Hírek>> : Kezdésnek 2 másodperces fölény – Hamilton előnyben, Vettel fél kézzel… |
Kezdésnek 2 másodperces fölény – Hamilton előnyben, Vettel fél kézzel…
2016.10.21. 20:33
A Mercedesek 2 másodperces fölénnyel nyitották az austini hétvégét. Lewis Hamilton stabilan 0,3 másodperces előnyben volt Nico Rosberggel szemben. A harmadik Max Verstappen lett a közepes gumikon – Sebastian Vettel fél kézzel vezette szétpotyogó Ferrariját…
Amerikai körútjának első állomásához érkezett a Forma–1-es bajnokság. Austinban a tavalyi hétvége programját megkavaró esőnek ezúttal nyoma sem volt. A napsütést csak a már csütörtökön is erőteljesen fújó szél zavarta meg.
Két új, de nem ismeretlen arc is feltűnt a mezőnyben. Sergio Pérez helyét honfitársa, Alfonso Celis Jr. vette át a Force Indiánál, míg Pascal Wehrlein a Manor egyik 2017-es ülésére pályázó Jordan Kingnek adta kölcsön versenygépét az első szabadedzésen.
A brit kiscsapat – három ellenfelével együtt – mást is kipróbált délelőtt: autójukra most először szerelték fel a glória fejvédőt. Hozzájuk hasonlóan a Williams is most vitte először pályára a keretet, az eddigi tesztelőkhöz képest ők viszont az autó színéhez is igazították, vagyis fehérre festették azt. Valtteri Bottas mérte fel a változásokat. Rajtuk kívül a Force Indiánál Nico Hülkenberg, a Toro Rossónál Danyiil Kvjat ment kört a fejvédővel.
A Red Bullokon más furcsa eszköz tűnt fel: Max Verstappen az első kerekek mögött elhelyezett mérőkeretekkel hajtott pályára – csapata az első szárny és a többi aerodinamikai elem összhangját igyekezett felmérni.
Az első negyedóra e próbakörökkel és a várakozással telt. Az első mért időt aztán Jordan King jegyezte, az élmenők közül pedig Kimi Räikkönen futott neki először. A finn lágy gumikon kezdett, 1:42,838-es idővel – a Ferrari erre a hétvégére mindkét versenyzőjének csak egyetlen közepes szettet rendelt a Pirellitől.
2007 bajnoka nem sokáig állt az élen. A már világbajnok Mercedes két versenyzője a szuperlágy gumikon teljesítette első köreit – Lewis Hamilton volt a gyorsabb, aki elsőre közel 1 másodpercet adott Nico Rosbergnek. Később mindkettőjüknek sikerült javítani, Rosberg pedig fokozatosan 0,4 másodpercen belülre lopta a távolságot.
Az első komolyabb hibát Jolyon Palmertől láthattuk. A brit újonc a tempós 18-as jobbosban megforgatta Renault-ját, aztán még Sebastian Vettelt is magára haragította azzal, hogy blokkolós fékezésre kényszerítette őt lassú tempójával. Szuzukát idézően integetett is neki a német, aki ekkor a lágy gumikon autózott, s az eset utáni körében a harmadik helyre zárkózott fel.
A közepes gumikat próbálgató Red Bullok eközben nem tudtak a legjobb 7-be férkőzni. A pluszgumik kötelező visszaadásakor, háromnegyed óra elteltével Hamilton, Rosberg, Vettel, Hülkenberg, Räikkönen, Bottas, Ricciardo, Verstappen, Massa és Sainz volt az első tíz sorrendje. A két Mercedes és Hülkenberg a szuperlágy, a Ferrarik, a Williamsek és Sainz a lágy, míg a két Red Bull a közepes gumikkal érte el legjobb idejét.
Az edzés második fele Fernando Alonso javításával kezdődött. Az addig csak a 15. helyen álló spanyol friss szett lágy gumikon 6.-nak lépett előre. Aztán hamar vissza is csúszott, mivel a javuló pályán ellenfelei is gyorsultak.
Nico Rosberg az eggyel lassabb lágy abroncsokra váltott, ám így is egy másodpercet javított szuperlágyas idején. A Mercedestől persze már megszokott, hogy első edézsüket a leglágyabb gumin, de nehezebb autóval kezdik. Hamiltonnak elsőre nem, második nekifutásra viszont sikerült javítania, s vissza is vette 0,3 másodperces előnyét. Az új etalon 1:37,428 lett.
Mögéjük a még mindig a közepes gumin futó Max Verstappen zárkózott fel harmadiknak – lemaradása közel 2 másodperc volt.
Hátrébb előbb Danyiil Kvjat mutatott be a Palmert idéző megpörgést a 18-as kanyarban, majd Marcus Ericsson Sauberje váltott Trabant-üzemmódba. A svéd dadogó autóval volt kénytelen visszadöcögni a boxba – egyes fokozatban ragadt.
Nem sokkal később Vettel rukkolt elő egy egykezes mutatvánnyal. Miután az utolsó előtti kanyarba túlságosan nagy tempóval ment bele, túlcsúszott a kerékvetőkön, ami nemcsak az autója aljáról szakított le egy légterelő elemet, de még a jobboldali visszapillantója is letört a rázkódástól. A négyszeres világbajnok az egyik kezével ezt, a másikkal a kormányt tartva evickélt vissza a boxba javításra…
A pályán maradt elem miatt rövid időre a virtuális biztonsági autót is „beküldték” – egy bátor pályabíróval együtt.
Csatát is láthattunk a hajrában. Verstappen a 100. futamára készülő Romain Grosjeant próbálta megelőzni, ám a francia nem hagyta magát. Kanyarokon keresztül egymás mellett haladtak. A holland aztán jelezte mérnökének: túlságosan alulkormányzott az autója, ezért kiállna. „Túl hidegek a gumik, Max. De ha akarsz, persze kiállhatsz” – jött a tanács. Még mindig a közepes keveréken volt ekkor, nekifutott még egyszer – aztán újra találkozott Grosjaennal, aki ekkor sem állt félre az útjából. „Mi a fenét csinál?!” – kérdezte dühösen a csapatrádión. „Nem tudok ennyi mindent csinálni egyszerre” – érkezett a „válasz” az elfoglalt francia részéről.
Az utolsó percekben az időeredmények már nem javultak. A Haas versenyzői viszont továbbra is a figyelem középpontjában voltak. Autóikról különböző elemek szakadtak le, s maradtak a pályán, majd kiállásuk után a boxutca végéről kellett visszatolni mindkét autójukat a garázsba.
Az edzést a két Mercedes közel 2 másodperces előnnyel nyerte Max Verstappen és Kimi Räikkönen előtt. Hülkenberg, Bottas és Ricciardo is Vettel elé furakodott, a legjobb tízet a két Toro Rosso tette teljessé.
Amerikai Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:37,428 |
|
25 |
2. |
Nico Rosberg |
Mercedes |
1:37,743 |
+0,315 |
27 |
3. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:39,379 |
+1,951 |
28 |
4. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:39,407 |
+1,979 |
21 |
5. |
Nico Hülkenberg |
Force India-Mercedes |
1:39,712 |
+2,284 |
27 |
6. |
Valtteri Bottas |
Williams-Mercedes |
1:39,776 |
+2,348 |
30 |
7. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:39,963 |
+2,535 |
26 |
8. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:39,988 |
+2,560 |
15 |
9. |
Danyiil Kvjat |
Toro Rosso-Ferrari |
1:40,131 |
+2,703 |
16 |
10. |
Carlos Sainz |
Toro Rosso-Ferrari |
1:40,140 |
+2,712 |
26 |
11. |
Felipe Massa |
Williams-Mercedes |
1:40,191 |
+2,763 |
27 |
12. |
Felipe Nasr |
Sauber-Ferrari |
1:40,287 |
+2,859 |
16 |
13. |
Fernando Alonso |
McLaren-Honda |
1:40,362 |
+2,934 |
26 |
14. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:40,826 |
+3,398 |
15 |
15. |
Esteban Gutiérrez |
Haas-Ferrari |
1:40,970 |
+3,542 |
15 |
16. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:41,170 |
+3,742 |
17 |
17. |
Alfonso Celis |
Force India-Mercedes |
1:41,422 |
+3,994 |
27 |
18. |
Jenson Button |
McLaren-Honda |
1:41,663 |
+4,235 |
21 |
19. |
Kevin Magnussen |
Renault |
1:41,942 |
+4,514 |
22 |
20. |
Jordan King |
Manor-Mercedes |
1:42,012 |
+4,584 |
29 |
21. |
Jolyon Palmer |
Renault |
1:42,332 |
+4,904 |
31 |
22. |
Esteban Ocon |
Manor-Mercedes |
1:43,874 |
+6,446 |
27 |
|