Hírek>> : Állandó rajtszám a Forma–1-ben? |
Állandó rajtszám a Forma–1-ben?
2013.11.28. 20:56
A jövőben minden versenyzőnek saját, állandó rajtszáma lehet a Forma–1-ben. A terv megvalósítása a csapatok szerint nem csupán marketinges szempontból lenne kifizetődő.
Ha 23-as, akkor Michael Jordan vagy David Beckham, ha 99-es, akkor Wayne Gretzky, ha 46-os, akkor Valentino Rossi! Számos sportágban bevett szokás, hogy a sportolók saját mez-/rajtszámmal rendelkeznek, amelyről az egész világ felismeri őket. Amennyiben a Motorsport Világtanács elfogadja a Forma–1 Stratégiai Csoportjának erről szóló tervezetet, a jövőben a Forma–1-ben is meghonosodhat egy hasonló rendszer: a versenyzők egész karrierjükre állandó rajtszámot kaphatnak. Kivéve a mindenkori világbajnokot, aki természetesen a bajnoki címét követő esztendőben továbbra is az 1-es számmal dicsekedhetne autóján.
Az Egyesült Államokban a NASCAR-sorozatban például bevett szokás, hogy minden versenyző minden szezonban ugyanazon rajtszámot festi autójára, s korábban már a Forma–1-ben is láthattunk egy-egy adott névhez kötődő rajtszámokat. Gilles Villeneuve 27-es Ferrariját vagy Nigel Mansell „vörös ötöst” viselő Williamsét minden rajongó messziről felismerte. 1996 óta a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) saját szisztéma szerint osztja ki a rajtszámokat: az 1-est és a 2-est a világbajnok versenyző és csapattársa kapja meg, a többi számot pedig a csapatok előző évi konstruktőri rangsora szabja meg. 13-as rajtszám babonából nincsen.
Az FIA elnöke, Jean Todt korábban már többször is felvetette annak problémáját, hogy manapság szinte észrevehetetlen az autókon lévő rajtszám (valamint a pilóták neve), amely által a sisakjukat egyre gyakrabban változtató versenyzők felismerése is nehezebb. A Mercedes leköszönő csapatfőnöke, Ross Brawn korábban ennek kapcsán felvetette, az autók motorborításán helyezzenek el egy toldaléklapot, melyre jól láthatóan felkerülhetne a rajtszám: a Red Bull első embere, Christian Horner mindazonáltal aerodinamikai szempontból aggályosnak találta az elképzelést, ezért elutasította azt.
A rajtszámok elhelyezésének és méretének kérdése ugyanakkor marketing-problémákat is fölvet: általában a legjobban látható helyek a legértékesebb reklámfelületek, így például a motorborítás vagy a sisakok felületét az istállók nem szívesen engednék át a rajtszámoknak.
Az egyedi és állandó rajtszámok rendszerével ugyanakkor ezen problémák is megoldódhatnának. Ráadásul marketinges előnyök is járhatnának vele: a reklámfotók és –filmek nem avulnának el egy az adott csapat számára jobban vagy rosszabbul sikerült szezon után, s ahogyan a MotoGP-ben, úgy az F1-ben is a versenyzők védjegyévé válhatna a választott rajtszám – mely természetesen rákerülne a különböző, a csapattal, a pilótával kapcsolatos termékekre is.
Az Autosport információja szerint a csapatfőnökök októberi ülésén Christian Horner, (Red Bull), Ross Brawn (Mercedes), Martin Whitmarsh (McLaren), Stefano Domenicali (Ferrari), Claire Williams (Williams) és Eric Boullier (Lotus) is támogatta az elképzelést, így már fel is kérték a versenyigazgató Charlie Whitingot ezen ötlet megvalósításának kidolgozására, valamint a szabályok ennek megfelelően történő módosítására. Mint ismert, jelenleg a rajtszámnak bizonyos esetekben rangsoroló ereje van: ha például két versenyző az időmérő edzésen nem fut mért időt, a rajtrácson az alacsonyabb rajtszámú autó tulajdonosa kerül előrébb. Amennyiben minden érintett áldását adja az ötletre, a végső szót az FIA Motorsport Világtanácsa fogja kimondani decemberi ülésén. Az Autosport szerint ebben az esetben 2014-ben vagy 2015-ben vezethetnék be az állandó rajtszámok használatát.
Az említett ülésen egyébként egy további változás is napirendi pontra kerül. Korábban felmerült annak lehetősége, hogy a pole pozícióért újra pontokat osszanak – ám ezen elképzelést akkor elvetették. Az FIA mindazonáltal szeretné növelni az edzéselsőségek értékét, ezért – a Motorsport-Total szerint – azt tervezi, a jövőben a szezonban legtöbb edzéselsőséget szerző versenyzőt év végén különdíjban részesíti. Hasonló díjat egyébként a legtöbb leggyorsabb kört futó versenyző is kap már – ezt azonban nem a szövetség, hanem egy szponzor osztja ki – idén Sebastian Vettelnek.
|