Hírek>> : Räikkönen nyitott az élen – Vettel megpördülése után csak 5. lett |
Räikkönen nyitott az élen – Vettel megpördülése után csak 5. lett
2017.04.28. 14:18
Kimi Räikkönen elsőségével indult az Orosz Nagydíj hétvégéje – a finn a sokat csúszkáló Mercedeseket előzte meg, míg a szintén piruettező Sebastian Vettel csak az 5. helyen zárt. Repült a Force India motorborítása…
Az előző években megszokottnál melegebb, 25 Celsius-fokos időben vette kezdetét az Orosz Nagydíj első szabadedzése, a mezőnyben mindjárt két hazai versenyzővel. Danyiil Kvjat szokás szerint a Toro Rossóban ült, a Renault-nál Nico Hülkenberg autóját viszont az első másfél órában Szergej Szirotkin vezette. A franciák azonban nem csak ezen a téren újítottak. Bahreinben tesztelt új első szárnyuk és levegőt átvezető kerékagyuk is most debütál élesben – reményeik szerint megoldást jelentve a versenyen tapasztalt gumiproblémáikra.
Fejlesztések persze más csapatok autóin is feltűntek. A Red Bull például eltérő oldaldobozokkal, különböző légterelő lemezekkel küldte pályára Daniel Ricciardót és Max Verstappent. Az osztrákok folytatják az RB13-as aerodinamikájának rendbetételét – a reményeik szerint végső megoldást jelentő új csomagjukat a következő versenyen, Barcelonában vetik be.
Az első mért időt Valtteri Bottas autózta, aki egy 1:39,871 másodperces eredménnyel állt az élre. Ő és Lewis Hamilton kezdték a legaktívabban a munkát, a lágy gumikon, az első negyed óra főszereplőjévé mégis a hazai versenyző, Szergej Szirotkin vált. „Valami gond van a motorral” – jelezte a rádión az orosz, miközben autója megállt a 2-es kanyar után.
Ezt hosszas tanácskozás követte az őt elsőre megszokásból Nicónak nevező mérnökével, ám mire Mark Slade elmagyarázta neki, hogyan tudná újraindítani erőforrását, a tanácstalanságot türelmetlenül szemlélő pályabírók eltolták őt a bukótérből.
Miután lendültek a zöld zászlók, a két Williams mutatott be látványos csúszkálásokat; a bajnoki címért küzdő Mercedes és Ferrari pedig fokozatosan lendületbe jött. Sebastian Vettel a lágy gumin 1:37,607-es idővel máris megközelítette a 2016-os péntek legjobb eredményét, ám nem sokáig állt az élen, mivel az Ezüstnyilakra már ekkor fölkerültek a szuperlágy abroncsok. Bottas és Hamilton is javított eredményén, a gyorsabb pedig ezúttal a finn volt, aki 1:36,119-es kört futva jó fél másodpercet vert csapattársára. Később mindketten bemutattak kicsúszásokat: Bottas egy abszolút legjobb első szektor után hagyta el a pályát, míg Hamilton a 2-es kanyar új fekvőrendőrszerű kerékvetőit tesztelte egy kisebb ugratással.
A negyedik helyen álló Kimi Räikkönen eközben a gumik vibrációjára panaszkodott. Ő az első – még lágygumis – etap után csupán 28 ezreddel maradt el Vettel legjobbjától.
Az első 40 perc elteltével a Mercedesek és Ferrarik mögött a már 2,2 másodperces hátrányban lévő Daniel Ricciardo, a tőle 7 ezreddel elmaradó Sergio Pérez, valamint Felipe Massa, Max Verstappen, Esteban Ocon és Carlos Sainz sorakozott. Hamiltonék mellett egyedül Sainz használta a szuperlágy abroncsokat, a többiek mind a lágy papucsokon futottak.
A Pirelli által biztosított pluszgumik visszaadásának időszaka ezúttal a megszokottnál hosszabb szünethez vezetett. A mezőny jó negyedórát pihent, a csapatok többsége adatelemzéssel és az autó módosításával töltötte ezt az időt – a Red Bullnál mindkét versenyző az autóból kiszállva, sisak nélkül várakozott.
Már csak 35 perc volt hátra az edzésből, amikor Kevin Magnussen megtörte a csöndet. A Haas pénteken a Brembo helyett a Carbone Industrie fékjeit használja, melyekkel mindkét versenyzőjük elégedett volt a bahreini teszteken. A dán első kerekéből több féktávon is felszálló fekete füst, mely a fékhibák előjele, ugyanakkor nem tűnt túl biztató látványnak.
A következő meneteknek a mezőny többsége már szuperlágy gumikkal vágott neki. „Másfél másodperces javulást várunk a gumiktól” – jelezte Lance Strollnak a mérnöke. A leglátványosabb előrelépést elsőként Pérez tette, aki felzárkózott harmadiknak a két Mercedes mögé.
Aztán következett Räikkönen aki második próbálkozásra futott egy 1:36,074-es időt, s ezzel 45 ezerddel Bottas elé ugrott a tabella élén.
Sebastian Vettel ekkor nekivágni sem tudott gyorskörének. A rádión azt jelezte, egy nagy elem hever a pályán. Hamar kiderült, Esteban Ocon motorborítása repült le. A francia lemeztelenített autóval tért vissza a boxba, miközben a riválisok vélhetően kíváncsi szemmel figyelték a láthatóvá vált erőforrását.
A szervezők úgy döntöttek, piros zászlóval szakítják félbe a körözést, amíg megtisztítják a pályát. A szünet mindössze 3 percig tartott. Vettel nem sokáig tétlenkedett, egyből neki is vágott szuperlágyas körének, ám abba a 11-es kanyarban belehibázott. Csapattársához hasonlóan neki is újra kellett próbálkoznia. Három repülőkört is teljesített, de csak 1,156 másodpercre tudta megközelíteni Räikkönent, harmadik körében ráadásul meg is pördült a 15-ös kanyar kijáratánál.
Hasonló piruettet Hamiltontól is láthattunk a hajrában egy elfékezés után, javítást viszont már nem. A Mercedes a többiekkel ellentétes programot futott, s a korai szuperlágyas köreiket lágyas etapok követték.
A Red Bullnál ezzel szemben Max Verstappennek sikerült fölzárkóznia a 4. helyre. A hollandot az edzés közepén váltógond hátráltatta, és autója vezethetőségével sem volt elégedett. Ennek ellenére kevesebb mint 0,1-del jobb időt futott csapattársánál.
Az utolsó percekben inkább csak a középmezőnyben történtek változások, Ricciardo és Pérez mögé Felipe Massa és a tőle csak pár ezreddel elmaradó Lance Stroll zárkózott föl. A javítók között volt Stoffel Vandoorne is, aki azonban 3 perccel a leintés előtt baljós üzenettel szolgált csapatának: „Nincs erő, nincs erő” – jelezte. Csapattársa, Fernando Alonso eközben a 13. helyen zárta az edzést, 2,7 másodperces hátránnyal.
A második szabadedzést magyar idő szerint 14 órakor rendezik, az M4 Sporton felvételről, 22:10-es műsorkezdéssel lesz megtekinthető.
Orosz Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:36,074 |
|
19 |
2. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:36,119 |
+0,045 |
24 |
3. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:36,681 |
+0,607 |
23 |
4. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:37,174 |
+1,100 |
19 |
5. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:37,230 |
+1,156 |
19 |
6. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:37,290 |
+1,216 |
19 |
7. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:37,457 |
+1,383 |
29 |
8. |
Felipe Massa |
Williams-Mercedes |
1:37,900 |
+1,826 |
29 |
9. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:37,944 |
+1,870 |
30 |
10. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:38,065 |
+1,991 |
28 |
11. |
Danyiil Kvjat |
Toro Rosso-Renault |
1:38,496 |
+2,422 |
17 |
12. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:38,747 |
+2,673 |
23 |
13. |
Fernando Alonso |
McLaren-Honda |
1:38,813 |
+2,739 |
16 |
14. |
Carlos Sainz |
Toro Rosso-Renault |
1:38,976 |
+2,902 |
17 |
15. |
Jolyon Palmer |
Renault |
1:39,158 |
+3,084 |
16 |
16. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:39,533 |
+3,459 |
17 |
17. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Honda |
1:39,541 |
+3,467 |
19 |
18. |
Pascal Wehrlein |
Sauber-Ferrari |
1:39,731 |
+3,657 |
21 |
19. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:40,079 |
+4,005 |
20 |
20. |
Szergej Szirotkin |
Renault |
idő nélkül |
------ |
2 |
|