Hírek>> : Bottas kezdett leggyorsabban Silverstone-ban – debütált a pajzs! |
Bottas kezdett leggyorsabban Silverstone-ban – debütált a pajzs!
2017.07.14. 14:59
Valtteri Bottas századokkal gyorsabbnak bizonyult Lewis Hamiltonnál, s ezzel ő nyerte a Brit Nagydíj délelőtti gyakorlását. Sebastian Vettel először vitte pályára a pajzsot!
Hűvös, mindössze 15 Celsius-fokos, felhős idő fogadta a Forma–1 mezőnyét a Brit Nagydíj első szabadedzésén, de a pálya száraz volt. A legnagyobb figyelem Sebastian Vettelt övezte az első percekben, aki az FIA által fejlesztett új „pajzs” szélvédővel Ferrariján hajtott ki a garázsból.
Az már csütörtökön kiderült, hogy a fejvédő eddigi legesztétikusabb verziója sem könnyíti meg a versenyző ki- és beszállását, mozgásban viszont most tesztelték először a megoldást. A legnagyobb problémát az átlátszó plexi csillogása jelentheti, mely a nézők dolgát sem könnyíti meg, hiszen nem mindig teszi láthatóvá a versenyző sisakját. Belülről persze nyilván más a helyzet.
Vettel egyetlen kört teljesített a pajzzsal, visszafogott tempóval, majd miután visszatért a garázsba (és énekléssel köszöntötte egy születésnapos kollégáját…), már ki is szállt autójából, melyről leszerelték a pajzsot.
Az első 15 perc másik említésre méltó eseménye az volt, hogy Max Verstappen installációs köre után visszatérve túlhajtott a Red Bull garázsán, így szerelőinek kellett őt visszatolni. Miután ez is megtörtént, percekre némaság költözött a szeles pályára.
20 perc elteltével aztán megszülettek az első köridők: Kimi Räikkönen, Daniel Ricciardo és Max Verstappen egymást váltogatták az első helyen. A Red Bullokra a lágy, a Ferrarira a szuperlágy gumik kerültek föl, ennek ellenére az 1:30,957-es kört futó holland 12 ezreddel gyorsabbnak bizonyult finn ellenfelénél.
A Copse-kanyart elsőre még némi gázelvétellel teljesítették a versenyzők, ám Felipe Massa így is egy kicsit átlépet a határvonalon. A brazil a külső kerékvetőre futva ledarálta az oldalsó légterelőt a Williamséről, így a pálya azon szakaszán törmelék került az aszfaltra.
Pár perc elteltével Vettel is visszatért a pályára – már a szélvédő nélkül. A szuperlágy gumin a 4. helyre zárkózott föl, ám etapját egy kicsúszás miatt meg kellett szakítania. „Az autó rendben” – mondta a rádión megpördülése után. Azt a szett gumiját viszont sikerült elfékeznie, így a pluszabroncsok kötelező visszaadásának idejéig el is tűnt a garázsban.
Az élen ekkor már Valtteri Bottas állt, aki Lewis Hamiltonnal együtt a sárga Pirellikkel nyitott. Ők ketten egymásra licitálva srófolták egyre lejjebb a köridőket. Bottas lépett elsőként 1:30-on belülre, aztán 7 körös etapjuk végén 1:29,651 másodperces idővel, 0,146 másodperces előnnyel az ő vezetésével zárult az edzés első fele.
Mögöttük Verstappen 0,6-es, Ricciardo és Räikkönen 1,3-es hátránnyal következett, őket az újítások egész sorával fölszerelt Force Indiával Esteban Ocon, az ismét új Honda-motort használó Fernando Alonso, Sergio Pérez, Danyiil Kvjat és a saját első etapját hibájával lerövidítő Sebastian Vettel követte. A Kevin Magnussen helyére egy edzés erejéig beugró Antonio Giovinazzi a 18. helyet foglalta el ekkor, miközben Jolyon Palmert hazai versenyére is elkísérte ragaszkodó útitársa, a balszerencse: miután Renault-jával ezúttal is gondok adódtak, ő volt az egyetlen, aki mért idő nélkül állt ekkor.
A nem hivatalos szünet után a Mercedesek ott folytatták, ahol abbahagyták: a lágy gumikon, mindenkinél gyorsabban. Bottas 1:29,106 másodpercre javított, ami már 2,5 másodperccel volt jobb idő a tavalyi első edzés legjobbjánál, és 0,181-de a 2016-os pole-időnél. Hamilton 78 ezredre zárkózott fel a finnre.
Az ellenfelek szuperlágy gumin sem tudtak igazán közel férkőzni – az edzés hajrájában már versenyt szimuláló – Ezüstnyilakhoz. Verstappen fél másodpercre volt tőlük, Räikkönen 1:30,1-es, Vettel 1:30,5-ös időt ért el. A finnek volt egy látványos megcsúszása is, melynél autója kitörő hátulját éppen csak meg tudta fogni. Úgy tűnt, a Ferrarinak egyelőre nem igazán ízlik az angliai hűvös és szeles idő, és elsőre be kellett érniük a Mercedesek és Red Bullok mögötti 5-6. hellyel.
Mögöttük érdekesen alakult a sorrend. Fernando Alonso a szuperlágy gumin futott körével tűnt föl a 7. helyen. Bár később Danyiil Kvjat megelőzte őt, a McLaren szempontjából a spanyol 1,9 másodperces lemaradása, valamint Stoffel Vandoorne top 10-ben való felbukkanása is biztató hír lehet. Annak ellenére is, hogy versenyzői várhatóan újra büntetések egész sorát fogják megkapni a motorkomponensek cseréje miatt.
A két wokingi autó közé a csapattársával különböző aerodinamikai újításokat tesztelő Felipe Massa ékelődött a 9. helyre, ám a brazil autóján eggyel keményebb Pirellik voltak. A vezető 10-est Carlos Sainz és a két Force India követte, az Ausztriában megtáltosodó Haas egy kicsit visszaesett, a délelőtt folyamán több műszaki problémával is szembesülő Renault-k pedig csak a két Saubert tudták maguk mögött tartani.
Brit Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:29,106 |
|
29 |
2. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:29,184 |
+0,078 |
29 |
3. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:29,604 |
+0,498 |
26 |
4. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:29,942 |
+0,836 |
19 |
5. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:30,137 |
+1,031 |
19 |
6. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:30,517 |
+1,411 |
19 |
7. |
Danyiil Kvjat |
Toro Rosso-Renault |
1:30,895 |
+1,789 |
21 |
8. |
Fernando Alonso |
McLaren-Honda |
1:30,993 |
+1,887 |
20 |
9. |
Felipe Massa |
Williams-Mercedes |
1:30,999 |
+1,893 |
26 |
10. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Honda |
1:31,041 |
+1,935 |
27 |
11. |
Carlos Sainz |
Toro Rosso-Renault |
1:31,200 |
+2,094 |
24 |
12. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:31,210 |
+2,104 |
32 |
13. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:31,297 |
+2,191 |
33 |
14. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:31,610 |
+2,504 |
24 |
15. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:31,684 |
+2,578 |
24 |
16. |
Antonio Giovinazzi |
Haas-Ferrari |
1:32,031 |
+2,925 |
24 |
17. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:32,171 |
+3,065 |
19 |
18. |
Jolyon Palmer |
Renault |
1:32,450 |
+3,344 |
16 |
19. |
Pascal Wehrlein |
Sauber-Ferrari |
1:33,029 |
+3,923 |
23 |
20. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:33,399 |
+4,293 |
26 |
|