Hírek>> : Tombazis: Be fogjuk hozni a lemaradásunkat |
Tombazis: Be fogjuk hozni a lemaradásunkat
2012.10.24. 13:08
A Ferrari csapat főtervezője, Nicolas Tombazis szerint az elvégzett aerodinamikai teszteket követően mostmár értik azt, hogy a szélcsatorna eredményei miért nem voltak összhangban az elmúlt időszak fejlesztéseinek tekintetében a pályán mutatott eredményekkel.
A csapat vezetője, Stefano Domenicali és Felipe Massa is jelezte már, hogy a Ferrarinál az elmúlt időszakban jelentős problémát jelentett az, hogy a fejlesztéseik egy része a pályán teljesen hatástalannak bizonyult, ami mögött a szélcsatornájuk pontatlansága állt. Tombazis szerint azonban a legutóbbi teszteket követően mostmár értik a probléma forrását, és ő biztos benne, hogy hamarosan képesek lesznek a fejlesztési versenyben is ledolgozni a lemaradásukat.
„A szélcsatornában mindig csak modellezhetjük a valóságot, de az sohasem lesz teljesen valóságos” – nyilatkozta Tombazis. – „Az adatok, amiket a szélcsatornában láttunk, nem egyeztek meg 100%-ban azzal, amit a pályán kaptunk. Ért minket néhány kellemetlen meglepetés néhány olyan fejlesztéssel kapcsolatban, amiket az elmúlt néhány futamra vittünk, ezért azonnal meg akartuk oldani a problémát, megértve azt, hogy mi is volt a baj. Ezért aeroteszteket végeztünk India előtt, ahol majd még kontroll tesztekre is sor fog kerülni ezekkel a fejlesztésekkel, hogy igazán megértsük azt, hogy mi is történt. Máris kaptunk néhány nagyon érdekes választ, ami a véleményünk szerint segíteni fog abban, hogy kikeveredjünk ebből a problémából, ezért a célunk az, hogy az indiai futamon visszanyerjük mindazt, amit elvesztettünk.”
Tombazis ugyanakkor cáfolja azt, hogy a szélcsatornával kapcsolatos problémáik miatt elvesztegették volna a Ferrari fejlesztési erőforrásainak nagy részét. „Nagyon sok oka van annak, hogy egy szélcsatorna nem pontos. Ez a méretarányból is adódhat, mert a modell, amit használunk sokkal kisebb, mint az igazi autó, aztán ott van az is, hogy a légáramlat a szélcsatornában más, mint amikor az autó a szabad levegőn fut, és az is egy fontos tényező lehet, amikor a légáramlatok egy másik autó fölött áramolnak át. Egy modern Formula-1-es autónál az aerodinamikai munka hihetetlenül összetett, a különböző összetevők kölcsönhatásán alapszik és a nagyon apró részleteken, ezért pedig nagyon könnyű hibázni. Az egyezések ezért nem is lehetnek fehérek, vagy feketék, nem várhatod tehát azt, hogy a szélcsatorna minden területen tökéletes adatokat szolgáltasson. Nekünk problémáink voltak néhány területen, de ez nem azt jelenti, hogy az összes szélcsatornában végzett munkánk értéktelen volt.”
|