Hírek>> : Piruettek, dühös spanyolok és Hamilton-elsőség az első edzésen |
Piruettek, dühös spanyolok és Hamilton-elsőség az első edzésen
2017.06.09. 19:59
Lewis Hamilton bizonyult a leggyorsabbnak a Kanadai Nagydíj első szabadedzésén. Sok megpördülést, egy mókust, egy mormotát és két mérges spanyolt is láthattunk az első másfél órában.
Képes-e felülkerekedni monacói nehézségein a Mercedes? E kérdésre várunk választ a hétvégi Kanadai Nagydíjon – de ez áll a középpontban a bajnoki címvédőnél a pénteki edzésnapon is. A csillagosok a két másfél órás gyakorláson azt tervezik kideríteni, jól következtettek-e a Monacót követő elemzések során, és hatásos-e a felfüggesztés beállításánál választott új út.
A két Ezüstnyíl még pályára sem hajtott, máris volt, aki autója helyett robogóval száguldott vissza a boxutcába az első szabadedzés elején. Mindössze négy perc telt, amikor Carlos Sainz mögött elfüstölt a Renault-motor. A Toro Rosso egyetlen kört sem tudott abszolválni, a hajtűkanyar után adta meg magát.
A pályabíróknak kényelmes dolguk volt a kék masina eltávolításával: a mezőny az első negyedórában nem mutatott túlzott aktivitást, többen újítások aerodinamikai tesztelésével nyitották a hétvégét. A Ferrarinál két különböző hátsó szárnyat hasonlítottak össze (Vettel kapta az új, banánszárnyat), a Red Bull és a McLaren nagy mérőkeretekkel vizsgálta aerodinamikai újításaikat.
A Sainz leállását követő tízperces csönd után Kimi Räikkönen irányította magára a figyelmet. Ferrarija a 7-es kanyarból kigyorsítva egyszerűen megpördült. A vörös gép semminek sem koccant neki, pár perccel később már 1:16,846 másodperces eredménnyel repítette az első helyre vezetőjét. A finn az ultralágy abroncsokon kezdte a körözést.
Csapattársa, Sebastian Vettel is a lila gumikon nyitott – és ő is megpördüléssel. A német az első kanyarkombináció jobbos hajlata előtt vesztette el az uralmát az SF70H fölött. Pedig még sirályok sem ücsörögtek a belső íven… A két piruett között a különbséget az jelentette, hogy miközben Räikkönen kigyorsításkor, csapattársa lefelé váltás közben fordult menetiránnyal szembe.
A pálya szemmel láthatóan rendkívül piszkos volt, bizonyos részeken csak úgy porzott az autók alatt, ráadásul még a szél is fújt, így a csúszkálás nem Ferrari-sajátosság volt. Nem sokkal később Lewis Hamiltontól is láthattunk egy hibát, Nico Hülkenberg pedig a mezőnyből elsőként egyenesítette ki a hírhedt utolsó sikánt, majd ő is előállt egy piruettel a 7-es kanyarban.
A Mercedes és a Red Bull a Scuderiával ellentétben a szuperlágy gumikon futott az első etapján. Közülük a németek jelentősen gyorsabban kezdtek. 35 perc elteltével Valtteri Bottas állt az első helyen, aztán Hamilton furakodott elé. 1:15,003 másodperces kört futott, a különbségek pedig minimálisak voltak: Bottas lemaradása 36, Räikkönené 86 ezred volt csupán, Vettel 0,169-re követte őket.
Az 5. helyen álló Max Verstappen már 0,7-re volt a legjobb körtől, őt Sergio Pérez, Felipe Massa, Daniel Ricciardo, Esteban Ocon és Romain Grosjean követte. A gumivisszaadós nem hivatalos szünetben csak a mezőny két spanyoljának nem volt mért ideje. Sainz már a délutánra készült ekkor, az Indy 500-ból visszatérő Fernando Alonso pedig úgy tett meg 10 kört, hogy azokat mindig a boxutcában fejezte be.
Az edzés felénél a mezőny összes tagja a garázsban tartózkodott, ezt kihasználva pedig jöhettek a Kanadában elmaradhatatlan állati percek: mormota helyett most egy kalandvágyó mókus vállalkozott a pályabejárásra…
A tétlenséget Bottas törte meg, akinek autójára először kerültek fel az ultralágy gumik. Egyből 0,6 másodpercet javított, és 1:14,374-re módosította az új vezető időt. Aztán érkezett Hamilton is, és kezdődött az adok-kapok. A brit 1 tizeddel jobb körrel válaszolt, Bottas következő körében további 3 tizedet gyorsult, de csapattársa 1 tizeddel megint túlszárnyalta. Egy újabb helycsere után Hamilton már 1:13,961-nél járt. Bottas füstülős blokkolás kíséretében a boxutcába hajtott, a brit pedig még megtoldotta pár körrel az etapját, és 1:13,809-es eredménnyel ő is visszatért a garázsba.
Ekkor már újra a pályán voltak a Ferrarik, egy újabb ultralágy garnitúrán. Vettel és Räikkönen is fokozatosan javított eredményén, a német 0,2 másodperces hátránnyal zárkózott föl másodiknak, kollégája 0,4-re volt Hamiltontól a 4. helyen.
18 perc volt még hátra az edzésből, amikor a mezőny elveszítette második spanyol tagját is. Alonso első menetei után hosszasan várakozott a McLaren-garázs végében, majd teljesített egy mért kört, amivel feljött a 13. pozícióba. A következő fordulóban mérnöke viszont arra utasította, húzódjon félre a hajtűnél.
„Biztos, hogy jobb itt megállni? Nem egyszerűbb visszatérni a boxba?” – kérdezett vissza. Miután nemleges választ kapott, félreállt, dühösen dobta ki fejtámaszát autójából, majd pár perccel később már kedélyesen beszélgetett és fényképezkedett a pályabírókkal. Kiderült, hidraulikai probléma léphetett föl. Hiába menekült Indianapolisba, a hátrahagyott valóság a kihagyott hetek alatt sem változott meg…
Az utolsó negyedórában Hamiltont egy autója előtt átfutó mormota rémisztgette, első helyét viszont már nem fenyegette veszély. Mögötte Vettel is maradt a második helyen, míg a vezető négyest ezúttal a Mercedes-motorral fölszerelt két Force India követte. Sergio Pérez és Esteban Ocon is másodpercen belül volt Hamiltonhoz képest – ugyanezt a Red Bull már nem mondhatta el magáról. Max Verstappen a 7., Daniel Ricciardo a 9. helyen zárt, ám mindketten a szuperlágy gumin futották legjobb idejüket. Közéjük Felipe Massa ékelődött be, a 10. pozíció Danyiil Kvjatnak jutott, aki 0,3-et vert a 11.-ként záró, elmondása szerint Monacóban fordulóponthoz érő Stoffel Vandoorne-ra. Massa és Kvjat szintén a piros gumikon voltak a leggyorsabbak.
Nyitó kérdésünkre, megoldódtak-e a Mercedes problémái, biztos választ még korai várni, ám a kezdés legalábbis biztató volt a németek szempontjából. A Kanadai Nagydíj második szabadedzését magyar idő szerint 20 órakor tartják. Az M4 Sport szombaton 8.15-ös műsorkezdéssel, felvételről sugározza, ám az m4port.hu-n már péntek este összefoglalóval és nyilatkozatokkal jelentkezünk.
Kanadai Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:13,809 |
|
36 |
2. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:14,007 |
+0,198 |
28 |
3. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:14,046 |
+0,237 |
21 |
4. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:14,230 |
+0,421 |
28 |
5. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:14,578 |
+0,769 |
34 |
6. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:14,785 |
+0,976 |
35 |
7. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:14,861 |
+1,052 |
19 |
8. |
Felipe Massa |
Williams-Mercedes |
1:15,106 |
+1,297 |
31 |
9. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:15,441 |
+1,632 |
23 |
10. |
Danyiil Kvjat |
Toro Rosso-Renault |
1:15,658 |
+1,849 |
26 |
11. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Honda |
1:15,943 |
+2,134 |
29 |
12. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:16,233 |
+2,424 |
25 |
13. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:16,313 |
+2,504 |
36 |
14. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:16,345 |
+2,536 |
18 |
15. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:16,473 |
+2,664 |
27 |
16. |
Fernando Alonso |
McLaren-Honda |
1:16,521 |
+2,712 |
13 |
17. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:16,805 |
+2,996 |
24 |
18. |
Jolyon Palmer |
Renault |
1:17,004 |
+3,195 |
26 |
19. |
Pascal Wehrlein |
Sauber-Ferrari |
1:17,606 |
+3,797 |
28 |
20. |
Carlos Sainz |
Toro Rosso-Renault |
idő nélkül |
------ |
1 |
|