Hírek>> : Nekimentek Verstappennek – a versenyzőtársak szabályváltozást követelnek! |
Nekimentek Verstappennek – a versenyzőtársak szabályváltozást követelnek!
2016.10.22. 13:14
Egy órán át vitáztak a versenyzők a szokásos pénteki eligazításukon. A féktávokon irányt váltó Max Verstappenre össztűz zúdult – szabályváltozás kilátásban?
Azért az már jelent valamit, amikor még Kimi Räikkönen is perceken át szónokol. Az egyik csapatmenedzser elmondása szerint márpedig pénteken Austinban pontosan ez történt. Az Auto Motor und Sport arról számolt be, hogy a sok esetben csak pár perces versenyzői értekezlet ezúttal egyórásra nyúlt, miután számos fontos téma várt megbeszélésre – mindenekelőtt Max Verstappen sokakat aggasztó védekezési szokásai.
A német szaklap szerint Romain Grosjean vetette fel a témát, majd szót kértek Verstappen korábbi „áldozatai”, Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen és Lewis Hamilton is. A finn világbajnok tőle szokatlan módon három percen át beszélt a vezetési stíulsokról. „Ez bizonyára nagyon fontos lehet Kimi számára” – állapította meg az idézett csapatmenedzser.
Verstappen hozta a pályán megszokott formáját: keményen védekezett. Érvei a megszokottak voltak: ha nem büntették meg, akkor semmi szabálytalanságot nem követett el. A holland a Lewis Hamiltont bukótérbe kényszerítő szuzukai manővere kapcsán került újra a kritikák kereszttüzébe. Ennek kapcsán kiemelte: telemetriai adatokkal tudja bizonyítani, hogy az esetnél a megszokotthoz képest 10 méterrel később lépett a fékre, ami szerinte azt bizonyítja, hogy Hamiltonnak esélye sem volt ellene. Magyarul a brit volt a hibás, hogy megpróbálta…
Társai szerint a helyzet azonban nem ilyen egyszerű. Féktávon irányt váltani talán a jelenlegi szabály szó szerinti szövege alapján nem tilos, szerintük viszont nagyon is veszélyes. Éppen ezért változást sürgettek, s arra kérték Charlie Whitingot, foglalja a szabály szövegébe a fékezés közbeni irányváltás tilalmát. A versenyigazgató azt ígérte, a jövőben hasonló eseteknél alaposan megvizsgálják a telemetria adatait is.
„Ha így tennék, a Holdon kötnék ki”
Nico Hülkenberg elmagyarázta, miért is zavarja őket ennyire Verstappen stílusa. „Aki csak a tévé előtt ül a karosszékében, és nézi a fedélzeti kamerás felvételeket, úgy láthatja, mintha balra vagy jobbra még lenne egy méternyi hely, ahová nyugodtan bebújhat a versenyző. De tudják egyáltalán milyen szűk lesz az út háromszázharmincas tempónál? Amikor már a féken állsz, és a másik a te oldaladra tér át, nem engedheted csak úgy fel a féket és húzhatod félre a kormányt, hogy aztán újra fékezni kezdj! Ha szerencséd van, ilyenkor Lewishoz hasonlóan a bukótérben találod magad. Ha nincs, akkor meg a falban.”
A rutinos Jenson Button szerint Verstappennek azt is meg kell értenie, hogy ha védekezés közben később fékez, az őt kifékezni próbáló ellenfele csak még inkább a határon táncol, s ez csak még veszélyesebbé teszi az irányváltását. A Verstappen agresszív stílusát korábban dicsérő Hülkenberg szerint már csak ezért sem várhatnak tovább a szabály tisztázásával. „Nem várhatunk arra, hogy történjen valami baleset, mielőtt változna valami. Ha semmi sem változik, valaki egyszer teljes tempóval fog Verstappenbe rongyolni hátulról” – figyelmeztetett a német.
A Red Bull tanácsadója, Helmut Marko két hete nem győzte dicsérni versenyzője rafináltságát, s kijelentette: „Inkább a többieknek kellene megtanulnia, hogyan is kell irányt váltani fékezés közben.”
Hülkenberg kicsit sem találja mulatságosnak az osztrák tanácsát. „Ez egy Red Bull-lal talán megy, mert az ő autójuk fékezéskor elképesztő mennyiségű leszorítóerőt termel. Elég csak megnézni, hogy Ricciardo az előzéseinél mennyire későn lép a fékre. Én ha így tennék, a Holdon kötnék ki” – mutatott rá.
Az Ausztráliában hasonló helyzetben nagyot bukó Fernando Alonso eddig nem állt be a Verstappent állandóan bírálók táborába, ezúttal azonban utolsó felszólalóként maga is változást sürgetett. „Ha háromszázas tempónál rajta vagy az ellenfeleden, aki arra kényszerít, hogy hirtelen korrigálj, akkor könnyen letérhetsz a pályáról” – jegyezte meg. Az ő melbourne-i esete nem csak ijesztő volt, később egy futamot is ki kellett hagynia sérülés miatt.
A büntetés visszatart – elmaradása viszont bátorít
Verstappen Japánban bemutatott manővere miatt a Mercedes utólag óvást nyújtott be az FIA-nál, amit aztán végül visszavont. Toto Wolff szerint Paddy Lowe elsősorban azt szerette volna tisztázni a vizsgálat indítványozásával, hogy hol is húzódik a határ. A szabályban ugyan benne foglaltatik, hogy irányt váltani fékezés alatt nem lehet, Niki Lauda rámutatott, annak szövegét többféleképpen is lehet értelmezni.
„Charlie most már átlátja a helyzetet” – nyilatkozta Carlos Sainz. „Most átgondolhat mindent, mivel valamennyiünk véleményét ismeri már.”
E vélemények ismeretében legalábbis elgondolkodtató, hogy az FIA ennyi vitatott eset után még mindig egyetlen vizsgálatot sem indított Verstappen ellen – a büntetés lehetősége pedig így még csak föl sem merülhetett. A szövetség ezzel közvetetten csak támogatja a verstappeni manővereket.
A volt csapattárs szerint épp ideje változtatni. „Ez már az elmúlt években is téma volt, de mostanában egyre gyakrabban előjön, mert sosem volt olyan szabály, amely megakadályozná ezt. Már korábban is voltak ilyen esetek, csak akkor nem volt érintett egy nagy név sem. Nekem ez már 2015-ben is feltűnt, és korábban én magam is csináltam ilyet” – fogalmazott a spanyol.
|