Hírek>> : A Ferrari és a Mercedes járhat a legjobban a motorváltással? |
A Ferrari és a Mercedes járhat a legjobban a motorváltással?
2013.11.08. 11:22
Négy éven át a Red Bull dominanciája határozta meg a Formula-1-et, így alighanem igen kevesen bánnák, ha a 2014-ben érkező új szabályok kissé felkavarnák az erőviszonyokat. A Bleacher Report szerzője annak járt utána, kik járhatnak a legjobban a hathengeres turbók bevezetésével.
A történelem azt igazolja, hogy a motorszabályok megváltoztatása esetén azok az istállók járnak a legjobban, akik saját maguknak építik motorjaikat, vagy egy adott beszállító kizárólagos partnerei. Márpedig a Red Bull, mely a Toro Rossóval, a Caterhammel és alighanem a Lotusszal együtt a Renault-tól kapja az erőforrásokat, nem tartozik ebbe a kategóriába. Jelenleg csak két konstruktőr, a Ferrari és a Mercedes van kiváltságos helyzetben e téren, ami számos előnyt biztosít számukra, de alighanem mind közül az a legfontosabb, hogy a motort és a kasztnit együtt fejleszthetik, így azok kiegészítik egymást. A többi csapatnak ezzel szemben meg kell elégednie azzal, amit a motorszállítójától kap.
1960-ban a Ferrari harmadik lett a Climax-motoros Cooper és Lotus mögött, mindössze egy futamot nyerve a kilencből, míg a Porsche egyetlen pontot szerzett csupán az egész szezonban. 1961-re megváltoztak a szabályok, a motorok mérete 2.5-ről 1.5 literre csökkent. A Ferrari volt a domináns erő a szezonban, megszerezték mindkét bajnoki címet és az egyéni ezüstérmet is, míg a Porsche a harmadik helyen zárta a szezont. A következő jelentős változtatás az 1966-os évet megelőzően történt: a motorok méretét ismét megnövelték három literre. A bajnokságot az előző idényt csak harmadik helyen záró Brabham nyerte, mely noha nem magának építette motorját, mégis kivételes helyzetben volt, hiszen a Repco kifejezetten nekik épített egy háromliterest, míg a második a Ferrari lett az előző idény negyedik helyét kissé feledtetve.
1989-ben betiltották a turbómotorokat, s az első három helyen három olyan csapat végzett, mely egyedüliként használta az adott motorokat. A McLaren és a Honda győzött (akárcsak előző évben), a Williams a hetedik helyről a másodikra ugrott előre, a harmadik helyen pedig a Ferrari zárt. A szabály alól a kivételt az 1995-ös motorváltozás jelenti, a két Renault-motoros csapat, a Benetton és Williams fölényesen verte a mezőnyből egyedül saját magának motort gyártó Ferrarit.
Az utolsó igazán nagy változás a V10-ről V8-ra váltás volt 2006-ban, s az eredmények igazolják a hipotézist: a Renault és a Ferrari gyári csapata egyetlen kivétellel az összes versenyt megnyerte, az az egy pedig a Hondáé lett. A bajnokság első hat helyén az öt gyári csapat végzett, valamint a Mercedes egyetlen partnere, a McLaren, az öt hátrébb végző csapat viszont másoktól vette a motort, illetve többen használták ugyanazt.
|