Hírek>> : McLaren: Ha a Honda nem változtat, mehet! |
McLaren: Ha a Honda nem változtat, mehet!
2017.06.09. 19:37
Még a nyári szünet előtt el akarja dönteni a McLaren, mely motorgyártó partnereként vág neki 2018-nak. Zak Brown elmondta, milyen feltételeket szabtak a Hondának, és a japánoktól független terveket emlegetett.
Változtatott eddigi politikáján és kommunikációján a McLaren. A Hondát eddig többnyire védelmező, a szakítás lehetőségét pedig rendre cáfoló Zak Brown ügyvezető igazgató szerdán kemény és egyenes szavakkal adta partnerük tudtára, kezd elegük lenni az egyhelyben toporgásból, és igenis számolniuk kell azzal, hogy ha így haladnak tovább, véget ér az együttműködésük.
Pénteken Kanadában ráerősített erre: kijelentette, valóban felbontják szerződésüket, ha a japánok nem teljesítik a feltételeiket. „A tervünk jelenleg az, hogy Honda-motort építünk az autónk hátuljába. De bizonyos dolgoknak teljesülniük kell ahhoz, hogy elhiggyük, jövőre az élen lehetünk. Most ezen dolgozunk” – nyilatkozta a BBC Radio 5 Live-nak. „Versenyképessé kell válnunk, és jelekre van szükség, melyek azt mutatják, versenyképessé fogunk válni. Nem konkrét időmérős helyezésekre gondolok. Most nem versenyzünk jól, nem fejezzük be a futamokat, van, hogy el sem tudjuk kezdeni őket. Ilyen több nem lehet. Mostantól számítva a következő szezonig meg kell győzniük minket arról, hogy lesz megoldás, hogy előrelépünk.”
Az amerikai azt is elmondta, milyen változásokat követelnek a Hondától. „Éric (Boullier) F1-es kultúrát emleget, és nekik nincs meg az a kiinduló alapjuk, ami a többi gyártónak. Kulturális dolgokról beszélek, arról, hol építik a motorjukat, milyen személyek vesznek részt benne. Muszáj F1-es tapasztalatra szert tenniük, ezért nyitottnak kell lenniük. Valaminek változnia kell. Ha folyton ugyanazt csinálod, folyton ugyanaz lesz a végeredmény is, és ők már évek óta ugyanazt csinálják. Talán kockáztatniuk, olyan dolgot tenniük, amit amúgy nem tennének. Nem csinálhatják mindig ugyanazt, abban reménykedve, hogy varázsütésre minden megváltozik a következő futamra. Más hozzáállás kell tőlük.”
Brown legutóbb 90 napos határidőt emlegetett, most viszont arról beszélt, még a nyári szünet előtt szeretnék eldönteni, milyen motort használnak 2018-ban. „Most kezdjük a munkát a 2018-as autóval. 2018 a nyakunkon van. Muszáj döntést hoznunk még a nyári szünet előtt. Van egy B-tervünk, egy C-tervünk, vannak terveink. Barátok vagyunk mindenkivel a paddockban, kávézgathatunk, cseveghetünk sok mindenről, szóval rendben vagyunk” – célozgatott.
Kell nekik Alonso
Aligha véletlen, hogy a nyári szünetig adott határidőt a Hondának. Fernando Alonso a szünet után fog dönteni a hosszabbításáról, és ha nem lesz változás, biztosan távozik. „Nem is kérdés, szeretnénk, hogy maradjon. Sok jó versenyző van a rajtrácson, mindenki versenyezne a McLarennél – ha hosszabb távban gondolkodunk. De jelenleg elég nehéz a helyzet. Fernandót szeretnénk az autónkban tudni Stoffel mellett, és egy versenyképesebb autóval meg is tarthatjuk őt. Ha nem leszünk elég szerencsések, és nem marad, akkor valaki mást kell találnunk.”
„Mindenki ilyenkor hoz döntéseket 2018-ról, szóval ez egy ésszerű időszak erre. Sok futamunk van még addig, most azon leszünk, hogy előrébb kapaszkodjunk a mezőnyben. Ő is ezt akarja, mi is ezt akarjuk, a Honda is ezt akarja. Együtt akarjuk ezt, de egyre kevesebb időnk van arra, hogy elérjük.”
Vannak, akik úgy gondolják, Brown és Alonso szavaiban nem véletlenül vannak átfedések, és a stratégiájuk sem véletlenül vág egybe. A német Auto Motor und Sport szakírója, Michael Schmidt fölvetette, a McLaren talán annak örülne a legjobban, ha a szorult helyzetben a Honda fújna visszavonulót. Lehet, hogy éppen erre játszanak?
Miután hosszú távú megállapodásuk van Wokinggal, s ennek értelmében évi 100 millió dollárral támogatják a csapatot, az egyoldalú szerződésbontásnak súlyos pénzügyi következményei is lehetnének. Ha viszont a japánok akarnának kilépni e kontraktusból, a közös megegyezés garantált lenne.
A Sauber kivár
Amennyiben a Honda és a McLaren szakítana, a japán gyártónak még mindig ott lenne a Sauber, amely gyári támogatásukat is megörökölhetné. Monisha Kaltenborn, a svájciak csapatfőnöke egyelőre azonban nem folyik bele az erről folyó találgatásokba.
„Ez nem ránk tartozik, megvan a magunk dolga is. Külön projektünk lesz velük. Megvannak az embereik és eszközeik, nekünk pedig van időnk. Azt sem tudhatjuk, hogy mi fog történni a vasárnapi versenyen – honnan tudhatnánk, mit hoz majd az első 2018-as teszt?” – kommentált, hozzátéve, az ő partnerségük és a McLaren-vonal két különálló kapcsolat.
|