Hírek>> : De ki az a Marco Mattiacci? |
De ki az a Marco Mattiacci?
2014.04.14. 21:25
Noha hétfőn tartották a Red Bull ausztráliai kizárása ügyében zajló tárgyalást, a hétfői nap híre kétségkívül a Ferrari csapatfőnök-cseréje, azaz Stefano Domenicali lemondása és Marco Mattiacci kinevezése volt. De ki is vezeti tovább a Scuderia hajóját?
Marco Mattiacci az Autosport információi szerint ezen a héten hosszasan egyeztetett a Ferrari vezetőségével a rá váró feladatokról, a valódi munkát pedig már ezen a hétvégén, a Kínai Nagydíjon megkezdi a Scuderiánál. Noha Domenicali esetleges utódjaként több nagy F1-es név, így például a Mercedestől tavaly nyugdíjba vonuló Ross Brawn, valamint a Renault szingapúri botránya óta a sportágtól eltávolodó Flavio Briatore személye is szóba került, az olasz csapatnál végül fel sem merült, hogy házon kívülről hozzanak új csapatfőnököt. Inkább cégen belül, de a sportágon kívül kerestek utódot. Az Autosport munkatársa, Jonathan Noble szerint nem véletlenül: „Megtanulni, miként mennek a dolgok a sportban, hatalmas feladat, de korántsem olyan bonyolult, mint felülkerekedni a maranellói ármánykodásokon” – írja a brit szakíró.
Úgy tűnik, Montezemolóék szerint Mattiacci ilyen személy lehet. Az olasz szakember az elmúlt években a cég utcai részlegén már a Távol-Kelettől Amerikáig bizonyított. A 44 esztendős Mattiacci Rómában született, s az olasz főváros egyetemén végzett közgazdászként. 1989-ben került a Jaguarhoz, minek következtében Londonba költözött. Tíz évvel később aztán a Ferrarihoz került, ám nem tért haza Olaszországba. 1999 és 2001 között a Közel-Keleten, Dél- és Észak-Amerikában tevékenykedett értékesítési vezetőként. 2001-ben a Maserati dél-amerikai projektvezetője, majd hamarosan a Ferrari-Maserati dél-amerikai értékesítési és marketingosztályának alelnöke lett. 2006-ban aztán a Távol-Keletre, Kínába tette át székhelyét, ahol a Ferrari ázsiai és csendes-óceáni régiójának ügyvezető alelnökévé nevezték ki, s ahol a Ferrari piacainak bővítéséért felelt. 2010-ben aztán már elnökként fordított hátat a Föld legnépesebb országának, s a dél-amerikai régió üzletvezetője lett. Mattiacci legnagyobb eredménye, hogy az Egyesült Államokban 20%-kall növelte a Ferrari eladását, amiért egyébként 2012-ben díjat is kapott.
„Mattiacci munkája közel vitte őt a Ferrari motorsport programjához, különösen a sportautók világához, és di Montezemolo az olasz cég legígéretesebb vezetőjének tartotta. Di Montezemolo hiszi, hogy képességeivel segíteni tudja a Ferrari F1-es csapatát, és vissza tudja vezetni őket a csúcsra a 2014-es gyenge rajt után. És amellett, hogy hatékonyabbá teszi a Ferrari munkáját, remélik, hogy Mattiacci mindent kihoz az utcai részleg strukturális és kereskedelmi lehetőségeiből is, miként azt a Mercedes is tette, hogy ezáltal vezesse sikerre csapatát” – írja Noble. Az olasz segítségére rutinos szakemberek (pl. Pat Fry, James Allison) lehetnek, F1-es tapasztalatainak hiánya pedig akár még újítóan is hathat a Scuderiára. Például azzal, hogy a McLarennél vagy éppen a Mercedesnél már látott módon új szemléletet hoz az istállóhoz, s a hagyományostól eltérő módon tekint a csapatvezetés feladatára.
A változás egyes vélekedések szerint már mindenképpen ráfért a Scuderiára, az idei évkezdésből ugyanis úgy tűnik, hiába az átfogó szabályváltozások, Maranellóban nem sok minden változott az előző évekhez képest. „Őszintén szólva én ezt nem is értem. Jelenleg úgy tűnik, nem elég hatékony a motorjuk, de a karosszéria sem tűnik olyan jónak, mint kellene” – nyilatkozta Allan McNish a Motorsport Magazinnak a Ferrari idei helyzetéről. Johnny Herbert pedig hozzátette: „A teljesítményük rendben volt, de csak rendben, ami a Ferrarinak nem elég.”
Tény, Stefano Domenicali 2008-as színrelépése óta nem tudta csúcsra juttatni a Michael Schumacher idején állandó sikerekhez szokott alakulatot. Ha az istálló kevesebbet hibázik, 2008-ban Felipe Massa akár világbajnok is lehetett volna, de később Fernando Alonso is egy taktikai baklövés miatt bukta el a bajnoki címet a 2010-es Abu-dzabi Nagydíjon. Akkor a Schumacher oldalán sikert sikerre halmozó versenymérnök, Chris Dyert tartották felelősnek, akit emiatt le is váltottak – miként tették azt előtte Luca Baldisserivel, majd Aldo Costával. Az ezt követő szezonok ugyanakkor nem hoztak több sikert Maranellónak. 2011-ben és tavaly esélyük sem volt a domináns Red Bull-lal szemben, míg 2012-ben a szezon végéig harcban álltak ugyan a címért, de Fernando Alonsónak az év második felében már egy a Red Bullnál jóval gyengébb autóval kellett küzdenie Sebastian Vettel ellen – köszönhetően állandó szélcsatornás problémáiknak, valamint a többiekénél gyengébb fejlesztéseiknek.
Mattiaccira tehát komoly feladat vár: ami nem sikerült elődjének, neki kell megvalósítania, azaz egy azóta már megújult szakembergárdával és gyári háttérrel vissza kell vezetnie a sportág történetének legsikeresebb csapatát a csúcsra. „A Forma–1-nek bizonyos szempontból egy sikeres Ferrarira van szüksége. A nyomás a csapaton egyre nő. Jó eredményeket értek el, de nem nyertek” – foglalta össze McNish az olaszok jelenlegi helyzetét. A skót szerint a csapatépítés folyamatát ugyanakkor nem lehet siettetni. „Ha új embereket akarsz a csapatba építeni, ahhoz idő kell. Mindenkinek meg kell ismernie a másikat. Csak az idő révén alakul ki a szükséges tapasztalat” – figyelmeztetett a korábbi F1-es versenyző.
|