Hírek>> : Kiszállhat a Honda az F1-ből? |
Kiszállhat a Honda az F1-ből?
2017.07.13. 14:48
Valami megváltozott a McLaren-Hondánál, a német Auto Motor und Sport pedig ismerni véli az okot. A Honda októberben határoz arról, egyáltalán maradjon-e a Forma–1-ben!
A száguldó cirkuszban semmi sem történik ok nélkül. Miután például Fernando Alonso és Zak Brown visszatértek Indianapolisból, feltűnő volt, hogy a McLaren hirtelen agresszív kommunikációra váltott, s elkezdte kőkeményen és nyíltan kritizálni a Hondát, megfenyegetve őket a szakításukkal. Így ment ez hetekig, aztán csak jött az új motor – Spielbergben pedig az újabb fordulat: a versenyző és főnökei hirtelen megenyhültek, újra a közös folytatásba vetett hitükről beszéltek, és kerülték a szakítás lehetőségével kapcsolatos utalásokat.
Akkor még nem volt világos, mi változhatott meg, az Auto Motor und Sport most viszont előállt a lehetséges magyarázattal. Értesülésük szerint a Honda vezetősége októberben ül össze, hogy döntsön arról, folytassa-e az F1-es motorprojektjét. E hír egybevág azzal a ténnyel, hogy a Sauber pár hónappal a megállapodásuk után máris a japánokkal való szakítás lehetőségét fontolgatja; valamint azzal, hogy a jövőjéről szóló döntést eddig folyamatosan szeptemberre ígérő Fernando Alonso Ausztriában hirtelen már októberi bejelentést emlegett.
A szakportál szerint a Honda októberben szeretné pályára vinni az először Bakuban kipróbált új motorja továbbfejlesztett változatát, mely az erőforrásuk rendbetételének második lépcsőfokát jelenti. Ha minden fejlesztés úgy működik, ahogyan tervezték, a Honda 35-40 lóerővel jobb teljesítményre lesz képes, és vélhetően az F1-es folytatás mellett dönt. Ha viszont bakot lőnek, van esély arra, hogy feladják a projektjüket.
És itt jön a magyarázat a McLaren újabban mutatott visszafogottságára: ha beválik az új motor, lesz remény a jobb folytatásra, ha nem, akkor lesz remény egy jobb motorra – immár a Honda nélkül. Utóbbi esetben nem kéne kártérítést sem fizetniük a szerződésbontásért, mivel partnerük önként lépne hátra.
Szorult helyzetben a McLaren
Mindez a Sauberrel kapcsolatos találgatásokat is megmagyarázná. A héten röppent föl a pletyka, miszerint a svájciak vezetősége Monisha Kaltenborn távozása után fontolóra vette, hogy visszalépjen a volt csapatfőnök által nyélbe ütött megállapodásuktól, és mégsem a Honda motorját válassza 2018-ra. A Pascal Picci-vezette Longbow Finance állítólag a McLaren idei vergődését látva nehezen tudta elképzelni, miért is járnának jól a japánokkal.
A Sauber jövő héten munkába álló új csapatfőnöke, Frédéric Vasseur a L’Éqipe-nek elárulta, valóban létezik náluk a motorkérdés. „A Honda-kérdés napirenden van. Ez az első, amin dolgozni fogok” – ismerte el. „Muszáj gyors megoldást találnunk. Az ijesztő számomra, amiket a McLarentől hallok.”
Az Auto Motor und Sport beszámolója alapján nem pusztán a teljesítményük riaszthatja meg őt ennyire. Amennyiben a Honda kivonulna, a McLaren és a Sauber motor nélkül maradna. Erre az eshetőségre mindkettejüknek fel kell készülniük, és ha egyikük sem talál új motorbeszállítót, az FIA fog közbelépni. Szabályzatuk alapján először azt a gyártót fogják felkérni a megsegítésükre, amely a legkevesebb partnerrel rendelkezik. Ez a Honda nélkül a Ferrari lenne. Az olaszok ekkor maguk dönthetnének arról, melyik istállót támogatnák, és nehéz lenne elképzelni, hogy a McLarenre esne a választásuk (még úgy is, ha Spielbergben állítólag egyeztettek e lehetőségről). Ha Sauberrel folytatnák, a McLarenen a másik két riválisnak kéne „osztoznia” – végső esetben akár sorsolás útján.
A németek szerint Wokingot sem a Scuderia, sem a Mercedes nem szívesen tenné versenyképessé V6-osával – a Renault viszont nyitottnak mutatkozik erre.
A Sauber a Honda döntéséig helyzeti előnyt élvez a McLarennel szemben. A britek gyári csapatként nehezen bonthatnának szerződést, ők viszont ezt elméletben megtehetnék még a Honda választása előtt. Ez esetben szabadon válogathatnának a jobbnál jobb motorok közül, hiszen egy velük kötött gyors szerződéssel a Mercedes és a Ferrari is megmenekülhetne attól, hogy rájuk kényszerítsék a McLarent. A németek ezzel elérnék a maximális partnerszámot (négy csapat), az olaszok pedig fölzárkózhatnának a másik két háromcsapatos gyártóhoz.
|