Hírek>> : A Honda elfelejtette, hogyan kell F1-es motort építeni? |
A Honda elfelejtette, hogyan kell F1-es motort építeni?
2017.07.06. 15:58
A 2000-es évek közepén a csapat tagjaként volt szemtanúja a csodás hangú 950 lóerős Honda-motor megszületésének. Otmar Szafnauer rávilágított az akkori és a mostani időszak közti legnagyobb különbségre.
Az Osztrák Nagydíjon mindkét McLaren-versenyző megkapja a Honda új, 3-as specifikációjú motorját. A japánok a bakui pénteken már tesztelték Fernando Alonsóval az új V6-ost, és elégedetten állapították meg, hogy hozta, amit vártak tőlük.
A spanyolt viszont nem igazán tüzelte föl a hír. „Ez a motor talán jó a csapatnak egy sajtóközleményhez, de a valóságban ugyanolyan” – utalt arra, hogy a McLaren előzetesében Haszegava Juszuke optimistán tekintett a mostani hétvége elébe. „Minden újításnak örülünk, de az új motor nem hoz változást. Már kipróbáltam Bakuban az edzésen, de utolsók és utolsó előttiek voltunk.”
A kétszeres bajnokot megkérdezték, ezek után mit vár a 3-as specifikációtól. „Semmit” – hangzott az egyértelmű válasza.
Minden hű képet fest arról, hová jutott ő és a McLaren a harmadik éve tartó Honda-kálváriával: sem a fejlesztésnek, sem az idei első pontszerzésüknek nem képesek már örülni. Ennyire reménytelen lenne a helyzet?
Az egyre sikeresebben és hatékonyabban dolgozó Force India sportigazgatója, Otmar Szafnauer 2001 és 2008 között a Honda gyári csapatánál tevékenykedett, így van rálátása arra, hogyan is dolgoznak a japánok. Ő tudni véli, mi okozza a legnagyobb problémát. „A harmadikgenerációs projektben (az 1990-es évek végétől) dolgozó emberek a második generációs projektből (az 1980-as évekből) remek tudást és tapasztalatot szereztek az F1-ről, és erre van szükség. Ők képesek voltak úgy összerakni a programjukat, hogy a legmagasabb szinten működhessenek. Emlékszem, miután megérkezett Kiucsi Takeo, aki Ayrton Senna és Alain Prost versenymérnöke volt, a mi V10-es motorunk volt a legerősebb. Ő tudta, mire van szükség, és meg is csinálta. 968 lóerő és 88 kilogramm lett a végeredmény, ami csak egy kicsivel volt könnyebb a BMW-motornál, de egy kicsit erősebb annál.”
Szafnauer úgy látja, jelenleg ez tudás hiányzik leginkább a Hondánál. „Most híján vannak ennek a tapasztalatnak. Haszegava Juszuke korábban is ott volt, de ő a kontrollrendszerek mérnöke volt, és nem vagyok biztos benne, hogy vannak kellően tapasztalt F1-es mérnökeik jelenleg. Akkoriban sok volt belőlük, tudták, mire van szükség. És ha ez az első pillanattól fogva nincs meg, akkor időre van szükséged. De most már kezdik megérteni, mire van szükség, és nagy kár lenne, ha most szakítanának a McLarennel, ahelyett, hogy kitartanának és megoldást találnának.”
Hasonló problémákról az elmúlt időszakban a McLaren is beszélt. Éric Boullier a külsős szakértők alkalmazását hiányolta, emellett pedig azt is problémaként nevezte meg, hogy a Honda nagyon elzárkózik Szakurában, távol az F1 központját jelentő Európától. „Ez korábban nem volt probléma” – állapította meg Szafnauer. „Mi az Egyesült Királyságban annyit csináltunk, hogy összeraktuk a motorokat. A tervezés, a fejlesztés és a gyártás mind Japánban zajlott, és ennek nem volt rossz hatása.”
„Meg kell érteni, mennyire nehéz a feladatuk. A Honda ráadásul később is kezdte. Amikor a gyártók elkezdenek egyeztetni az új szabályokról, az első dolguk, hogy egyetlen hengerfejjel indítanak egy programot, annyit tudva, hogy V6-os turbómotor lesz. Ezt a lemaradást behozni nagyon nehéz, és nem sikerülhet máról holnapra. Időt kell adni a Hondának, és biztosan meg fogják csinálni. Okos mérnökeik vannak, megvan a forrásuk, biztos, hogy megoldják. Csak tapasztalatra van szükségük, és azt éppen most gyűjtik.”
A szakember olyannyira hisz abban, hogy volt munkaadója rendezi sorait, hogy abban sem biztos, a McLaren számára kifizetődő lépés lenne most hátat fordítani a Hondának. „Nemrég azt mondtam valakinek, hogy két év múlva, amikor a Honda talán mindent összerak, lehet, hogy azt fogjuk inkább kívánni, hogy a McLaren bárcsak Mercedesre váltott volna! Nem ítélkezhetsz elhamarkodottan. A Honda már rajta van a megoldáson.”
Alonsónak és a McLarennek viszont nem biztos, hogy van türelme további két évet várni…
|