Hírek>> : A történet másik oldala – a nehezén már túl van a Honda? |
A történet másik oldala – a nehezén már túl van a Honda?
2017.07.21. 17:02
Talán nincs mire büszkének lenniük az idei szezonban, a Honda sportigazgatója szerint az utóbbi hetekben bevetett fejlesztéseik már megfelelő alapot biztosítanak a 2018-as talpra álláshoz.
Nem éppen azt várta a Honda harmadik szezonjától, amit eddig kapott tőle, ám vergődésük bizonyos tekintetben mégsem olyan nagy meglepetés, mint első ránézésre tűnhet. A japán gyártó ugyan 2016 második felében már mintha kezdett volna egyenesbe jönni, 2017-et mégsem tekinthetjük az előző év egyenes folytatásának, mivel a tél folyamán alapjaiban megváltoztatták motorkoncepciójukat.
Idén általában annyit látunk a Hondából, hogy folyton műszaki problémáik vannak, kapnak egy sor büntetést, a McLaren és Fernando Alonso pedig folyamatosan bírálja (néha már-már megalázza) őket. Haszegava Juszuke az ESPN-nek most az ő, eddig nemigen meghallgatott verziójukat is részletezte.
Mindenekelőtt rámutatott, a télen történt irányváltásnak a hatása, de a jelentősége is jóval nagyobb, mint azt a kívülálló feltételezné. „Idén egy új motorkoncepciót mutattunk be, emiatt a mostanit hívhatnám az első évünknek is. A célunk, hogy ezt a koncepciót fejlesszük 2017-ben, majd 2018-ban és reményeink szerint 2019-ben is. A motor tömege, tömegközéppontja és az égési folyamat terén már ugyanazt az irányt követjük, mint a másik három gyártó. Helyesen döntöttünk, hogy ezt tettük. Ezt a verziót most úgy módosíthatjuk, hogy fel tudjunk zárkózni a többi gyártóra.”
„A tavalyi motorkoncepciónk teljesen más volt, ezért minimális változtatásokkal nem tudtuk hozni ugyanazt a teljesítményt. Ezért kellett megváltoztatnunk a teljes motorkoncepciónkat erre az évre” – érvelt döntésük mellett.
Haszegava ezzel arra utalt, hogy a Honda az első két szezonjában egyedi utat járt, s a V-hengerek közé helyezte el a turbó kompresszorát és az MGU-H-t. A Mercedes már akkoriban úgy vélte, hogy ez zsákutca, mivel a kevés hely a kérdéses egységek teljesítményét is korlátozza. A német gyártó például a javulás érdekében növelni is kényszerült e részegységeit, miközben a Honda ezt nem tehette meg. Pontosabban csak úgy tehette meg, hogy átveszi a Mercedes koncepcióját, s kiveszi a V-hengerek közül a turbót és a hőenergia-visszanyerőt. Emellett idén – a gyártók közül utolsóként – már az előkamrás gyújtástechnikát is átvették, ám a benne rejlő potenciált még csak most kezdik el kiaknázni.
A japánok innen nézve úgy tűnhet, hogy eltékozoltak két, de legalább egy teljes szezont. 2016-ban az előző koncepciójukkal legalább már jelentős előrelépést tudtak elérni a teljesítmény és a megbízhatóság terén, miközben az idei újratervezéssel mindkét területen visszajutottak oda, ahol 2015-ben voltak. Azt beszélik, hogy csak az Azerbajdzsánban bevetett új motorral sikerült először a tavalyinál nagyobb teljesítményre szert tenniük 2017-ben. Mindez azt jelzi, hogy valóban a nulláról indultak. Ám hasonló lépésre a Renault is rászánta magát, és egyelőre ők sem mutatják a nagy előrelépés jeleit. Azt azonban ők is hangsúlyozták, hogy koncepcióváltásuk egyfajta befektetés a hosszabb távú jövőbe.
Egy lépést előre, kettőt hátra…
Haszegava év elején még arról beszélt, hogy Ausztráliáig szeretnék elérni a Mercedes-motor tavaly év végi szintjét. Ma már belátja, nagyon is számítottak nehézségekre az új koncepcióval. „Amikor először indítottuk be a teljes erőforrást, máris láttuk, hogy nem olyan megbízható és erős, mint vártuk. Kisebb hibákkal is szembesültünk, ezért módosítanunk kellett pár apróságon. Miután a kisebb dolgokat megoldottuk, elkezdtük tesztelni a teljes koncepciót. Hívhatjuk ezt nulladik verziónak, az eredetinek. Az első téli teszt előtt már működött a tesztpadon. De természetesen már akkor tudtuk, hogy nem értünk célt vele.”
„Aztán a barcelonai teszten több gond is volt az autóval, például az olajtankkal kapcsolatos probléma. Ez az autóhoz köthető gond volt, nem igazán motorhiba, de ettől még nagyon meghatározó. Sok mindent nem tudtunk tesztelni a próbapadon, ezért normális, hogy ezeket a pályán kellett ellenőriznünk. Az olajtank volt az egyik legnagyobb téma, mivel van tesztpadunk ennek tesztelésére, azon nem tudtuk szimulálni azokat a körülményeket és G-erőket, melyek az autóban hatnak. A tervezés idején csak elméletben mérlegeljük az aktuális autónk helyzetét, és van, hogy a valóságban másképp alakul, ezért volt gondunk az olajtartállyal.”
Ez a gond a McLaren első tesztnapjait tette hasztalanná, a Hondát pedig máris a kritika kereszttüzébe állította. Az esetből kiderül, miért érzi úgy a McLaren, hogy Szakura egyik legnagyobb problémáját az F1-es tapasztalat hiánya jelenti, mely a hasonló helyzetekre is felkészíthetné őket.
„A második problémát a vibráció jelentette” – folytatta Haszegava. „A tesztpadon a modellünk merevebb és nehezebb, ezért nem lép fel vibráció. Az autóban viszont ott van a váltó, ott vannak a gumik, és sokkal kisebb a tehetetlenség mértéke. Ez nem mindig generál vibrációt, de teljesen eltér a próbapadtól, és mi ezért szenvedtünk az autó vibrációjával. Nyilván számítottunk arra, hogy lesz valamilyen mértékű vibráció, de sokkal nagyobb volt, mint vártuk.”
A túlzott vibráció csak tetézte a bajt. Az év első hétvégéin emiatt visszafojtott motorral, nem ideális váltóhasználattal kellett versenyezniük Fernando Alonsóéknak. Ez pedig az MCL32-es – azóta egyre inkább felszínre kerülő – erősségeit is elfedte, nehezen vezethető autóvá tette a McLarent.
A nehezén már túl vannak?
A Honda azóta e problémák orvoslásáért sokat tett, javuló helyzetüket pedig javuló eredményeik prezentálják. Az utóbbi időben többször a Q3-ba vagy annak közelébe jutottak az időmérőn, Barcelonában és Silverstone-ban már volt elég jó a motorjuk ahhoz, hogy bebizonyosodjon, a McLaren kiváló autó, és bizonyos pályákon sikerült a vártnál jobb teljesítménnyel előrukkolniuk.
A megbízhatósággal és a teljesítménnyel persze továbbra is vannak problémák, a büntetések is folyamatosan jönnek, ám Haszegava úgy látja, az átalakított motorjukkal végre megteremtették az alapot ahhoz, hogy ezeken a területeken is javulást érhessenek el, és 2018-ra végre a saját célkitűzéseiket is sikerüljön megvalósítaniuk.
„Nem állunk le a fejlesztéssel, folyamatosan javítanunk kell. A teljesítmény és az eredmények a legfontosabbak, de a jövő szempontjából is sokat tanulunk. A tavalyi év után módosítanunk kellett a koncepción, jövőre viszont már ugyanezt a koncepciót fogjuk továbbvinni. Ez előny, mivel így az idei fejlesztéseket közvetlenül folytathatjuk a következő évben. Ez azt jelenti, hogy nem szükséges leállítanunk ezt a fejlesztést. És mi már el is kezdtük a jövő évi motor tervezését.”
Már nincs több lehetőségük hibázni. Most, hogy fél év késéssel nagyjából megközelítették azt a szintet, amelyről a téli tesztek idején szerettek volna indulni, az év második felében egyetlen feladatuk lesz: a McLarent is meg kell győzniük arról, hogy a kerülő úton végigjárva újra a helyes vágányra kerültek, és 2018-ban már tényleg hozni tudják, amit ígértek. A legutóbbi motorjukkal ez a hírek szerint nagyjából sikerült. A következő mérföldkövet az októberre (Austin környékére) ígért újabb motorverzió jelentheti.
A kérdés csak az, a McLarennek van-e még annyi türelme, hogy megvárja azt.
|