Hírek>> : A hibák és a nagy különbségek éve lesz a 2014-es? |
A hibák és a nagy különbségek éve lesz a 2014-es?
2014.01.06. 20:23
Könnyen vakvágányra vihetik a tervezőket a 2014-es új szabályok autójuk megalkotásának folyamatában – véli a Ferrari mérnökigazgatója, Pat Fry. Az olaszok a hírek szerint mindazonáltal elkészülnek az idény első hivatalos tesztjére.
Már csupán három hét van hátra az első 2014-es hivatalos teszt kezdetéig, így a Forma–1 mezőnyének már egyre kevesebb idő áll rendelkezésére új autója megfelelő felkészítéséhez. Noha a számos változás komoly nehézségek elé állítja a csapatokat, a Ferrari a hírek szerint időben elkészül új, a rajongók által elnevezett versenyautójával. A spanyol Marca és az olasz Autosprint nemrég arról számoltak be, hogy az olaszok vélhetően január 23-a és 25-e között mutatják be új autójukat, mely tehát már a legelső jerezi tesztnapon (január 28.) pályára lép – a tervek szerint a visszatérő Kimi Räikkönennel a volánnál.
A spanyol szakíró, Marco Canseco szerint az új autó ezen a héten fogja teljesíteni a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) kötelező töréstesztjeit, annak elektronikus rendszerét pedig a csapat már egy 2011-es autóban tesztelte is a pályán. Az Autosprint mindeközben azt írja, a csapat vélhetően egy filmes napon még annak bemutatója előtt kipróbálja az új konstrukciót, mely a hírek szerint elöl ismét a hagyományosnak mondható nyomórudas első felfüggesztéssel lesz felszerelve.
Miközben legénysége lázasan készül a tesztidényre, a mérnökigazgató Pat Fry az Autosportnak nemrég arról beszélt, az új szabályok a megszokottnál jóval nagyobb teret engednek a hibáknak, így az előttünk álló bajnokságban egymástól merőben különböző filozófiák is összecsaphatnak. Fry kiemelte, a várakozásoknak megfelelően vélhetően komoly fejtörést okozhat a résztvevők számára az autók megfelelő hűtése, mely a megbízhatóság egyik kulcsterülete lesz – de nem ez jelenti majd az egyetlen problémát.
„Szerintem ez olyan év lesz, ahol nem elég csupán a hűtéssel kapcsolatos problémák megoldására figyelni, sokkal inkább az autó fejlesztésére kell összpontosítani. Minden évben, amikor gondot okoz a hűtés kérdése, sok energiát fordítunk megfelelő hűtőrácsok és egyéb alkatrészek gyártására. Ezt csináltuk itt (a Ferrarinál), de ugyanez volt a helyzet a korábbi csapatomnál (McLaren) is, ahol az első hónapokat mindig ezen kérdés megoldására fordítottunk. A 2014-es változások viszont olyan radikálisak lesznek, hogy jelentősen megnő a hibázás lehetősége. Remélhetőleg mi mindent jól csinálunk, de biztosan sokan fogják vakargatni a fejüket januárban” – vetítette előre Fry.
A szakember emellett azt is hozzátette, a számos változásnak köszönhetően vélhetően minden csapat más-más filozófia szerint alkotja majd meg új autóját, melyek között ezáltal jelentősebb eltérések is lehetnek. „A hűtés, a megnövekedett igények nagy kihívást jelentenek majd idén, és nem lesz egyszerű megfelelő formában beépíteni azt az autóba. Szerintem érdekes lesz látni, milyen jelentős különbségek alakulnak majd ki az egyes autók között. Egyesek szerintem igencsak kapkodni fognak” – jósolta a brit.
Majd kiemelte, a hűtés kérdése mellett a keskenyebb első szárnyak is okoznak majd némi fejtörést a mérnökök számára. „Az első szárny véglapjainál alkalmazott megoldás más lesz. Kicsit olyan ez, mint amikor szélesebb szárnyakra váltottunk (2009-ben). Eleinte katasztrofálisnak éreztük, de később sikerült úrrá lenni a helyzeten” – zárta gondolatát Fry.
|