Hírek>> : Rosberg glóriával állt az élre, övé az első edzés – Alonso idő nélkül |
Rosberg glóriával állt az élre, övé az első edzés – Alonso idő nélkül
2016.08.26. 12:18
Teljesítette első mért körét a glória fejvédő Spában! Nico Rosberg ráadásul egyből a tabella élére állt vele – s onnan a másfél órában aztán már senki nem tudta hátrébb szorítani. Mögötte nagy hátránnyal Lewis Hamilton és Kimi Räikkönen sorakozott – Fernando Alonso mért kört sem ment új motorjával.
Újra beindult a Forma–1! A Belga Nagydíj első szabadedzésével a mezőny nekivágott a nyári szünetet követő nagy szezonhajrának – újult erővel és számos újdonsággal, Esteban Ocon személyében pedig egy most debütáló újonccal.
Az edzés elején a legnagyobb figyelem a glóriát övezte. Most először egyszerre több versenyző is kipróbálta a fejvédőt: Nico Rosberg, Daniel Ricciardo, Nico Hülkenberg és Carlos Sainz. Spa a nagy szintkülönbségei, emelkedőn lévő Eau Rouge-kanyarja miatt kulcsfontosságú helyszín a glória láthatóságot korlátozó hatásának felméréséhez. A bukócsővel fölszerelt autók látványa továbbra is szokatlan – pedig nem árt, ha szép lassan hozzászokunk. Hasonló tesztekre ugyanis a következő versenyhétvégéken is számíthatunk még. Sergio Pérez máris elárulta, ő Monzában fogja pályára vinni a glóriát.
A Mercedes nem sajnálta a tesztidőt a biztonsági eszköz tesztelésére. Nico Rosberg nemcsak egy installációs körig jutott, mindjárt több etapot is teljesített vele, s ő lett az első versenyző, aki nagy tempójú mért kört is futott a glóriával. Az óra 1:49,481 másodpercnél állt meg, a német ezzel pedig a tabella élére ugrott… A csapattárs Lewis Hamilton eközben érdeklődve figyelte a Mercedesre fölszerelt újítást.
Rosberg első mért körén egyébként jelöletlen oldalfalú gumikat is használt. A Pirelli új prototípusait, melyek a gyártó szerint ellenállóbbak a külső behatásokkal, így a kerékvetőkkel való érintkezéssel szemben. Mario Isola, a cég versenyigazgatója cáfolta, hogy Sebastian Vettel és Nico Rosberg múlt évi defektje miatt érezték szükségét a tesztnek. „Ez része a folyamatos fejlesztésnek, amit az év során végzünk. Jövőre változik a gumik mérete, de ha ez a koncepció beválik most, átvihetjük a következő szezonra.”
A szakember hozzátette, a saját tesztjeiken jól teljesített az új abroncs, de kíváncsiak a versenyzők véleményére is. Ők két-két garnitúrát kaptak a jelöletlen gumikból, melyeket az első és második szabadedzésen kell használniuk, majd vissza kell szolgáltatniuk a Pirellinek. Ha az eredmények kielégítőek, a gyártó már a szeptemberi Maláj Nagydíjon az új konstrukciójú gumikat bocsátja az istállók rendelkezésére. „A terv az, hogy teszteljük a prototípusokat Monzában is. Két különböző pályáról beszélünk, ezért ez egy jó lehetőség. Ha a vezethetősége rendben van, akkor reményeink szerint Sepangban bevetjük őket” – mondta Isola.
Tesztelnivalója persze a glória és az új gumi nélkül is akadt a csapatoknak. Bár a kötelező gyárleállások miatt sok lehetőségük nem volt fejleszteni, többségük mégsem a hockenheimi csomaggal érkezett Spába. Többen pedig két autójukat összehasonlító tesztekhez használták.
A Mercedes újra bevetette a kis légellenállást igénylő pályákon használatos csomagját. Nico Rosbergék autóján hátul megjelent az úgynevezett banán- vagy kanálszárny. A Red Bull Max Verstappen autóján egy kis légellenállású és alacsonyabb leszorítóerőt biztosító hátsó légterelőt vetett be, de új első és hátsó szárnyakat hozott magával a Ferrari is. Sőt, a már jó ideje nemigen fejlesztő Sauber is előállt fejlesztésekkel: egy új rövid orrkúppal és vezetőszárnnyal szállnak harcba első pontjaikért.
A Mercedes és a Honda versenyzői emellett továbbfejlesztett motorjukat is próbára tehették – Lewis Hamilton számára ez egy 15 rajthelyes büntetést is jelent. A brit 6. MGU-H-ját és turbófeltöltőjét, de csak 4. belső égésű motorját és MGU-K-ját kapta meg. Nem kizárt azonban, hogy szombatig még újabb cserék várnak rá. A ferrarisoknak eközben még várniuk kell egy hetet az új motorra, igaz, az FIA-nak azt már jelezték, hogy felhasználták fennmaradó 3 módosító pontjukat.
Az edzés első fél órája után csupán Fernando Alonso állt mért idő nélkül – autóját még javában szerelték, miután vízszivárgást észleltek. Az élen Rosberg mögé Lewis Hamilton zárkózott fel 0,7 másodperces, szuperlágy gumin futott idejével, őket Sergio Pérez, a két Ferrari és Nico Hülkenberg követte. A jobbik Red Bull ekkor a 7. helyen állt Daniel Ricciardóval, míg Max Verstappen egy látványos kerékvetős drifteléssel rémisztgette garázsban feltűnő családtagjait. Volt F3-as riválisa, a manoros Esteban Ocon eközben a boxutcában követett el kisebb újoncbakit: erősen túlcsúszva a kijelölt helyén, a garázs előtt elütött egy bóját. Nem hinnénk, hogy fájt neki… „Egy kicsit túl későn fékeztem” – ismerte el a rádióban.
Az edzés felén túllépve többen is javítottak eredményükön. Miközben a két mercedeses több üzemanyaggal próbálgatta a gumikat, Kimi Räikkönen volt az egyetlen, aki másodpercen belül került hozzájuk képest, míg a két Red Bull hátránya két másodperc fölött volt. Később Sergio Pérez Sebastian Vettel elé furakodva szintén egy másodpercesnél kisebbre csökkentette lemaradását.
A Ferrari és a Red Bull mellett a Force India és a Williams csatája is izgalmasnak ígérkezhet ezen a hétvégén. Az indiaiak az utóbbi öt versenyen 24 pontot hoztak a Williamsen, már csak 15 egység a lemaradásuk. És egyelőre ők vannak előnyben – igaz, a Williamsre nem jellemző, hogy jó időkkel villog a pénteki edzéseken.
Versenyzőik közül Felipe Massa egy régi-új karosszériával köröz Belgiumban. Hockenheimben 36 kör után kénytelen volt feladni a versenyt, mivel a rajtot követően Jolyon Palmer hátulról belehajtott, s autója onnantól vezethetetlen volt. A brazil ezek után az addig használt 4-es számú karosszériájáról az Ausztriáig bevetésen lévő 2-eshez tért vissza, abban a reményben, hogy ezzel nem lesznek gondjai. „Kicseréltük a vázat, mert elég furcsa érzés volt vezetni az ütközés után. Ez most egy másik karosszéria, és biztos vagyok benne, hogy nem lesz gond vele” – mondta 2008 ezüstérmese, aki a 12. helyen zárt. Valtteri Bottas 9. lett.
Az utolsó félórába lépve Jolyon Palmer Renault-ja lassult le a pálya közepén. „Probléma, probléma – valami furcsa az autón. Amikor a fékre lépek, jobbra húz” – jelentette a brit újonc. „Nincs hajtásom” – mondta aztán nem sokkal később. Feltételezhetően a furcsán álló felfüggesztésével adódhattak gondok.
Az éllovas Rosberg ez idő alatt rajtgyakorlatot végzett, de nem volt elégedett. „Szokatlan, milyen gyorsan zár a kuplungom” – panaszkodott. Majd egyik következő körében egy elfékezés után a bukóteret is meglátogatta.
Ennél nagyobb volt a baj Alonsónál, aki végül idő nélkül zárta az edzést. A 7 módosító ponttal továbbfejlesztett új erőforrás debütálása nem sikerült túl jól: a korai vízszivárgásra a csapat nem tudott gyors megoldást, ezért úgy döntött, inkább visszaszerelik a 14-es rajtszámú autóba a korábbi hajtóegységet, ami időigényes munka. Egyelőre kérdéses, Alonso milyen motorral folytatja szombaton és vasárnap.
Jenson Button mindenesetre előre jelezte, sem Spában, sem Monzában nem számítanak látványos javulásra az új motor miatt. „Talán ugyanolyan pozícióban leszünk, mint Hockenheimben voltunk. De már ez előrelépés lenne ezen a pályán, amelyen eddig kicsit szenvedtünk. Szingapúrban viszont tisztulhat a kép” – vélekedett.
Ami a mezőny második felét illeti, Carlos Sainz jóslata, miszerint a tavalyi Ferrari-motorral a Toro Rossóra nehéz hétvége vár, beigazolódni látszik; az új orral hajtó sauberesek a Manorok és Renault-k mellett Toro Rossókat és McLareneket is vertek. Említést érdemel még Esteban Ocon teljesítménye, aki első manoros szabadedzésén 1 másodpercet adott Pascal Wehrleinnek.
A Belga Nagydíj első szabadedzése Nico Rosberg elsőségével zárult, mögötte Hamilton zárt – mindketten szuperlágy gumikkal érték el legjobb eredményüket, miközben üldözőik egyelőre nem használták a piros gumikat. A két Ezüstnyíl mögött Räikkönen, Pérez, Vettel, Hülkenberg, Ricciardo, Bottas, Verstappen és Gutiérrez volt a sorrend.
A program a délután 14 órakor rajtoló második gyakorlással folytatódik Spában, melyet az M4 Sport élőben közvetít, 13:55-ös műsorkezdéssel.
Belga Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Nico Rosberg |
Mercedes |
1:48,348 |
|
27 |
2. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:49,078 |
+0,730 |
25 |
3. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:49,147 |
+0,799 |
24 |
4. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:49,274 |
+0,926 |
23 |
5. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:49,768 |
+1,420 |
19 |
6. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:49,782 |
+1,434 |
24 |
7. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:49,865 |
+1,517 |
24 |
8. |
Nico Hülkenberg |
Force India-Mercedes |
1:50,088 |
+1,740 |
21 |
9. |
Valtteri Bottas |
Williams-Mercedes |
1:50,394 |
+2,046 |
31 |
10. |
Esteban Gutiérrez |
Haas-Ferrari |
1:50,583 |
+2,235 |
21 |
11. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:50,899 |
+2,551 |
18 |
12. |
Felipe Massa |
Williams-Mercedes |
1:51,122 |
+2,774 |
28 |
13. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:51,125 |
+2,777 |
16 |
14. |
Carlos Sainz |
Toro Rosso-Ferrari |
1:51,424 |
+3,076 |
17 |
15. |
Felipe Nasr |
Sauber-Ferrari |
1:51,768 |
+3,420 |
19 |
16. |
Esteban Ocon |
Manor-Mercedes |
1:51,787 |
+3,439 |
26 |
17. |
Danyiil Kvjat |
Toro Rosso-Ferrari |
1:52,308 |
+3,960 |
19 |
18. |
Jenson Button |
McLaren-Honda |
1:52,407 |
+4,059 |
18 |
19. |
Pascal Wehrlein |
Manor-Mercedes |
1:52,837 |
+4,489 |
23 |
20. |
Kevin Magnussen |
Renault |
1:53,053 |
+4,705 |
20 |
21. |
Jolyon Palmer |
Renault |
1:53,089 |
+4,741 |
20 |
22. |
Fernando Alonso |
McLaren-Honda |
idő nélkül |
------- |
3 |
|