, melyet az M4 Sport 22:10-kor felvételről közvetít. A második 90 perc eseményeiről és eredményéről addig is az m4sport.hu-n, összefoglalónkban számolunk be, valamint a résztvevők értékelésével is jelentkezünk!
Olasz Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:
Cla |
Driver |
Chassis |
Engine |
Laps |
Time |
Gap |
1 |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
Mercedes |
28 |
1'21.537 |
|
2 |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
Mercedes |
31 |
1'21.972 |
0.435 |
3 |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
Ferrari |
24 |
1'22.652 |
1.115 |
4 |
Kimi Raikkonen |
Ferrari |
Ferrari |
28 |
1'22.689 |
1.152 |
5 |
Daniel Ricciardo |
Red Bull |
TAG |
28 |
1'22.742 |
1.205 |
6 |
Max Verstappen |
Red Bull |
TAG |
23 |
1'22.749 |
1.212 |
7 |
Sergio Perez |
Force India |
Mercedes |
36 |
1'23.317 |
1.780 |
8 |
Esteban Ocon |
Force India |
Mercedes |
34 |
1'23.400 |
1.863 |
9 |
Stoffel Vandoorne |
McLaren |
Honda |
24 |
1'23.465 |
1.928 |
10 |
Felipe Massa |
Williams |
Mercedes |
37 |
1'23.561 |
2.024 |
11 |
Carlos Sainz Jr. |
Toro Rosso |
Renault |
22 |
1'23.680 |
2.143 |
12 |
Kevin Magnussen |
Haas |
Ferrari |
22 |
1'23.973 |
2.436 |
13 |
Lance Stroll |
Williams |
Mercedes |
30 |
1'23.991 |
2.454 |
14 |
Daniil Kvyat |
Toro Rosso |
Renault |
27 |
1'24.012 |
2.475 |
15 |
Fernando Alonso |
McLaren |
Honda |
17 |
1'24.015 |
2.478 |
16 |
Romain Grosjean |
Haas |
Ferrari |
22 |
1'24.079 |
2.542 |
17 |
Nico Hulkenberg |
Renault |
Renault |
17 |
1'24.542 |
3.005 |
18 |
Jolyon Palmer |
Renault |
Renault |
21 |
1'25.166 |
3.629 |
19 |
Pascal Wehrlein |
Sauber |
Ferrari |
26 |
1'25.223 |
3.686 |
20 |
Marcus Ericsson |
Sauber |
Ferrari |
17 |
1'25.687 |
4.150 |
|