Hírek>> : A McLarennek Honda motor nélkül is nagyon nehéz dolga lenne |
A McLarennek Honda motor nélkül is nagyon nehéz dolga lenne
2017.06.13. 15:50
Jelen pillanatban a Renault az egyetlen gyári csapat, amelynek valamely versenyzőjét képes lehet megverni a McLaren. Enstone-ban komoly átalakulások mennek végbe - elképzelhető, hogy rövidesen velük szemben is komoly hátrányba kerülnek.
Sok találgatás volt az elmúlt időszakban azzal kapcsolatban, hogy mi is lenne a legjobb megoldás a McLaren számára ebben az igencsak nehéz helyzetben, és legtöbbször a szakértők is arra a következtetésre jutnak, hogy vissza kell térniük a Mercedes motorokra. Ez a lépés vajon tényleg megoldaná a problémákat, lenne esélyük arra, hogy hosszú évek után a szezon végeztével újra a dobogó legfelső fokán végezzenek? Valószínűleg nem.
Ha a McLaren visszatér a Mercedes motorjaihoz, szinte biztosan a Renault, a Williams, a Toro Rosso és néha talán a Red Bull előtt végeznének, ám ez vélhetően nem pont az, amire a csapat, vagy épp annak versenyzői vágynak. Abban az esetben, ha ennél magasabbak az igények – márpedig valószínűleg magasabbak – akár el is lehet felejteni a váltást, mert ahhoz egy kisebbfajta csoda kellene, hogy ügyfélmotorral a gyári csapat előtt végezzenek.
Ráadásul ez csak egy pont, ami a váltás ellen szól, a másikat a piszkos anyagiak jelentik, ugyanis ma már ezen a téren sem áll olyan jól a McLaren, mint azt a legtöbben gondolnák. A csapat tulajdonosai ugyan tehetősek, ám a hosszas eredménytelenség bármely patinás istálló pénzügyeire ráteszi a bélyegét, és nem kivétel ez alól a McLaren sem. Az autó hátsó szárnyán és oldalán évek óta nem látni jól fizető szponzort, de a csapat többi támogatója sem akkora pénzzel érkezett meg a csapathoz, hogy abból komoly törekvéseket lehetne finanszírozni.
Zak Brown részben épp azért került a McLaren Forma 1-es csapatának élére, mert komoly marketinges múlttal rendelkezik, azt pedig már ő is elmondta, hogy 2018-ra nagyon fontos lenne egy jelentős szponzor beújítása. Ilyen viszonyok mellett nehezen lehet elképzelni, hogy lemondanának a Honda által biztosított évi 100 milliós összegről és a motorokról, hiszen, ha Mercedesre váltanak, kell egy olyan szponzor, amely a Force India esetéhez hasonlóan az egész autót kibéreli magának és 70-80 milliós összeget fizet, amiből már a motorok költsége is megtérülhet.
Egy ideális világban ez nem tűnne lehetetlen feladatnak, ám a Forma-1-be manapság nem záporoznak a tehetős szponzorok, főleg nem azokhoz a csapatokhoz, akik ügyfélmotorokkal mennek, hiszen ők a gyári istállókhoz képes eleve hátrányból indulnak. Ezen dolgokat figyelembe véve a szakításról szóló híreken a Honda talán minden nap röhög magában. Hogy mi lehetnek a legjobb megoldás, azt persze továbbra is lehet találgatni, de a McLaren talán akkor járna a legjobban, ha ahelyett, hogy minden nap nyomás alá helyezi parterét a sajtóban megjelent nyilatkozatokkal, inkább rávenné őket arra, hogy közösen, jól átgondolt stratégia mentén dolgozzanak.
Példáért nem kell messzire menniük, elég, ha megnézik, hogy a Mercedes hogyan működik. A csapat nagy részét angol mérnökök alkotják, akik a korábbi Honda és Brawn csapatoktól érkeztek. Németeket szinte sehol sem látni, se a kulcsfontosságú mérnöki, se pedig a technikai posztokon, mégis mindent megnyernek, köszönhetően az angolok szakértelmének és a németek pénzének. A McLarennek változtatnia kell az eddigi stratégiáján, át kell gondolnia a dolgokat, és mindenekelőtt türelmesnek kell lennie, mert a jelek szerint a Honda nélkül belátható időn belül biztosan nem lesznek bajnokok.
|