Hírek>> : Verstappen vezetésével Red Bullok az élen, a Mercedesek „rejtőzködtek” |
Verstappen vezetésével Red Bullok az élen, a Mercedesek „rejtőzködtek”
2016.10.22. 19:09
A Red Bull kettős sikerével zárult az egyszer félbeszakított harmadik szabadedzés Austinban. Max Verstappen 0,3 másodperccel verte Daniel Ricciardót. A két Mercedes viszont rejtőzködött – nem futottak mért kört a szuperlágy gumin. Sebastian Vettelt váltógondok hátráltatták.
A Toro Rosso 2017-es versenyzőfelállásának bejelentésével kezdte a szombatot Austinban, a Mercedesről kiderült, hogy túlórázni kényszerült, miután ki kellett cserélniük Lewis Hamilton autójának üzemanyagrendszerét. Paddy Lowe elárulta, a gyújtógyertya miatt aggódtak, ezért inkább nem kockáztattak. Mivel az alkatrész a motor belsejében van, a csere igencsak sok időt vett igénybe.
Az időjárás továbbra is napos, de szeles volt a texasi pályán. Tíz perc telt el, mire köridők kerültek az eredményjelzőre. Mindkét Red Bull közepes gumin, 1:39-es idővel nyitott – az első helyre Max Verstappen került. Autója oldalán áramlásjelző folyadék virított, ami azt jelezte, a már pénteken is különböző méréseket végző csapat nagyon tesztel valamit. Alighanem már 2017-re gondolva.
A Ferrarinak másfajta munka kötötte le a figyelmét délelőtt. Sebastian Vettel első edzésen letört szárnyeleme miatt sok időt elvesztettek, így a kétszer másfél óra alatt nem sikerült megtalálniuk az ideális beállításokat. A német ígérte, az időmérőig formába lendülnek. A munkát Kimi Räikkönen a szuperlágy gumikon kezdte, melyen 1:38,512-es idővel át is vette a vezetést.
Nem kellett sokat várni az első problémákra. Carlos Sainz már negyed óra elteltével jelezte: „Ez nagyon furcsa. Defekt, jobb hátsó defekt.” A probléma azt követően jelentkezett, hogy a spanyol áthajtott pár kerékvetőn.
A fiatal versenyző még vissza tudott döcögni a boxba – Pascal Wehrleinnek ugyanez viszont már nem sikerült, amikor három perccel később a 19-es kanyarnál kicsúszott, s Manorja a kavicságyban ragadt. A balos kanyar előtt a külső kerékvetőt kapta el hátsó kerekével, autója keresztbe fordult, és már nem tudta egyenesbe hozni azt. A hiba után Wehrlein mindenáron megpróbálta volna visszahozni autóját a pályára „Hátha megtolna” – reménykedett. Versenymérnöke közölte vele: a túlmelegedés miatt állítsa le motorját, de erre csak sokadszori figyelmeztetésre volt hajlandó…
A német miatt az FIA félbeszakította az edzést.
A kényszerszünet után élénkült csak meg igazán az edzés. Sebastian Vettel sokadmagával sietett a pályára – péntekhez hasonlóan ezúttal is kisebb csatába bonyolódott, ezúttal Esteban Gutiérrezzel. Ő és Räikkönen is a szuperlágy abroncsokon futott ekkor, s 1:38,1-ig szorították le a legjobb időt.
Ekkor már a Mercedes is pályán volt – először a nap során. Nico Rosberg és Lewis Hamilton is a lágy papucsokon kezdte a száguldást, ám ezeken is gyorsabbak voltak a Ferrariknál. A címvédő 1:37,483-as, a bajnoki éllovas 1:37,784-es idővel kezdett. Az első helyen viszont Daniel Ricciardo állt, aki a szuperlágy keveréken 1:37,032-es eredményt ért el, azaz közel 0,9 másodperccel gyorsabb volt, mint Vettel az ugyanilyen gumikon.
Hátrébb a két Williams sorakozott a 6-7. helyen, mögöttük pedig Carlos Sainz, Max Verstappen, majd a két Force India és a két Haas következett.
18 perccel a leintés előtt Carlos Sainz nem hitt a szemének. Toro Rossója ismét kacskán állt az egyenesben: ezúttal a bal hátsó abroncsa kapott defektet. „Mi a ****?!” – kérdezte elégedetlenül. Nemcsak az eltékozolt idő miatt volt bosszús – ezzel már második gumiszettjét veszítette el kevesebb mint egy óra alatt… Szerencséjére az első esethez hasonlóan ezúttal sem szakadt cafatokra a gumi, így az nem okozott komolyabb kárt autójában.
Nem sokkal az eset után változás történt az élen. Max Verstappen elsőként (és egyedüliként) törte át az 1:37-es időhatárt: 1:36,766 másodperces körrel vette át a vezetést. Kimi Räikkönen új szett szuperlágy gumikon próbálta tartani vele lépést – sikertelenül. A péntekhez hasonlóan sokat csúszkáló Ferrarija az utolsó előtt kanyarból kijövet ismét a bukótérbe futott, a célban pedig fél másodperc volt a hátránya holland kollégájával szemben.
Csapattársa eközben a garázsban rostokolt. Korábbi etapja végén arról számolt be csapatának, hogy az egyik sebességi fokozatban túl sok erőt veszít. A Scuderia életét idén nem először keserítette váltóprobléma. A négyszeres bajnokot nem is láthattuk már az utolsó 10 percben.
Mindössze 4 perc volt még hátra az edzésből, amikor a Mercedesek először föltették a szuperlágy gumikat. Rosberg az első szektorban lassabb volt Verstappennél, a középsőben viszont hozott rajta. Hogy mire lett volna képes, az viszont nem derült ki, mivel körét megszakítva a boxba hajtott, hogy rajtgyakorlatot végezzen el. Hamilton sem futott mért időt a legpuhább gumin. Két másodperccel az előtt váltott pirosra a lámpa előtte, hogy átszelte volna a célvonalat. „Elég rossz időzítés, fiúk” – állapította meg.
Hogy a Mercedes mire lehet képes az időmérőn a piros gumikkal, tehát nem derült ki – az viszont igen, hogy a Red Bull nagyon is gyors rajtuk. A legjobb tízbe még Nico Hülkenberg, Valtteri Bottas, valamint a hajrában javító két McLaren került.
Amerikai Nagydíj, 3. szabadedzés – végeredmény
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:36,766 |
|
16 |
2. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:37,032 |
+0,266 |
19 |
3. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:37,284 |
+0,518 |
15 |
4. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:37,483 |
+0,717 |
12 |
5. |
Nico Rosberg |
Mercedes |
1:37,784 |
+1,018 |
10 |
6. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:37,894 |
+1,128 |
8 |
7. |
Nico Hülkenberg |
Force India-Mercedes |
1:37,948 |
+1,182 |
17 |
8. |
Valtteri Bottas |
Williams-Mercedes |
1:38,188 |
+1,422 |
16 |
9. |
Jenson Button |
McLaren-Honda |
1:38,212 |
+1,446 |
14 |
10. |
Fernando Alonso |
McLaren-Honda |
1:38,452 |
+1,686 |
13 |
11. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:38,512 |
+1,746 |
16 |
12. |
Jolyon Palmer |
Renault |
1:38,528 |
+1,762 |
14 |
13. |
Felipe Massa |
Williams-Mercedes |
1:38,607 |
+1,841 |
15 |
14. |
Danyiil Kvjat |
Toro Rosso-Ferrari |
1:38,691 |
+1,925 |
16 |
15. |
Carlos Sainz |
Toro Rosso-Ferrari |
1:38,710 |
+1,944 |
6 |
16. |
Esteban Gutiérrez |
Haas-Ferrari |
1:38,939 |
+2,173 |
13 |
17. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:39,097 |
+2,331 |
13 |
18. |
Kevin Magnussen |
Renault |
1:39,105 |
+2,339 |
14 |
19. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:39,239 |
+2,473 |
14 |
20. |
Felipe Nasr |
Sauber-Ferrari |
1:39,509 |
+2,743 |
14 |
21. |
Esteban Ocon |
Manor-Mercedes |
1:39,771 |
+3,005 |
19 |
22. |
Pascal Wehrlein |
Manor-Mercedes |
1:41,427 |
+4,661 |
7 |
|