Hírek>> : Már elkerülhetetlen a McLaren és a Honda szakítása? |
Már elkerülhetetlen a McLaren és a Honda szakítása?
2017.06.13. 16:30
A hírek szerint Kanadában ismét tárgyalóasztalhoz ült a McLaren és a Mercedes – egyre kevésbé lenne meglepő, hogy Zak Brownék véget vetnének a Hondával való együttműködésnek.
Van-e még innen visszaút? A Kanadai Nagydíj előtt a McLaren vezetősége kemény támadást indított motorpartnere, a Honda ellen, és egyértelművé tette, hogy ha rövid időn belül nem tapasztalnak javulást, különválhatnak útjaik. Zak Brown később B- és C-terveket is emlegetett, valamint azt is jelezte, hogy a nyári szünetig adnak időt a japánoknak, utána meghozzák döntésüket a 2018-as folytatásról.
Egyre többen vélik úgy, hogy a szakítás már elkerülhetetlen. A brit Daily Mail arról számolt be, hogy Mansour Ojjeh, a McLaren résztulajdonosa Montrealban egyeztetett a Mercedes két vezetőjével, Toto Wolff-fal és Niki Laudával az újbóli partneri kapcsolatról. Szerintük még az augusztusban kezdődő nyári szünet előtt be is jelenthetik, hogy visszatérnek a Mercedeshez.
A válás esetén a legnagyobb problémát a pénzügyek jelenthetik. A Honda nagyjából évi 100 millió dollárral járul hozzá a McLaren költségvetéséhez, Fernando Alonso fizetését is ők állják, s mivel állítólag 2024-ig írtak alá, a szerződés pedig nem tartalmaz kilépési záradékot, annak idő előtti felbontásáért vélhetően szintén fizetnie kell Zak Brownéknak. A Daily Mail szerint 78 millió angol fontot. Ojjeh-éknek tehát azt is ki kell gondolniuk, hogyan tömik be a keletkező lyukakat a költségvetésben. Továbbá azzal is számolniuk kell, hogy a Mercedes-motorokért legalább évi 12 millió eurót kell fizetniük.
Martin Brundle sem látja már menthetőnek ezt a kapcsolatot. „A McLaren nagyon szorult helyzetben van, és nem tehet semmit. Pozíciókat vesztenek, elvesztik a hitelességüket, a presztízsüket, pénzt is veszítenek, ha ez így megy tovább. Egyre inkább úgy tűnik, hogy az egyetlen megoldást az jelenti, ha különválnak a Hondától, és hagyják, hogy a japánok a Sauberrel járják tovább a maguk útját jövőre. Úgy tűnik, kértek motort a Mercedestől, akiknek a Manor megszűnése óta van is tartalékmotorjuk” – kommentálta a helyzetet.
A McLarennél persze állítják, még nem döntöttek a jövőről, a Mercedes pedig nem kommentál. „Nem szeretnék részt venni ezekben a pletykákban és vitákban” – nyilatkozta Toto Wolff a Bildnek.
A 2018-as motorkérdést ugyanakkor valóban hónapokon belül rendezniük kell. Az új autókat lassan már elkezdik tervezni, és az alapkoncepciót meghatározza, milyen méretű, elrendezésű és hűtési igényű erőforrás kerül a borítás alá. Az elmúlt években láthattuk, mekkora hátrány, ha valaki csak az utolsó pillanatban tudja meg, milyen motorral versenyez: a tavalyi Renault-t még Mercedes-motorhoz kezdték el tervezni, és bár a tél folyamán átalakították a franciák erőforrásához, bizonyos alapvető hibákat egész évben nem tudtak orvosolni.
A Honda a sötétben tapogatózik
A McLaren-Honda fennmaradására az egyetlen reményt az jelentené, ha a japánok végre előrukkolnának új erőforrásukkal, és az jelentős javulást is hozna a megbízhatóság és a teljesítmény terén. Nagy kérdés azonban, hogy ez reális elvárás-e.
A gyártó hónapok óta dolgozik az új sepcifikáción, és korábban abban reménykedtek, a Kanadai Nagydíjon már be is vethetik. Csakhogy nem került rá sor, miután az új hajtóegység a tesztpadon nem bizonyult kellően megbízhatónak. A V6-os érkezésének időpontja továbbra is bizonytalan, a Honda sportigazgatója pedig elárulta, nemcsak a motorral gyűlik meg a bajuk, hanem azzal is, hogy nincs meg a korreláció a próbapad és a versenypálya között.
„A tesztpadon nem tudunk megfelelő körülményeket teremteni. Muszáj ugyanolyan körülményeket kreálni, mint a pályán. Működés közben mások a feltételek, és most azt kell megértenünk, miért okoz ez eltérést a megbízhatóság terén. Tavaly sikerült megoldanunk a megbízhatósággal kapcsolatos problémákat a tesztpadon, most azt kéne kitalálnunk, mi a különbség a pályán való használathoz viszonyítva. És ez nem könnyű. Nagyobb pontosságra van szükség” – magyarázta Haszegava Juszuke az Autosportnak.
A McLarent érthetően bosszantja ez a tétovaság, hiszen eközben nekik folyamatosan műszaki hibákkal kell megküzdeniük a versenyeken. Visszatérő probléma az MGU-H meghibásodása – pénteken Stoffel Vandoorne autójában ismét fellépett egy, ami miatt cserélniük is kellett a részegységet. „Megvan a megoldást jelentő egységünk, de azért nem vetettük be Kanadában, mert akkor büntetést kaptunk volna” – mondta erről Haszegava. „Ha már biztosak vagyunk abban, hogy ez megoldást jelent, stratégiai szempontból fogjuk kiválasztani, mely pályán vessük be. Nem szeretnénk meghibásodást a pályán, amiért büntetést kapunk.”
Fernando Alonso autója viszont vasárnap a pályán hibásodott meg, és az érte járó büntetés a McLaren első pontjának elvesztése volt. És lehet, hogy Azerbajdzsánban egy hátrasorolás is hozzácsapódik. Csoda-e, ha a McLarennél azt mondják, köszönik, még egy ilyen szezont már biztosan nem vállalnak?
|