Hírek>> : Az első lépés fontossága – tesztek előtt a Forma–1 mezőnye |
Az első lépés fontossága – tesztek előtt a Forma–1 mezőnye
2013.01.10. 17:36
Február 5-én megkezdődnek a 2013-as tesztek. Mivel a Forma–1-ben évek óta érvényben lévő szigorú korlátozások miatt az idény során a téli időszak három gyakorlása jelenti a legfőbb lehetőséget a valós pályatesztekre, már a februári felkészülés alapvetően meghatározhatja a bajnokság alakulását. Gary Anderson, a Jordan és a Stewart csapat egykori főtervezője az Autosport Magazinban arról beszélt, miért olyan kiemelten fontos már a legelső tesztnap az új autók esetében.
A háttérben lassú mocorgást érezhetünk már. Autót ugyan még nem hogy pályán, de bemutatón sem láttunk egyelőre, a csapatok a gyárak mélyén már teljes gőzzel készülnek az idei erőpróbára. Mindenekelőtt az első, február 5-én kezdődő jerezi tesztre, amelyen először nyílik majd alkalmuk kipróbálni új konstrukciójukat.
A munka jelenleg már a hajrájában járhat. Bár ez csapatonként változó, a többség feltehetően már az új autó vázának homologizálását előkészítő töréstesztekre összpontosít, miközben az egyes aerodinamikai fejlesztéseken még javában dolgoznak a mérnökök.
Gary Anderson, a Jordan egykori sikertervezője (az 1999-ben bajnoki bronzot nyerő autó az ő keze munkája), sokszor élte át pályafutása során ezen izgatott, felfokozott várakozásokkal teli időszakot, így azt is pontosan tudja, nagyjából mi és miként zajlik most a színfalak mögött. Az Autosport Magazin ezért arra kérte állandó szakértőjét, avassa be az olvasókat a gyárak titkaiba.
„Az autó megalkotása a motor, a váz és a váltó összeépítésével kezdődik, aztán következik a benzinadagoló rendszer, valamint a kocsi belsejében futó kábelek. Az autót tulajdonképpen belülről kifelé építik meg, így a külső elemek végül csak az utolsó pillanatban kerülnek a helyükre.” – meséli az egykori tervező.
Mint arról már az elmúlt hetekben olvasni lehetett, a címvédő Red Bull könnyen lehet, hogy éppen a téli felkészülés során fizeti majd meg az árát tavalyi bajnoki hajrájának. Adrian Newey nemrég elismerte, az előző szezon utolsó harmadának fejlesztései meglehetősen sok időt és energiát vettek el a 2013-as projektről. Miután a csapat még nem jelentette be, mikor leplezi le idei versenygépét, máris heves találgatások folynak arról, vajon az osztrákok időben elkészülnek-e, vagy tavalyi autójukkal lesznek kénytelenek teljesíteni a háromrészes tesztsorozat első állomását.
Hogy egy csapat számára mennyire fontos, hogy jól alapozza meg az évet, és már a tél folyamán minél több és pontosabb adatot gyűjtsön, azt 2012 tökéletesen megmutatta. Mivel a Pirelli új abroncsai meglehetősen kiszámíthatatlannak bizonyultak, sokkal több tapasztalatra volt szükség kiismerésükhöz és munkára bírásukhoz, mint a korábbi években. Mindez pedig azt is jelentette, hogy míg régebben már az európai szezonkezdet környékére kezdtek körvonalazódni a tényleges erőviszonyok, addig tavaly ez minden korábbinál később, valamikor a nyár közepén történt csak meg. Talán több puszta véletlennél, hogy míg az szezon első hét versenyén hét különböző győztest (különböző csapatokban) avattunk, addig a nyári szünetet követően szinte végig csak a két legjobb gárda számított toronymagas esélyesnek minden versenyen (egy Lotus-siker azért így is becsúszott).
Már csak emiatt is kiemelten fontos lehet tehát egy sikeres téli felkészülés, amely során adott esetben egy csapat máris egérutat nyerhet, vagy éppen lendületet veszíthet.
Gary Anderson szerint az első teszt kihagyása éppen ezért minden esetben valami problémának a jele, ami akár az aktuális szezon alakulását is előrevetítheti. Mint ismert, egy évvel ezelőtt például a Mercedes is a régi autójával teljesítette az első teszteket, amelyet viszont Ross Brawnék elmondása szerint szándékosan vállalt a csapat. Anderson szerint mindez csupán smink a ráncok elfedésére.
„Szándékosan senki sem hagyja ki az első tesztet. A Mercedes azon állítása, miszerint a lehető legtöbb időt akarták az autó fejlesztésére fordítani, csupán mellébeszélés volt. A pályán eltöltött idő ilyenkor döntő fontosságú. Még egy alapautóval is rengeteg dolgot tudsz elvégezni.” – emelte ki minden egyes tesztlehetőség fontosságát a szakember, aki szerint egy csapat számára olykor már az első körökből kiderül, mire is számíthatnak a bajnokságban.
„Normál esetben egy versenyző már öt kör után érzi, milyen lehet a szezonja. Hogy érezhető-e javulás az autón, hogy könnyű-e megfogni a kitörő hátsó részt vagy van-e bármiféle gond, továbbá hogy a kocsinak milyen pozitív és negatív alaptulajdonságai vannak, már az első kigördüléskor megmutatkoznak. Ezek a benyomások aztán a teljes szezonon át meghatározóak lesznek.”
Eldőlni persze koránt sem fog minden már az első alkalommal. Elég csupán felidézni, egy évvel ezelőtt hogyan is állt a Ferrari: az olaszok két másodperccel messze elmaradtak a legjobbaktól, a szezon során nyert adatok kiértékelésével és célzott fejlesztésekkel aztán végül ütőképessé tették az F2012-est.
Hogy küzdelmes évre számíthatnak, ugyanakkor már az indulásnál világossá vált – s érzésük végül be is igazolódott. Mivel a jelenkor F1-ében elsősorban a pályán kívül, a gyárakban zajlik a fejlesztés, aminek üteme ezáltal lassabb, hatékonysága pedig mindig kérdésesebb, elmondhatjuk, az első lépések valóban meghatározóak minden csapat számára. Akárcsak a távolugrásban vagy sprintszámokban: hogy pontosan fogjon deszkát, és képes legyen tartani a többiek tempóját, a versenyzőnek jó rajtra van szüksége. Hiába ugyanis a gyorsaság és az erő, ha hátrányból indulsz, az olykor csupán a felzárkózáshoz elég – a győzelem helyett.
|