Hírek>> : 2014-es változások – Eleinte fájni fog? |
2014-es változások – Eleinte fájni fog?
2014.01.08. 23:32
Martin Brundle úgy véli, a Forma–1-nek szüksége van a 2014-ben rá váró változásokra. A korábbi Forma–1-es versenyző szerint a sportágnak elsősorban szórakoztatnia kell a közönséget, emellett viszont az autóipar elvárásaihoz is igazodnia kell.
A manapság az angol Sky Sports televízió szakértőjeként tevékenykedő egykori versenyző a csatorna honlapjának ecsetelte az idei évben ránk váró komoly változásokat. Martin Brundle szerint nem csupán az autók, de a versenyzés képe is jelentősen módosulni fog az idei évben.
„Úgy vélem, hogy száz kilogramm üzemanyaggal versenyeznek, miközben korábban 150-160 kilogrammal tették, hatalmas különbséget eredményez majd. Hogy ki hogyan képes igazodni ehhez, szerintem arról is dönt majd, miként alakul a versenyek menete, és hogy mennyire lesz bonyolult követni őket: kérdés, hogy a csapatok már az elején elhasználják-e az energiájukat, illetve hogy milyen stratégia mellett döntenek. Nagyon összetett lesz a helyzet, és nagyon változatos is. A korai szakaszban sok megbízhatósági problémát láthatunk majd, sok autó fog a pálya bal vagy jobb oldalára húzódni, mivel a csapatoknak nem lesz elég idejük a fejlesztésekre. De szerintem hamar kiküszöbölik a hibákat” – jósolja Brundle.
Miután a motorok mellett az autók aerodinamikája, valamint a gumik is változni fognak, a szakértők biztosak abban, hogy a 2014-es autók tempója jelentősen visszaesik majd – egyes vélemények szerint akár a GP2-es autók is versenyre tudnak majd kelni velük. Brundle-t mindez cseppet sem aggasztja. „Korábban azt mondtam az egyik csapatfőnöknek, hallottam, hogy körönként öt másodperccel lassabbak lesznek a kocsik, de a véleményük szerint ez a különbség elég hamar eltűnik – mint mindig. Meg fogják találni, miként érhetik el a maximális teljesítményt. De nem gondolnám, hogy a köridők sokat számítanának. Nézzük csak meg a GP2-es kocsikat, amelyek úgy is versenyképesek, hogy öt-tíz másodperccel lassabbak körönként az F1-es autóknál – pályától függően! Itt a kérdés az, miként mozognak a pályán. Fognak csúszkálni? Lehet velük kerék a kerék ellen harcolni? Továbbra is gyorsnak tűnnek majd, gyorsabbak lesznek minden másnál” – véli Brundle.
A brit ex-versenyző ezt követően arról is beszélt, nem tartja-e a sportágra károsnak, hogy a Forma–1-es autókat egyre környezettudatosabbá akarják tenni a különböző technológiák által. Mint ismert, az autógyártókat jobban vonzó V6-ost turbómotorok mellett a jövőben nagy szerep jut majd az energia-visszanyerő rendszereknek is, melyek egyre nagyobb részben járulnak hozzá az autók összteljesítményéhez. „Szerintem a Forma–1-nek ilyennek kell lennie a 21. században. Az F1-nek ez állandó problémája. Ez egy show? A technológia színtere? Vagy egy sport? Mi ez valójában? Számomra egyszerűen megválaszolható a kérdés: ez egy show, amely azért van, hogy szórakoztasson. Ha az embereket nem érdekli, akkor a gyártókat és szponzorokat sem fogja, és az egész megszűnne létezni. Tehát olyan show-val kell előállnunk, amit megnéznek a szurkolók, és amelynek a televíziós társaságok is részesei akarnak lenni.”
„Gyorsnak, izgalmasnak és kiszámíthatatlannak kell lennie – ilyen sportnak és ilyen show-nak. Ugyanakkor a gyártók számára is érdekesnek kell lennie, hiszen ők már nem építenek V8-as motorokat. Az ERS kétszer olyan erős lesz, és ötszörös időtartamig használják majd körönként – vagyis alapvető része lesz az autó megalkotásának. Egyesek szerint ez még mindig távol van az elektromos autók világától, vagy a hidrogén által hajtottakétól, de szerintem ez egy fontos lépés – a Forma–1-nek nyitnia kell ebbe az irányba. Csak az a kár, hogy mindez sokba kerül a csapatoknak” – alkotott véleményt a korábbi F1-es versenyző.
Majd végül az erőviszonyok alakulásáról is mondott pár szót. „Úgy vélem, a három különböző motorgyártó miatt eleinte három különböző bajnokságot láthatunk majd. Mondjuk például, hogy a Mercedes jobb munkát végez a Renault-nál, akik pedig jobbak lesznek a Ferrarinál – de választhatunk akármilyen sorrendet. Az egyes motorok teljesen más teljesítményre lehetnek majd képesek. Így szinte már három bajnokságunk lehet. De összességében úgy gondolom, jó lesz. Eleinte viszont fájdalmas is” – összegezte véleményét Brundle.
|