Hírek>> : McLaren: Soha ilyen gyengék nem voltunk az F1-ben |
McLaren: Soha ilyen gyengék nem voltunk az F1-ben
2017.06.23. 20:20
A pénteki műszaki hiba ezúttal nem az volt, mint aminek tűnt, ám a McLaren résztulajdonosa így is megkongatta a vészharangot, s kijelentette, a csapat elérte fennállása mélypontját.
„Motor! Motor” – így hangzik idén Fernando Alonso lassuló McLarenjének szinkronja. A spanyol versenyző Kanada után Bakuban sem úszta meg műszaki meghibásodás nélkül a pénteket, ám a délutáni leállásakor elhangzó diagnózisával ezúttal egy kicsit megvezetett mindenkit. Kivételes helyzetről volt ugyanis szó, ezúttal valójában nem a motorja hibásodott meg. „Nem motorhiba, hanem váltóhiba volt” – erősítette meg Éric Boullier versenyigazgató a pénteki sajtótájékoztatón.
Az összképen persze túl sokat ez sem szépít. A kétszeres világbajnok idén sokadik alkalommal fejezte be idő előtt a munkát, délutáni 2,1 másodperces hátránya és 12. helye pedig azt mutatja, hogy csapata hiába vár a nagy előrelépésre a Honda részéről. Emellett pedig ott a kettős büntetésük, mely garantálja, hogy a rajtrács végéről vágnak neki a vasárnapi futamnak.
Nem véletlen, hogy a McLaren vezetősége is egyre dühösebben nyilatkozik motorbeszállítójáról, és helyzetüket látva, megnyilvánulásaikat hallva egyre inkább tűnik úgy, hogy kapcsolatuk menthetetlen. Boulier másképpen látja. „Ez valóban csak így tűnik, de nem feltétlenül ez a helyzet, ez nem egy tény. Mindkét vállalat nagyon-nagyon keményen dolgozik a célok elérésén, és nem hinném, hogy akkora dráma lenne, mint amekkorát a kérdés sugall” – mondta az újságírói felvetésre.
Megkérdezték tőle, mit tehet még a Honda azért, hogy megnyugtassa őket. „Egyszerűen versenyre kell kelnünk a többiekkel, és nem a mezőny végén állni. Partnerként mi elvárunk egy bizonyos szintű teljesítményt. Nem elkötelezettségről van szó, az megvan, ahogy a források is. Csak egy bizonyos szintű teljesítményről. Egy nagyobb lépésre van szükség” – magyarázta.
Formájuk kapcsán hozzátette: „Az összteljesítményt könnyű lemérni, látható a köridőn. Lassúak vagyunk ezen a hétvégén, és arra számítunk, hogy lassúak is maradunk.”
Soha ilyen rosszak nem voltak
Felettese, Mansour Ojjeh résztulajdonos nála keményebben fogalmazott. Felhívta a figyelmet arra, hogy a McLaren története legmélyebb válságát éli. „Ez egy új terület számunkra. Még soha nem voltunk ennyire versenyképtelenek az F1-ben. Volt egy borzalmas évünk a Peugeot-val, de ezúttal a Honda teljesen alábecsülte ezt a munkát” – jelentette ki a francia-szaúdi üzletember.
Ami az általa említett Peugeot-évet illeti, 1994-ben valóban gyenge szezont futottak, ám így is a negyedik helyen zárták a konstruktőri bajnokságot, miközben nyolc alkalommal a dobogón is álltak. Azt már csak mi tesszük hozzá, hogy igazán gyengének a következő szezonjuk, a Mercedes-motorral teljesített első évük számított, amikor egyetlen dobogós helyezést értek el, 13-szor estek ki az igencsak gyengére (és csúnyára) sikerült konstrukciójukkal, mely Nigel Mansell F1-es pályafutásának is csúfos véget vetett.
A McLarennek persze a mostani ettől még a fennállása leghosszabb nyeretlen időszaka, mely javarészt a Honda vesszőfutásának köszönhető. És Ojjeh nem tagadja, egyre nehezebb tartani a lelket a dolgozóikban. „Olyan keményen dolgozunk, amennyire csak lehet, a cégünknek pedig meg kell tartania a fantasztikus embereit, motiválnia kell őket. Amikor nyersz, ez sokkal egyszerűbb. 1988-ban az volt, mivel tizenhat futamot nyertünk meg a tizenhétből. Ha csak néha nyersz, már nehéz megtartani az emberek motiváltságát, amikor pedig ennyire rossz vagy, akkor nagyon nehéz. Szerencsére a nálunk dolgozók többsége büszke arra, hogy nálunk dolgozik.
”Úgy érzi azonban, hogy minél tovább tart ez a mélyrepülés, annál nagyobb az esély arra, hogy az az egész céget negatívan érinti. „Mi vagyunk az egyetlen résztvevő, akik hasonlíthatók a Ferrarihoz, mivel utcai autókat és F1-eseket gyártunk. De ahhoz, hogy ezt a történetet tovább tudjuk írni, F1-es sikerekre van szükségünk. Nem lehetünk rosszak az egyik, és nagyon jók a másik területen. Az utcai részlegünk fantasztikusan megy, de az F1-ben jelenleg sajnos motorgondjaink vannak. Pedig minden más nagyszerű, a versenyzők és a csapat is.”
Csak a Honda nem – az üzenet ismét világos. Több szakértő véli úgy, a McLaren ezen retorikájával egy már rég eldöntött lépést készít elő: azért kritizálják folyamatosan nyíltan a Hondát, hogy mintegy előre megindokolják, miért szakítanak velük.
Persze Boullier szerint ez még nincs kőbe vésve. Kíváncsian várjuk, milyen visszautat talál…
|