Hírek>> : Marmorini: Tökéletes munkát kell végeznünk |
Marmorini: Tökéletes munkát kell végeznünk
2012.08.31. 09:49
A Ferrari motor és elektronikai részlegének a vezetője, Luca Marmorini szerint a csapatok, így a Ferrari is jelentős kihívás előtt állnak a soron következő spái és monzai futamok miatt, de ő biztos benne, hogy a Ferrari motorjai meg fognak felelni ezeknek a kihívásoknak.
„Spa és egy héttel később Monza két legendás pálya, ahol a motorok fontos szerepet játszanak, ez egy komoly teszt a számukra” – nyilatkozta Marmorini. – „Monza például egy olyan pálya, ahol a pilóták a kör nagyobb részében haladnak teljes gázon, mint bármelyik más pályán a versenynaptárban. Természetesen a motorfejlesztés befagyasztása miatt nem sok mozgási lehetőségünk van, de minden olyan területen átnézünk, ahol lehetséges a változtatás. Például mindig próbáljuk csökkenteni azt a teljesítményvesztést, ami a motorok kopásából ered, egy-egy motort két vagy három futamon is használnunk kell, ezért pedig nagyon fontos, hogy megpróbáljuk fenntartani ugyanazt a teljesítményszintet. Ha figyelembe vesszük azt, hogy egy motor egy futamon olyan 5 lóerőt veszít, akkor az a harmadik futamon már 15 lóerős vesztesség is lehet, ez pedig már jelentős. A Shellel közösen azonban mi olyan motorolajokat fejlesztünk, amelyek megakadályozzák ezt a teljesítményvesztést. Spa-Francorchamps-ban pedig szintén van néhány speciális probléma, mint az egészen jelentős tengerszint feletti magasság és a változékony időjárás, ezek azonban nem csak a motorokra, hanem az egész autóra hatással vannak.”
A megbízhatóság, valamint a teljesítményvesztés kiküszöbölése mellett mit is lehet még fejleszteni a 2013 végén nyugdíjba vonuló 2,4 literes V8-as szívómotorokon? „A motor minden évben ugyanaz, de hozzá kell igazítani az új karosszériához. Mindig sok munkánk van a kipufogórendszerrel, és minden évben meg kell kötni a kompromisszumot a teljesítmény és az aerodinamikai osztályon dolgozó barátaink igényei között. A motorirányítás területén még mindig van egy kis mozgásterünk, de ebből csak minimális előny nyerhető.”
A KERS és az elektronika területén azonban jelentősebb mozgástere van a motor gyártóknak. „Nem végzünk forradalmi fejlesztéseket ezen a területen, helyette inkább arra törekszünk, hogy az új alkatrészek jobban megfeleljenek az új autók dizájnjának, könnyebbek és kisebbek legyenek, miközben javul a hatékonyságuk. Közben azonban a költségekre is ügyelnünk kell, hogy versenyképes és gazdaságos csomagot tudjunk biztosítani a partnereinknek.”
Még kilenc futam van hátra a 2012-es szezonból miközben a bajnokságot 40 pontos előnnyel a Ferrari spanyol pilótája, Fernando Alonso vezeti, de Marmorini a motorok szempontjából is értékeli az idei szezont. „Eddig azt tudom mondani, hogy elégedettek vagyunk a motor megbízhatóságával, az elektronika és a KERS működésével, ez is volt a célunk, de még jobb munkát szeretnénk végezni a szezon második felében, amikor is a bajnoki cím el fog dőlni. A mi célkitűzésünk azonban változatlan: továbbra sem akarjuk, hogy az autóink megálljanak a pályán.”
|