Hírek>> : A halo készen áll az F1-es bevetésre – erre akkor tényleg sor kerül?! |
A halo készen áll az F1-es bevetésre – erre akkor tényleg sor kerül?!
2017.01.14. 16:56
Az FIA biztonsági igazgatója, Laurent Mekies elárulta, hogy a halo fejlesztését befejezték, vagyis a rendszer készen áll az éles bevetésre. Most a Forma-1 tulajdonosain a sor, hogy eldöntsék, a halo a Forma-1 javára válna-e…
A halót 2016 során több csapat, több versenyzővel tesztelte, hogy növeljék a versenyzők fejének védelmét a királykategóriában. Eredetileg a rendszert 2017-ben vezették volna be, de végül ezt egy évvel elhalasztották, ugyanis még nem érezték elég kiforrottnak a technikát.
A halo továbbra is megosztja a szakértőket és szurkolókat, hiszen a bevezetésével a Forma-1 többé nem lenne nyitott széria. Míg egyik oldalról a biztonság jelentősen növelhető vele, a másik oldalon az esztétika áll.
Mekies, aki a biztonságért felelős igazgató, illetve a Forma-1 helyettes versenyigazgatója, megerősítette, hogy a halo előnyeit és kockázatit vizsgáló tanulmányt befejezték. Azt is hozzátette, most a sport felső vezetésén a sor, hogy eldöntsék, elméletileg bevezetik-e 2018-ban, vagy inkább egy másik, esztétikusabb rendszert választanak-e.
A szakértő az Autosport International Show biztonsági előadásán részletesen beszélt a halo sorsáról.
“A mérnöki munkát elvégeztük, most valakinek el kell dönteni, ez jó-e a Forma-1 számára vagy sem, vagyis, hogy a sport DNS-ébe beleillik-e.”
“A biztonsági előnyei egyértelműek. Ha elfogadjuk, hogy a Forma-1 többé nem nyitott kategória, akkor feltehetjük a kérdést: ez jó a sportnak? Ezt a felső vezetésnek kell eldönteni, ugyanis a kérdés: a Forma-1 a szórakoztatásról és az esztétikáról szól-e. Most épp intenzíven ezen folyik a vita.”
“Ami a mérnöki és a biztonsági oldalát illeti a dolgoknak, az orvosi csapattal minden munkát elvégeztünk. A versenyzők, az FIA és a csapatok most egy sokkal elméletibb szinten vizsgálják a halót.”
“Minden versenyző és csapat kipróbálta, és megfelelő visszajelzéseket kaptunk tőlük. 2018-ban még be lehet vezetni a pályán, de szerintem erről előbb még sok vitát olvashatunk és hallhatunk majd.”
Ha a Forma-1 jövőre valóban a halóval folytatja, akkor az FIA többi nyitott bajnokságának is a királykategóriával kell majd tartani – ott azonban az új generációs autók bevetésénél szerelik csak fel a halót a gépekre.
“Ha a Forma-1 a halo mellett dönt, akkor minden együléses FIA kategória megkapja a következő generációs autóira, hiszen ehhez erős kasztni és pilótafülke szükséges. A Formula 4 esetében a következő változtatásokat 2020-ra tervezik.”
Mekies ezek után a halo alternatíváiról – mint a Red Bull képernyője, illetve a zárt pilótafülke – beszélt: miután a halón kívül a többi megoldást még nem vizsgálták, így egyelőre semmit sem lehet kizárni.
“Egyik ötlet sincs kizárva. Technikailag mindegyik lehetséges, és talán 6-9 hónap múlva be is vezethető, ha ezeket választjuk. Szóval még minden szóba jöhet, és jelenleg semmit sem tartunk lehetetlennek.”
Ha a haló a 2018-as szabályok végleges változatában nem szerepel, akkor szavazni kell a bevezetéséről, azonban az FIA biztonsági okok alapján akár kötelezővé is teheti.
Alonso-típusú baleseteknél sem hátráltatna a halo
A vizsgálatok során Fernando Alonso balesetét is közelebbről kielemezték, melyet a 2016-os Ausztrál GP-n szenvedett el. Az FIA szerint ilyen esetben, mikor az autó az oldalán vagy a feje tetején landol, a halo csak könnyít a versenyző kijutásán. Azonban ilyenkor a pályabíróknak el kellene mozdítani az autót, mielőtt a versenyző kimászik a pilótafülkéből.
“Megnéztük a lehetséges kockázatot a halóval, és tulajdonképpen minden egyes balesetet megvizsgáltunk, amit valaki az elmúlt 10 évben elszenvedett, és eljátszottunk a “mi lenne” forgatókönyvvel.”
“A fő kérdés mindig, hogy az autó milyen pozícióban landol, és a versenyző hogy tud kijutni. A válasz két részből áll: az első, hogy az általános procedúra szerint a pályabírók a kerekeire állítják a járgányt. Elfogadjuk, hogyha a versenyző jól érzi magát, akkor ezt nem fogja megvárni, és megpróbál kimászni. Ez pedig nem túl jó ötlet, hiszen az autó tele van elektronikai rendszerekkel, szóval jobb lenne ha várnának, de megértjük, ha nem akarnak.”
“Szóval azt csináltuk, hogy a kasztnit fejjel lefelé állítottuk be a halóval. Beültettük Andy Mellort (a fejlesztési tanácsadót), és azt kértük, pont úgy másszon ki, mint Alonso, és megtette. Ebben az esetben azt éreztük, a halo több helyet biztosított a versenyzőnek.”
“Persze ez nem nyilvánvaló, de ha az autó normálisan a tetején áll meg, akkor a halóval több a hely. A halo kimagaslik, és helyet csinál a kijutáshoz. Legalábbis sosem volt rosszabb a helyzet.”
“Amikor ezt a kísérletet megmutattuk a Forma-1-es versenyzőknek, bár nem voltak lenyűgözve Andy kijutási sebességével, azt kérték, hadd próbálják ki ők maguk is. Mielőtt a halót bevezetnénk, a pilóták mindenképp szeretnék személyesen is kipróbálni, mert úgy érzik, egy nap, ha ilyen helyzetbe kerülnek, akkor szükségük lesz erre a tapasztalatra. Szóval ezt biztosítani fogjuk a számukra.”
|