Hírek>> : Külön utakon folytatja a McLaren és a Honda? |
Külön utakon folytatja a McLaren és a Honda?
2017.03.19. 17:07
Ted Kravitz, a Sky Sports szakértője azon elmélkedett, mi lehet a McLaren és a Honda partnerségének a jövője hosszabb távon. Mindkét fél számára több opció van, akár külön-külön is.
Azok után, hogy a McLaren-Honda két rettenetesen nehéz szezon után (2015-16) az idei tesztidőszakban is rengeteg problémával küszködött, felmerül a kérdés: akarja ezt a közös munkát egyik vagy másik, esetleg egyik és másik fél hosszabb távon? Akár még az is benne van a pakliban, hogy a McLaren megnyomja a “nagy, piros gombot”, és felbontja a hondás megállapodást, amivel bár eleinte valószínűleg rosszabbul járna (főleg anyagilag), hosszabb távon egy váltással jobb helyzetbe kerülhet.
Tényleg szakíthat egymással a McLaren és a Honda?
Ted Kravitz: Ne felejtsük el, ez eredetileg a spanyol sajtó agyából pattant ki az első barcelonai teszthét utolsó előtti napján. Lehet, hogy ezt az Alonso-tábor generálta csak, de megragadt a köztudatban. Beszéltem erről nemrég Érickel [Éric Boullier csapatfőnök], és ahelyett, hogy kategorikusan elutasította volna, csak annyit mondott: “nem akarok belemenni ebbe a vitába”. Az biztos, hogy ha a Honda 2017-ben sem lesz képes az előrelépésre, akkor a McLarennek el kell kezdenie nézelődni alternatív megoldások után.
Amit a McLarentől hallunk, az az, hogy azért alakulnak át, hogy ismét nyerni tudjanak, és nyerni is fognak. Ha ezt észben tartjuk, mint a csapat alapvető ambícióját, nem feltétlenül elképzelhetetlen, hogy a csapat kidobja a kukába a Honda erőforrásait, és keres egy jobbat. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a Hondával még Ron Dennis és Martin Withmarsh akart újra együtt dolgozni 2013-ban, azóta viszont már más szelek fújnak az igazgató Zak Brownnal és az ExCom vezetői csapattal, akik még mindig mondhatják, hogy de hát ez nem is az ő ötletük volt.
A Honda azt mondta, hogy hosszú távra tervez a Forma-1-ben, ami igaz is lehet, a japánok legfeljebb keresnek maguknak egy másik csapatot, amelynek szállíthatják az erőforrásokat. A Sauber vagy a Williams könnyen leszerződhet velük, a McLaren pedig megfoghatja magának a Renault-t, a Mercedest, de még akár a Ferrarit is. Kegyetlen lenne Zak Brown részéről, de hát ilyen a Forma-1.
Akár már idén is válthat a McLaren?
Elméletileg megvalósítható lenne, de ahhoz, hogy az autó ténylegesen előre tudjon lépni teljesítményben, kellene legalább hat hónap. Ráadásul az autó egész belső részét át kellene alakítani ahhoz, hogy megfelelően be lehessen helyezni az erőforrást a hozzá tartozó különböző alkatrészekkel. Ha ezt túl gyorsan csinálják, felmerülhet a kérdés, hogy gyorsabbak lesznek-e egyáltalán így, mintha maradnak a réginél.
Tehát elvileg elképzelhető, de valószínűbb az, hogy ha váltás lesz, akkor a következő szezonnak vágnak majd úgy neki, hogy az új erőforráshoz már hozzá tudják alakítani az autót. Ha viszont a McLaren mondja ki a válást, akkor nem számolhat a Honda pénzéval, ez azért nem elhanyagolható. El tudom azt is képzelni, hogy a dolgok jelenlegi állása szerint a McLaren meg sem engedheti ezt magának anyagilag.
El akarná egyáltalán ismét látni a Mercedes a McLarent erőforrásokkal?
Jó kérdés: miért szállítana az egyik legjobb motorgyártó motorokat a Forma-1 egyik legpatinásabb, igaz, most alvó üzemmódban lévő csapatának? Mivel a Manor januárban csődbe ment, a Mercedes könnyen el tudna látni erőforrásokkal egy harmadik csapatot, kimondottan érdekes szakmai kihívás lenne, ha ez a McLaren lenne.
Toto Wolff csapatfőnök egy érdekes kihívásnak fogná ezt fel, és az autóépítésben próbálná legyőzni a McLarent. Szakmailag az egyik legnagyobb elismerés lenne, ha egy ugyanolyan erőforrással közlekedő patinás csapatot tudnának legyőzni. Ugyanakkor közel sem biztos, hogy klienscsapatként egyáltalán nyílna-e bármikor esély a gyári csapat legyőzésére, ugyanis elképzelhető, hogy sosem adnának a McLarennek ugyanolyan Mercedes-erőforrást, mint ami Hamiltonék autójában dobog “odaát”. Ezzel pedig visszajutunk az eredeti problémához, ami miatt annak idején Ron Dennis és Martin Whitmarsh váltani akart. Ron Dennis nyilvánvalóan negatívan tekintett erre a kérdésre, ha pedig ez esetleg megvalósulna, Wolfféknak semmi félnivalójuk nem lenne a McLarentől, legyen bármilyen jó a wokingiak autója.
Merre haladhat a kapcsolat idén?
Az biztos, hogy a McLarennek új ötletek kellenek, hogy jobb lehessen a Honda erőforrása. Az első négy versenyre gyakorlatilag már most kiírták magukat, de ezzel nyomás is van a Hondán, hogy a bevont emberekkel, a befektetett pénzzel és a beleölt munkaórákkal mindent megtegyenek a javulás érdekében, legalább az európai szezon kezdetére.
|