Hírek>> : Életbe lép-e a „Honda-szabály” 2018-ban? |
Életbe lép-e a „Honda-szabály” 2018-ban?
2017.04.24. 16:43
Kap-e segítséget a Honda a riválisoktól a felzárkózásban? Erről is döntés születhet a Stratégiai Csoport hétfői ülésén.
A Forma–1 résztvevői egy évvel ezelőtt hosszas vita után egészen 2020-ig kötelezték el magukat a jelenlegi motorformula mellett, ám az akkor tárgyalt problémákra (költségek, teljesítménybeli különbségek) kompromisszumos javaslatokkal álltak elő. Ezek között szerepelt az is, hogy 2017-ben az első három futam után megvizsgálják az egyes motorok teljesítményét, és amennyiben túlságosan nagy differenciát tapasztalnak, mesterséges módszerekkel avatkoznak közbe a kiegyenlítettebb erőviszonyok eléréséért.
Az FIA tavaly előrebocsátotta: három hétvége után valamennyi motorgyártó adatait összegyűjtik, azokat feldolgozzák, majd szimulációk révén összevetik a puszta motorteljesítményeket (azaz a karosszériák közötti különbségek nem számítanak) egy virtuális barcelonai körön. Amennyiben köridőben kifejezve az erőforrások között 0,3 másodpercnél nagyobb differencia mutatkozik, lehetőség nyílik arra, hogy a hátrányban lévő extra fejlesztési lehetőségek formájában felgyorsítsa a fölzárkózását.
Mindez jelen pillanatban a Honda helyzetét könnyítené meg. A japánok az első három versenyen messze elmaradtak saját elvárásaiktól és az ellenfelek teljesítményétől is, és a Stratégiai Csoport hétfői ülésén az Autosport információi szerint a felzárkóztatás témájában is egyeztetni fognak a résztvevő gárdák.
Éric Boullier, a McLaren versenyigazgatója ígérte, személyesen fogja felhozni a témát. „Muszáj beszélnünk erről. De a jelenlegi helyzetünkben nem gondolnám, hogy mindenki azt szeretné, hogy jobb legyen az erőforrásunk teljesítménye. Viszont az F1-nek egyenlőbbnek kellene lennie ezen a téren” – nyilatkozta. „Nem állítom, hogy segíteniük kell a legjobb erőforrás legyőzésében, de három tizedmásodpercen belül kellene lennie a teljesítménynek. Az F1 szempontjából ez igazságosabb lenne. És vonzóbb is más autó- és motorgyártók számára az F1-es szereplés szempontjából, de a szurkolók szempontjából is, akik szorosabb küzdelmet látnának a pályán.”
Az egyes hajtóegységek teljesítményének kiértékelését az FIA végezné el, független, objektív vizsgálat formájában. Arról azonban a Stratégiai Csoport tagjainak (Mercedes, Red Bull, Ferrari, Williams, McLaren, Force India) kellene megállapodniuk, pontosan milyen intézkedésekkel, milyen engedményekkel tennék lehetővé a Honda felzárkózását. A döntést még ezen a héten meg kell hozniuk – április 30-ig véglegesíteni kell a 2018-as motorszabályokat.
Ami a „Honda-szabály” elfogadásához Boullier mindenesetre nem fűz nagy reményeket. „Minden szempontnak megfelelnénk, egyet kivéve: a versengést. Tudom, hogy sokan nem akarják, hogy jól teljesítsünk ezen a téren” – állapította meg.
|