Hírek>> : Öngólt lőtt az F1 a duplapontos rendszerrel? |
Öngólt lőtt az F1 a duplapontos rendszerrel?
2013.12.10. 20:52
Nem aratott nagy sikert a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) által elfogadott 2014-es szabálymódosítás, miszerint a jövőben dupla pontokat osztanak a szezonzáró versenyen. A sportággal foglalkozó médiumok szinte kivétel nélkül ellenzik az új rendszert, s aggódva figyelik az F1 változásait.
Hétfőn biztossá vált, 2014-től dupla pontokat osztanak a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon. Az erről szóló döntést az FIA, a sportág kereskedelmi jogait birtokló FOM és a csapatok képviselői egyaránt támogatták. A szövetség hivatalos közleményében azzal indokolta az új szisztéma bevezetését, hogy ezzel jó eséllyel a szezon végéig nyitott marad a bajnoki küzdelem.
Az F1-gyel foglalkozó sportmédia mindazonáltal aggódva figyeli a változásokat. Andrew Benson, a BBC elismert szakírója szerint a sportág irányítói elsősorban a Forma–1 alkalmi nézőire fókuszáltak újításukkal. „Talán nem is meglepő, hogy a dupla pontok ötlete Bernie Eccestlone-tól származik. Az F1 nagyura közel áll Sebastian Vettelhez, de ahhoz kellően okos, hogy tudja, egy a német és a Red Bull által uralt korszakban kézenfekvő megoldással kell hosszabb ideig fenntartani az érdeklődést. A közösségi médiában tapasztalt reakciók meglehetősen negatívak. A hagyományokhoz ragaszkodók például máris megjegyezték, hogy a lelketlen Abu-Dzabiban szerzett győzelem a jövőben többet ér majd egy spái, szuzukai vagy monacói sikernél. A csapatok és a vezető pozícióban lévő személyiségek ennél flegmábban kezelik a kérdést, nem aggódnak a hagyományőrzők miatt, mondván, ők úgyis követni fogják a sportágat. És ha ez az új ötlet több alkalmi szurkolót hoz, nekik csak annál jobb” – írta Benson.
Edd Straw, Autosport munkatársa úgy véli, a Forma–1 túllőtt a célon. „A világbajnokság történetében soha nem fordult még elő, hogy egy verseny több pontot jelent, mint az összes többi a naptárban. Jövőre az Abu-dzabi Nagydíj viszont dupla pontokat ér. Ennek célja, hogy nagyobb eséllyel dőljön el a világbajnoki cím sorsa az utolsó futamon. De ennek természetesen mellékhatásai is lesznek: az utolsó verseny értéke a szervezők számára is megnő, ami máris megmagyarázza, miként került vissza a naptár végére a tehetős Abu-Dzabi. Ez aggasztó. A balszerencse a döntés miatt végzetes lehet, így aki az utolsó futamon motorhibával kiesik, azt az ellenfele lemossa” – írja Straw, hozzátéve, a jövő évi szezonzárón ráadásul több rajtbüntetéssel is lehet majd számolni, mivel az egy évben rendelkezésre álló öt motor vélhetően az új éra első évében még nem minden versenyzőnek lesz elég a szezon befejezéséhez. „Összességében aggasztó a helyzet, amely kikövezi az utat afelé, hogy más versenyek is extrapontos státust kapjanak – akár sport akár kereskedelmi okok miatt. Ezáltal ráadásul akár a ’rossz’ versenyző lehet a végső győztes az extrém körülményeknek köszönhetően. Miközben ez jót tesz a show-nak, az F1 ezzel a lépéssel túlságosan messzire ment.”
A német Motorsport Magazin munkatársa, Stephan Heublein a mostani döntés mögött álló kereskedelmi és gazdasági érdekeket emelte ki. „A pénz irányítja a Forma–1-et. Hogy az F1 már hosszú ideje inkább üzlet, mint sport, nem újdonság számunkra. Az viszont, hogy az újabb és újabb bevételi források keresésével már a sportszabályokat is végérvényesen a háttérbe szorítják, annál inkább” – kezdte okfejtését. Majd kiemelte, az izgalmassá tett szezonzáró egyetlen célja, hogy növelje a televíziós nézettségi mutatókat, ezért sportszempontból ugyanakkor rendkívül aggályosnak tartja ezen változtatást. „Az utolsó Bundesliga-fordulóban sem osztanak tízszeres pontokat csak azért, mert az FC Bayern már megint mindenkit leiskolázott. Az FIA legalább már meg sem próbálja szépen kommunikálni van bújtatni ezen döntését, és elismeri, kizárólag arról van szó, hogy mesterségesen tartsák fenn az izgalmakat.” – folytatja. Végül pedig kiemeli, hogy a mostani intézkedés egyértelműen Sebastian Vettel és a Red Bull dominanciája ellen irányul. „Nem ez az első eset, hogy az FIA egy német versenyző dominanciáját igyekszik megtörni a pontrendszer variálásával: Michael Schumacher ferraris sikersorozata idején is módosítottak a pontrendszeren – de akkor legalább minden egyes futamra vonatkozóan, nem egyetlen, tehetős sejkek által mesterségesen felhúzott szigeten fekvő pálya különleges bánásmódban való részesítésével…”
Alan Baldwin, a Reuters munkatársa „kiábrándult és dühös” reakciókról írt, a német Bild „merész”, az olasz La Gazzetta dello Sport pedig „őrült” változásokat emleget. A Daily Mail szakírója, Jonathan McEvoy úgy véli, az FIA, a Stratégiai Csoport és az F1-bizottság éppen az ellenkezőjét teszi annak, amire hivatott lenne. „A Forma–1 az autóversenyzés csúcsa, nem pedig a trükközések cirkusza. Emiatt is szavazták le a józanul vagy hagyományosabban gondolkodók rendre az olyan furcsa ötleteket, mint a showman Flavio Briatore fordított rajtrácsa, vagy fellocsolt pályája. A mostani javaslatot a Red Bull évek óta tartó dominanciája miatti kétségbeesés szülte, ezért azonnal el kellett volna felejteni, s betenni a dilis ötleteket tartalmazó mappába. Mi van akkor, ha egy versenyző az utolsó versenynek köszönhetően nyeri meg egyetlen ponttal a világbajnokságot? Mit érez majd akkor, ha tudja, csakis a szabályok kacifántosságának köszönheti sikerét?” – tette fel a költői kérdést McEvoy.
A brazil Globo munkatársa, Rafael Lopes pedig a rendszer igazságtalanságáról elmélkedett. „Miért ér egyetlen verseny többet minden másiknál? Ez rendkívül mesterkélt módja a bajnokság utolsó futamig történő életben tartásának. Miért kellene csak a pontrendszer révén esélyt adni egy átlagos, megbízhatatlan autóval rendelkező versenyzőnek? És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy Abu-Dzabiban szinte képtelenség jó versenyt tartani, annyira unalmas a pálya” – írta a Lopes.
|