Hírek>> : Komoly nehézségek várnak Alonsóékra 2014-ben? |
Komoly nehézségek várnak Alonsóékra 2014-ben?
2014.01.10. 15:03
A versenyzőknek 2014-ben kis túlzással újra kell tanulniuk a versenyzést az üzemanyag-használat korlátozása és az új technológiák alkalmazása miatt – véli a Ferrari technikai igazgatója, James Allison.
Mint ismert, az új szabályok értelmében az idei évtől minden versenyzőnek 100 kilogrammnyi üzemanyaggal kell gazdálkodnia a teljes versenytávon. Ahhoz, hogy ezt minden pályán, minden körülmények között be tudják tartani, a csapatoknak és a versenyzőknek egyaránt új módszereket, stratégiákat kell kidolgozniuk. Noha a mérnökök autóik fogyasztását már eddig is igyekeztek a lehető legalacsonyabb szinten tartani, s az üzemanyaggal való gazdálkodás korábban is fontos tényező volt a futamokon, a Ferrari technikai igazgatója, James Allison elárulta, előzetes szimulációikból kiderült, a helyzet idén sokkal extrémebb lesz. A szakember szerint versenyzőiknek emiatt a korábbinál többet kell majd gyakorolniuk, hogy pontosan tudják, mikor mit kell tenniük a versenyek során.
A maranellóiak 2014-es gépét a szimulátorban elsőként Fernando Alonso próbálta ki tavaly, Allison és mérnökcsapata pedig árgus szemekkel figyelte a spanyol reakcióit. „Alonso már ment a szimulátorral, és ez igen érdekes tapasztalatokat hozott számunkra. Sok értékes visszajelzést kaptunk Fernandótól, sok részletet megtudtunk arról, mi is az igazán fontos a versenyek és az edzések során” –nyilatkozta Allison az Autosportnak.
Majd arról is beszélt, mekkora különbség lesz az autó teljesítménye között a szabadedzéseken, időmérőkön és a versenyeken. „Az edzések során több elektromos energiát használhatunk fel, és az üzemanyag-fogyasztás elérheti a maximális értéket. A versenyen viszont teljesen más lesz a helyzet. Bizonyos futamokon száz kilogramm üzemanyag több mindenre elég, mint másik versenyeken, ahol minden egyes körben óvatosnak kell lenned a fogyasztással. Ahhoz, hogy jól menjen ez az újfajta vezetési technika, sokat kell gyakorolni. Meg kell tanulni úgy gyorsnak lenni, hogy közben ne használj túl sok üzemanyagot” – mondta Allison a versenyzőkre váró legfőbb nehézségről.
De nem ez lesz az egyetlen változás, ami megnehezíti majd a pilóták életét. Miután az új V6-ost turbómotornak a korábbinál jóval nagyobb lesz a forgatónyomatéka, az autókat pedig a hét helyett már nyolcsebességes váltóval látják el, a váltás, a kanyarokból való kigyorsítás, és a gáz adagolása terén is várható változás. Jenson Button korábban nem is titkolta, kicsit tart a rájuk váró feladat nehézségétől. „Már tizennégy éve versenyem a Forma–1-ben, de soha sem volt alattam olyan autó, ami ekkora nyomatékkal rendelkezett volna, szóval ez számomra is egy új tapasztalat lesz. Ha most alulkormányzott az autód, egy kicsit szélesre veszed a kanyart. De a 2014-es autóval az olyan fordulókban, mint például a barcelonai hármas kanyar nem csupán szélesen fordulsz, hanem azonnal el is veszíted a kocsi hátulját a hihetetlen forgatónyomaték miatt. Ez nem egyensúlyi probléma, egyszerűen akkora nyomatokkal rendelkezel, mint soha korábban” – mondta a 2009-es világbajnok. Majd hozzátette: „Ahhoz, hogy megfelelően kontrollálni tudd a motor nyomatékát, olyan gázpedálra lenne szükséged, aminek az útja legalább egyméteres…”
|