Hírek>> : Montezemolo alkalmatlan az F1 megreformálására |
Montezemolo alkalmatlan az F1 megreformálására
2014.07.18. 12:30
Nincs minden rendben a mai Forma–1-gyel, ám a sportág a legnagyobb hibát akkor követné el, ha hallgatna Luca di Montezemolóra – véli az Auto Motor und Sport elismert munkatársa. Michael Schmidt nem kímélte a Ferrari elnökét…
Luca di Montezemolo nemrégiben újra bírálta az idén jelentősen megváltozott Forma–1-et. Az olasz szerint a sportág elveszítette varázsát az új szabályok által, s miután a szurkolók is kezdenek elfordulni tőle, azonnali változásokat sürget. „Ha Bernie Ecclestone nem teszi meg, majd megteszem én. Ezt a kötelességemnek tartom” – fogalmazott, miután ismét az üzemanyag-fogyasztás korlátozásáról és a versenyek taxizássá zülléséről beszélt.
Az Auto Motor und Sport munkatársa, a paddockban évtizedek óta járatos Michael Schmidt nem tudott elmenni Montezemolo újabb – szerinte fals – kritikái mellett, így blogbejegyzés formájában igyekezett rávilágítani az elnök szavainak visszásságára. „Luca di Montezemolo hiányolja a Forma–1 csillogását. Meg akarja reformálni a reformokat. Számára a versenyek túl unalmasak és komplikáltak. A versenyzést taxizáshoz hasonlítja, és feljebb vinné az üzemanyag-fogyasztás és a gumik határait. Már csak az a kérdés, a Ferrari miért tartozott akkor azok csoportjába, akik feltétlenül akarták ezeket a hajtóegységeket?” – teszi fel a kérdést Schmidt, kiemelve, hogy a 100 kilogrammos üzemanyagkorláttal például az olaszokon kívül senkinek semmi baja, s Silverstone-ban is egyedül Fernando Alonso emlegette, hogy takarékoskodnia kellett.
A szakíró szerint a taxizást emlegető Montezemolo bizonyára nem látta a legutóbbi versenyt, amelyen éppen az ő bajnoka, Fernando Alonso vívott 13 körön át tartó kőkemény csatát Sebastian Vettellel… „A Ferrari elnöke elmondhatná nekünk, mikor látott utoljára előzést a Copse-kanyarban, ahol 240-250 km/órával haladnak. Elég régóta itt van már ehhez” – jegyzi meg Schmidt.
Majd rácáfol Montezemolóra. „A versenyek nem is unalmasak. Épp ellenkezőleg. Sorra izgalmasabb versenyeink vannak, mint tavaly. És biztosan izgalmasabbak, mint 2001-ben, 2002-ben és 2004-ben, amikor a Ferrari és Michael Schumacher halálra nyerték a Forma–1-et. Nem emlékszem arra, hogy Montezemolo akkor a barikádokra mászott volna.”
A német szakember kiemeli, hogy teljesen normális, ha egy csapat – mint idén a Mercedes – kiemelkedik a mezőnyből. Az elmúlt években a Red Bull, korábban a Ferrari uralkodott, ám velük ellentétben a németeknél idén kiélezett házon belüli csata folyik, izgalmat csempészve az amúgy egyhangú idénybe.
„Természetesen az autók lassabbak lettek, de nem a motorok miatt, hanem mert 15%-kal csökkent a leszorítóerő. Viszont amennyiben az FIA végre nem változtatgatná folyton az aerodinamikai szabályokat, valamint nem tiltaná a fejlesztéseket, melyek a köridők javulásához vezetnek (FRIC), akkor az autók egy-két éven belül újra olyan gyorsak lennének, mint korábban” – hangzott a másik érv Montezemolo véleményével szemben.
Ami az F1 túlbonyolítottságát illeti, Schmidt igazat ad az olasznak. Azonban kiemeli, hogy a technikai szabályzat 88-ról 8 oldalasra rövidítése kizárólag úgy érhető el, ha a csapatokat erősen korlátozzák a fejlesztésben, közben pedig a sportág bevételeinek újraelosztásánál egyenlő félként kezelik őket. A Ferrari, mint tudjuk, ezen bevételekből az egyik legnagyobb részt kapja évről évre, így a Schmidt által vázolt egyenlősdi vélhetően nem lenne ínyére Montezemolónak.
A versenyek mindeközben a szerző szerint a korlátozott fogyasztás ellenére semmivel sem bonyolultabbak, mint a Ferrari nagy korszaka idején: csak éppen Michael Schumacher sikeréveiben a bokszkiállások és másfajta taktikák jelentették a bonyolultságot. „Talán Montezemolo újra előjön majd a kedvenc javaslatával, mely szerint le kéne rövidíteni a futamokat, mert a fiatalok már nem tudnak annyi ideig koncentrálni, ráadásul az internet, a Twitter és a Facebook is elvonja a figyelmüket. Kedves Luca! Ez csak duma. Ha így lenne, akkor a focimeccsek már rég nem tartanának 90 percig” – vág vissza Schmidt az ötletekkel is előálló Ferrari-elnöknek.
Végül pedig levonja a következtetést: „A motorsportban biztosan vannak dolgok, amik nem működtek jól az elmúlt években. De ezekért kizárólag a sportágat a háttérből irányító személyek a felelősek. Csakis nekik volt lehetőségük befolyásolni a dolgokat. Ezért a második reformot nem szabadna azokra hagyni, akik az elsőt elszúrták, csak mert az egyéni érdekeiket nézték. Montezemolo tökéletesen alkalmatlan erre a feladatra. Ahogy sokan mások is” – zárja gondolatát az Auto Motor und Sport munkatársa.
|