Hírek>> : Domenicali Alonso nyomására távozott, Mattiacci csak átmeneti megoldás? |
Domenicali Alonso nyomására távozott, Mattiacci csak átmeneti megoldás?
2014.04.15. 17:53
Alig, hogy kinevezték Marco Mattiaccit a Ferrari csapatfőnökévé, máris megindultak a találgatások arról, hogy az olasz szakember csupán átmeneti megoldást jelent a Scuderia számára.
A Ferrari hétfőn hivatalos közleményben jelentette be, hogy a csapatot 1991 óta erősítő, s 2008 óta irányító Stefano Domenicali beadta lemondását, s helyére azonnali hatállyal az olasz autógyár dél-amerikai régiójának elnökét, Marco Mattiaccit nevezték ki. Az olasz szakember neve nem túl ismert Forma–1-es berkeken belül, lévén, Mattiaccinak nincsen komolyabb autósportos múltja.
Vélhetően ennek is köszönhető, hogy színrelépése sokakat meglepett, s talán emiatt is kezdtek azonnal találgatásokba arról, hogy ő csupán egy átmeneti, amolyan vészmegoldást jelent a maranellóiak számára. Az olasz Autosprint munkatársa, Cesare Maria Mannucci például cikkében az autóipar és az F1-es istálló vezetése közötti hatalmas különbségre hívja fel a figyelmet, mely feladatnak véleménye szerint kérdéses, hogy Mattiacci meg tud-e felelni. „Mattiaccira ezúttal merőben más kihívások várnak. Egy dolog ugyanis részt venni egy-egy új termék bemutatóján, valamint Ferrarikat eladni az USA-ban, és egy másik vezetni egy több mint 1200 alkalmazottat foglalkoztató vállalatot, mely többségében énközpontú karakterekből áll, kezdve a versenyzőkkel, a mérnökökkel, valamint a szerelőkkel. Elismerésünk Mattiaccinak, mivel bizonyos találkozókon, melyeken a pénzről vagy a szabályokról lesz szó, olyan igazi cápák közé kerül majd, mint Bernie Ecclestone, Niki Lauda, Helmut Marko, Ron Dennis vagy Frank Williams – és ez egy számára teljesen ismeretlen közeg” – írja az olasz.
Majd kiemeli, a Mattiaccihoz hasonlóan üzleti szemléletű csapatfőnökök, mint Mario Theissen (BMW), Martin Whitmarsh (McLaren), John Howett (Toyota) vagy Nick Fry (Honda) a közelmúltban általában csalódottan távoztak a királykategóriából, ami miatt nagy talány, az olasz képes lesz-e megfelelni az elvárásoknak. „Kivéve, ha neki csak átmeneti szerepet szánnak, mígnem érkezik valaki, aki jobban ismeri a motorsport világát. Például Gerhard Berger, akinek a neve már az elmúlt napokban felröppent” – írja Mannucci.
Más olasz lapok mindeközben arról találgatnak, hogy a Ferrarival a 2000-es évek elején technikai igazgatóként sikert sikerre halmozó, a Mercedes csapatfőnöki székéből tavaly év végén felálló Ross Brawn visszatérésére is van esély. A brit szakember tavaly úgy nyilatkozott, idén nyárig semmiképpen sem akar a jövőjével foglalkozni, később azonban kijelentette, végleg hátat fordított az F1-nek. „Az olaszok már Ross Brawn visszatéréséről pletykálnak” – írja az Auto Motor und Sport munkatársa, Tobias Grüner.
A Speedweek mindeközben azt is megemlíti, hogy Olaszországban felmerült, Domenicali távozásának hátterében Fernando Alonso elégedetlensége állhat. „Mindenki tudja, hogy a spanyol mennyire becsvágyó, és ő szorgalmazta James Allison visszahozását is, mivel Alonso lassan kifut az időből. Jelenleg karrierje csúcsán van, de évek óta képtelen bajnokságot nyerni. 2005 és 2006 bajnoka ráadásul politikailag rendkívül ügyes és jó összeköttetései vannak Maranellóban” – írja a lap.
A brit szakíró, James Allen pedig hozzáteszi: „Mattiacci elsődleges feladata Fernando Alonso Maranellóban tartása lesz, mivel a spanyol frusztráló öt éven van túl a csapattal, hiszen a Renault-val megnyert két bajnoksága óta újabb bajnoki cím nélkül áll. És Mattiaccinak semmit nem szabad ajándékba adnia az ellenfeleknek. A korábbi McLaren-főnök Martin Whitmarsh-t például azért kritizálták sokat, mert túl sok időt fordított a konszenzus keresésére a FOTA-n belül, és ez elterelte a figyelmét arról, hogy a McLarent verhetetlenné tegye a pályán” – fogalmazott Allen.
„Domenicali erős vezető volt, népszerű figura, de nem könyörtelen vezér. Talán ez volt a bukásának oka. A célja az volt, hogy megvalósítsa az olasz sikert, miután átvette Jean Todt helyét, aki rendkívül könyörtelen vezető volt, és nagyon hatékony. Aldo Costa feladata is az volt, hogy átvegye Brawn helyét, de könnyűnek találtatott. De nézzük meg őt most, a Mercedes főtervezőjeként, ahol a technikai igazgatói pozíció nyomásától megszabadulva nagyszerű autókat építhet. Ez a példa megmutatja, hogy a siker az F1-ben – és általában a sportban – jóval több annál, hogy a megfelelő embereket teszed a megfelelő helyre. Itt víziókra is szükség van” – tette hozzá a brit szakíró, kiemelve, hogy Mattiacci másik nagy feladata az lenne, hogy az olyan szakemberek, mint James Allison segítségével visszahozza a csapatba az elveszettnek tűnő győztes gondolkodást is.
|