Hírek>> : Betelt a pohár – a McLaren főnöke ultimátumot adott a Hondának! |
Betelt a pohár – a McLaren főnöke ultimátumot adott a Hondának!
2017.06.08. 21:05
Minden eddiginél egyértelműbb célzást tett a McLaren ügyvezető igazgatója arra, hogy szétválhat útjuk a Hondával. Elmondása szerint már nemigen tudnak hinni abban, hogy a japánokkal megvalósítható a céljuk.
A két fél szakításáról már a téli tesztek óta folynak a találgatások. Éric Boullier versenyigazgató sosem zárta ki egyértelműen, hogy az idő előtti szerződésbontás egy lehetőség előttük, Zak Brown viszont az elmúlt hónapokban mindig azt hangoztatta, a McLaren a Hondával képzeli el a jövőt, és továbbra is bízik abban, hogy partnerük képes fordítani a helyzetükön.
Már csak emiatt is éles fordulat, hogy ezúttal éppen az ügyvezető igazgató fogalmazott keményen, s jelentette ki, kezd betelni a pohár. Zak Brown a Kanadai Nagydíj előtt a Reutersnek adott interjút Wokingban, melyben elárulta, a Honda által Montrealra ígért új motor nem érkezik meg, és ez már kezd túl sok lenni számukra.
„A Honda keményen dolgozik, de egy kicsit elveszettnek tűnnek. Nekünk annyit mondtak, hogy nem kapjuk meg a fejlesztéseket, és hogy nincs is konkrét határidő arra, hogy mikor kapjuk meg. Ez aggasztó, mert a fájdalom nagy, és mi nem ücsöröghetünk egy helyben az örökkévalóságig. Mi izgatottan vártuk ezt a fejlesztést, ahogy a versenyzőink is, és most a csalódottságunk nagy. Nem arról van szó, hogy nem tettek meg mindent, egyszerűen nem tudnak mindent összerakni” – magyarázta Brown.
Az amerikai e csalódottságában jelezte, az elkövetkező pár hétben meg fogják hozni a döntésüket arról, hogyan tovább. A 2018-as autót már el kell kezdeniük tervezni, és ehhez a mérnököknek tudniuk kell, milyen erőforrás kerül majd bele. A hírek szerint már a télen puhatolóztak a Mercedesnél egy esetleges partneri szerződés kapcsán – ezt Brown most egyértelműen nem erősítette meg, de utalt rá, van más opciójuk.
„Az igazgatótanács most jelezte nekünk, hogy ezt abba kell hagynunk. Nem mehetünk neki még egy ilyen évnek. Nem szeretnék belemenni abba, hogy milyen lehetőségeink vannak. Az elsődleges célunk, hogy világbajnokok legyünk a Hondával. De egy bizonyos ponton túl meg kell hoznunk a döntést arról, mi elérhető. És nekünk most komoly aggályaink vannak. Nem jönnek a fejlesztések, ha jönnek, nem azt hozzák, amit ígértek nekünk – ez sokáig már nem mehet így! És kezd betelni a pohár.”
Brown kiemelte, 90 napjuk van a döntés meghozatalára – és nemcsak az új versenygép tervezése, de Alonso szerződésének lejárta is sürgeti őket. „Minden összejött. Sok mindent számításba kell vennünk, és most már elérkezünk egy útelágazáshoz, ahol el kell döntenünk, melyik irányt válasszuk.”
A szakítás elleni érvet eddig leginkább az jelentette, hogy a Hondával 10 éves szerződést írtak alá, melynek felbontása vélhetően jogi és pénzügyi következményeket vonna maga után. Emellett nem elhanyagolható tény, hogy a japánok évi 100 millió dollárral járulnak hozzá a főtámogató nélkül működő istálló költségvetéséhez.
Brown ennek kapcsán azonban rámutatott, a három éve tartó szenvedésük miatt nemcsak egy sor szponzort veszítettek, újakat is nehezen találnak, ráadásul a FOM-pénzekből is jóval kevesebbet kapnak a gyenge bajnoki helyezésük miatt. „Ha megnézzük, mennyit veszítünk a FOM-pénzekből és a szponzoráció terén, ez jelentősen csökkenti a Honda által jelentett előnyöket. És ha ezt a kettőt összesítjük, a kapcsolat gazdasági hatása egyáltalán nem olyan jó, mint amilyennek kívülről tűnik” – figyelmeztetett.
Végül szembesítették a ténnyel, amikor elődje, Ron Dennis hosszú távú szerződést kötött a Hondával, azzal érvelt, hogy az új F1-ben csakis gyári háttérrel lehetséges sikeressé válni. Brown szerint a 2014-es megállapodás nem volt hibás lépés, de Dennis alaptételével nem teljesen ért egyet. „A megállapodásunk száz százalékig helyes volt. Csak eddig nem működött. Egy év a Forma–1-ben egy örökkévalóság. Három év egy évtizednek felel meg. Nem csinálhatod ezt örökké! Hogy hiszem-e, hogy lehet partnermotorral is nyerni? Igen, lehetséges.”
Figyelmeztető lövés leadva, a McLaren jelezte a Honda felé, nem viccel. Úgy tudni, a Mercedesnél Toto Wolff nyitott a velük való együttműködés felélesztésére, és ha nem látnának esélyt erre, talán Brownék sem lennének ennyire határozottak. Ami a Hondát illeti, F1-es projektje még a McLarennel való esetleges szakítással sem kerülne veszélybe. Nemrég bejelentették, 2018-tól a Sauber partnerei is lesznek. A svájciaknak nem jönne rosszul a McLarennel való szakítás: ez esetben megörökölhetnék gyári státuszukat, s ők részesülhetnének a komoly pénzügyi támogatásban.
|