Hírek>> : Gary Anderson elmondja, mi a gond a Ferrarival |
Gary Anderson elmondja, mi a gond a Ferrarival
2012.10.26. 16:33
Nem túl jó hír a Ferrari számára, hogy a bajnoki hajrá idején a velük kapcsolatos legnépszerűbb téma a visszaesésük fő okaként megjelölt szélcsatorna probléma. Gary Anderson egykori Forma–1-es főtervező szerint a Scuderiának nem lesz egyszerű megoldani a helyzetüket, mivel az más gondokra is visszavezethető.
Hogy két hete hosszú idő után elveszítették vezető helyüket a bajnoki tabellán, jó részt ugyan annak is köszönhető, hogy a nyári szünet óta Fernando Alonso két versenyen is nullázott, miután balesetbe keveredett. A csapat helyzetét viszont valójában nem ez, sokkal inkább az ősszel tapasztalt formájuk nehezíti meg igazán: míg a Red Bull a hajrára tökéletesítette autóját és csúcsformába lendült, addig az olaszok veszítettek nyáron még meglévő tempójukból.
A Jordan csapat egykori főtervezője, Gary Anderson úgy véli, a Red Bull nyerte a fejlesztési versenyt. „Míg a Red Bull folyamatosan javított a kocsiján, addig a Ferrari ezzel ellentétben egyhelyben maradt. Az aerodinamika terén tapasztalt lemaradásukat ők egyértelműen a szélcsatorna hibájára vezetik vissza.” – vázolta a helyzetet a jelenleg a BBC-nél szakértősködő Anderson.
„A szélcsatornában tesztelt elemek ott teljesen másképp működnek, mint a pályán. Ennek több oka is van. A szélcsatornában a levegő az álló autót éri, ami egy gördülő talajon van. Ez teljesen más tulajdonságokat eredményez, mint a versenypálya.” – megy részletekbe a szakember.
Mint mondja, az ideális az lenne, ha a szélcsatorna talaja pontosan összhangban mozogna a levegővel. „Ezt elérni valóságos rémálom. A két elem sosem mozog ugyanis ugyanolyan sebességgel.” Miután a csapatok a szélcsatornák fejlesztésénél egyre nagyobb méretarányú modellekkel dolgoznak a pontosabb adatok végett, Anderson úgy véli, a Ferrari a méretnövelésnél követhetett el hibát, mert talán nem igazította hozzá a 60%-os autóhoz a berendezést. „Ez vagy a falat, vagy a padlót jelenti, amely befolyással van a kocsi körüli légáramlatokra.”
Anderson összegzésként elmondja, a Ferrari problémája többről szól viszont a szélcsatornánál. „Azt hiszem, a Ferrari gondját nem lehet megoldani. Jelenleg vannak adataik egy szélcsatornából, és másfajták egy másikból. Ehhez jönnek még a CFD-elemzések, és máris törhetik a fejüket felettük.”
Az északír szakember azonban még ennél is messzebbre megy a problémák okait kutatva. „A Ferrarináől hiányzik a látnoki szemlélet – ami a Red Bullnál Adrian Newey személyében megvan. A csapat 2012-ben versenyképesebb lett, Spanyolországban pedig új kipufogót épített, ami előrelépést hozott. A következő lépcsőfok viszont azóta is várat magára.” – zárta gondolatmenetét Anderson.
|