Hírek>> : Räikkönen az élre száguldott, a szuperlágy sem segített a Mercedesen |
Räikkönen az élre száguldott, a szuperlágy sem segített a Mercedesen
2016.08.27. 12:35
Hamarosan kezdetét veszi a Blega Nagydíj harmadik szabadedzése, melynek eseményeiről ebben a cikkben számolunk be. A korai megnyitással lehetőséget biztosítunk olvasóinknak az események megvitatására...
Újra ragyogott a nap a spái versenypálya fölött a szombat délelőtti harmadik szabadedzés kezdetekor, így a csapatok nem szabadulhatnak a pénteki problémától: hogyan boldoguljanak a hőségben igencsak nagymértékben kopó abroncsokkal?
A gumik központi kérdéssé váltak ezen a hétvégén a nagy hatóerők és a szokatlan forróság miatt. Az első edzésnap végén több versenyző is panaszkodott a Pirellire, amely szerintük (ezúttal is) túlságosan magas minimális nyomásértékeket írt elő számukra. Nos, reggel rossz hírt közölt velük a cég versenyigazgatója: elemzéseik után úgy döntöttek, kitartanak az elöl 23,5, hátul 22 psi érték mellett. Mario Isola ráadásul még figyelmeztette is őket: „Már februárban tudhatták, hogy Spára 23-24 psi-s értéket tervezünk elöl és 22-est hátul. Szóval ez nem volt meglepetés” – fogalmazott.
Az edzés elején azonban még nem a gumik játszották a főszerepet, hanem az egyre népesebb „rajongói” körre szert tevő Esteban Gutiérrez. „Ki******* idióta! Mit csinál?” – ordította az ilyen ingerültnek tán még sosem látott Pascal Wehrlein a rádióba, miután az Eau Rouge-ból kijövet épp előzni készült, ám a tempós jobbosban a Haas bevágott elé, a fűre (!) kényszerítve őt. „Még ha szabadedzésről is van szó, ezért büntetést kell kapnia! Hihetetlen!” – forrongott a német újonc.
Az FIA azonnal jelezte is, az edzés után vizsgálatot indít az előző két versenyhétvégén a lekörözéseknél már Lewis Hamiltont és Daniel Ricciardót alaposan magára haragító mexikói ellen.
A másik németnek, Nico Rosbergnek nem voltak efféle problémái. A lágy gumikon kifutva egy 1:48,880 másodperces körrel azonnal a tabella élére állt – ekkor a két Force Indiát megelőzve fél másodperccel. Csapattársáról eközben újabb büntetésről érkeztek hírek. Lewis Hamilton reggel megkapta idei 6. V6-os motorját MGU-K-ját, valamint 8. MGU-H-ját és turbófeltöltőjét, s ezzel további 25 rajthelyet adtak hozzá eddigi 30 helyes hátrasorolásához. Így hiába Fernando Alonso és Marcus Ericsson büntetései, a brit csak mögülük vághat majd neki a vasárnapi futamnak.
Problémásan indult a Red Bull-os Max Verstappen napja. A pénteki edzéselső a gyakorlás elején lassan araszolt körbe a pályán, majd miután visszatért a boxba, autóját azonnal fölemelték és szétszedték. A váltójával akadtak problémák, melyet frissen szereltek be versenygépébe. Csere esetén öt rajthelyes büntetéssel kell számolnia – bár Christian Horner a leintés után azt mondta, az elektronikával volt gond, így egyelőre nem számít szankcióra.
A népes szurkolótáborral rendelkező hollandnak persze aligha jött jól az időmérő előtt, hogy kihagyta a teljes gyakorlást.
Csaknem az edzés feléig kellett várni a két Ferrari első mért idejére. Sebastian Vettelék a gyorsan kopó szuperlágy gumin kezdték a munkát, s a német egyből át is vette a vezetést – közel 0,4 másodpercet vert az eggyel keményebb keveréket használó Rosbergre. Kimi Räikkönen aztán további 96 ezreddel szárnyalta túl ezt az időt.
A Mercedest ez azonban kicsit sem tudta kizökkenteni. Továbbra is a lágy gumikra összpontosítottak – nem véletlenül. Nico Rosberg pénteken nem csinált titkot abból, hogy az időmérő edzésen a sárga jelölésű gumival szeretnének továbbjutni a Q2-ből, hogy aztán vasárnap ezen a típuson rajtolhassanak. „Imádkozom a szuperlágyon kezdőkért” – jegyezte meg viccelődve, egyértelművé téve, nem sok esélyt ad a legpuhább gumiknak.
Nem sokkal az első körök teljesítése után újra lendült a Vettel-kéz – győzelmek híján mostanság ezt látjuk a híres ujj helyett. A már pénteken is több társának integető négyszeres bajnoknak ezúttal Kevin Magnussennel volt problémája – joggal. A sárga Renault a Buszmegálló előtt vágott be elé. Vettel előbb kézmozdulattal, majd nem épp irodalmi leírással fejezte ki, mit is gondol a dán elmeállapotáról. „Mekkora idióta! Láttátok ezt?! Ez csak egy szabadedzés!” – panaszkodott.
Nem is sikerült javítania eredményén. Nem úgy Daniel Ricciardónak, aki a szuperlágy gumit feltéve ismét gyorsabbnak bizonyult a Ferrariknál. Jó 0,2 másodpercet vert Kimi Räikkönenre.
A mezőnyből ekkor már csak a technikai problémáktól hátráltatott Max Verstappen és Marcus Ericsson állt idő nélkül – utóbbi versenyző a hajrában még pályára hajthatott. Ricciardót és a két Ferrarit Rosberg, Bottas, Hülkenberg, Pérez, Grosjean, Magnussen és Massa követte. A jobbik McLaren Fernando Alonsóé volt a 11. helyen, a csak a versenyre való felkészüléssel foglalkozó Lewis Hamilton a 20. helyen tanyázott, míg a manoros újoncok küzdelmében Pascal Wehrlein állt jobban 0,05 másodperccel.
Az utolsó negyed órába lépve Felipe Massa kapcsolt nagyobb sebességi fokozatra. A brazil a szuperlágy gumin lépett előre 4.-nek, hátránya kevesebb mint 0,3 másodperc volt Vettellel szemben. Az ő ellenfelük persze elsősorban nem a Ferrari, hanem a konstruktőri 4. helyükre pályázó Force India jelenti. Csatájuk szorosnak tűnik: Valtteri Bottas végül a 4., Nico Hülkenberg a 6. helyen zárt, őket 0,2 másodperc választotta el egymástól, míg Massa és Pérez még szorosabban követte egymást a 8. és 9. helyen.
Hamilton a hajrában szorgosan rótta a köröket versenyszimulációján. A lágy gumin időnként 9 másodperccel lassabb volt Ricciardónál. Nem tűnt teljesen elégedettnek, több blokkolást és megcsúszást is bemutatott, 15 kör után pedig már jelezte, garnitúrája a végét járja.
Kimi Räikkönen másképp tesztelte a gumikat. Egy újabb szett szuperlágyon rendkívül óvatos felvezető kör után igyekezett javítani addigi legjobbján. Sikerrel is járt: a mezőnyből elsőként ment be 1:48 alá. Ráadásul csapattársának ezúttal sem sikerült túlszárnyalnia őt. Vettel 0,3 másodperccel elmaradt a finntől, és már később sem tudott javítani.
Mindössze 4 perc volt hátra a leintésig, amikor végre Nico Rosberg autóján is megjelent a szuperlágy gumi. Meglepő módon ez azonban nem eredményezett nála jelentős javulást, csak a 6. helyre volt elég mért köre.
Aztán végül 7.-nek esett vissza. A legutolsó percben tudniillik Lewis Hamiltont is fűtötte a kalandvágy, s futott egy kevesebb üzemanyagos, szuperlágyas kört. 1:48,6-os ideje az 5. helyre volt elegendő.
Ezek után kijelenthető, érdekes időmérő edzésnek nézünk elébe – mind az erőviszonyok alakulása, mint pedig a gumik szempontjából is. A kvalifikáció 14 órakor rajtol, az azt élőben közvetítő M4 Sport felvezető műsora 13 óra 45 perckor kezdődik.
Belga Nagydíj, 3. szabadedzés – végeredmény
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:47,974 |
|
11 |
2. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:48,189 |
+0,215 |
18 |
3. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:48,297 |
+0,323 |
12 |
4. |
Valtteri Bottas |
Williams-Mercedes |
1:48,504 |
+0,530 |
17 |
5. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:48,635 |
+0,661 |
20 |
6. |
Nico Hülkenberg |
Force India-Mercedes |
1:48,739 |
+0,765 |
12 |
7. |
Nico Rosberg |
Mercedes |
1:48,742 |
+0,768 |
19 |
8. |
Felipe Massa |
Williams-Mercedes |
1:48,783 |
+0,809 |
21 |
9. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:48,915 |
+0,941 |
12 |
10. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:49,272 |
+1,298 |
16 |
11. |
Fernando Alonso |
McLaren-Honda |
1:49,453 |
+1,479 |
9 |
12. |
Esteban Gutiérrez |
Haas-Ferrari |
1:49,631 |
+1,657 |
16 |
13. |
Jenson Button |
McLaren-Honda |
1:49,665 |
+1,691 |
10 |
14. |
Kevin Magnussen |
Renault |
1:49,716 |
+1,742 |
11 |
15. |
Pascal Wehrlein |
Manor-Mercedes |
1:49,761 |
+1,787 |
15 |
16. |
Danyiil Kvjat |
Toro Rosso-Ferrari |
1:50,023 |
+2,049 |
9 |
17. |
Carlos Sainz |
Toro Rosso-Ferrari |
1:50,078 |
+2,104 |
9 |
18. |
Jolyon Palmer |
Renault |
1:50,241 |
+2,267 |
11 |
19. |
Felipe Nasr |
Sauber-Ferrari |
1:50,420 |
+2,446 |
13 |
20. |
Esteban Ocon |
Manor-Mercedes |
1:50,693 |
+2,719 |
18 |
21. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:51,319 |
+3,345 |
5 |
22. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
idő nélkül |
------- |
2 |
|