Hírek>> : Ferrari: Nagyon érdekes kihívás az új V6 turbó |
Ferrari: Nagyon érdekes kihívás az új V6 turbó
2012.08.25. 12:50
A Ferrari is futtatja a 2014-ben bevetésre kerülő V6-os turbót a próbapadon, és a Scuderia elektronikáért felelős főmérnöke elmondta, hogy egy izgalmas és érdekes kihívást kell legyőzniük. Természetes a jelenleg használt szívó V8-as sem marad érintetlen.
Luca Marmorini, a Scuderia Ferrari motorfejlesztésért és elektronikáért felelős főmérnöke a kéthetes nyári szünetről, Spa és Monza követelményeiről, és a 2014-es motorformuláról is beszélt az istálló interjújában.
„Két hét nem hosszú idő, de ez alatt a két hét alatt minden tevékenység leállt itt a gyárban”- mondta Marmorini.
„Nehéz megmondani, hogy ez mennyire elég ahhoz, hogy kikapcsoljunk. Nem akarjuk elveszíteni a koncentrációt. Szóval az én gondolataim mindig a körül forognak, hogy felkészüljek a következő kihívásra. Néha egy pihentető környezet, mely távol van a napi rutin megszokott közegétől, szintén jól tud jönni.”
Spa és Monza két olyan pálya, melyek nagyon nagy kihívást jelentenek az erőátvitelnek”- tért át a következő két nagydíjra, melyek csak egy hetes eltéréssel követik egymást.
„Két olyan helyszín, ahol a nagyobb motorerő fontos a köridőt illetően. Nincs szabadságunk a motor állítgatásában és egyedi hangolásában, hogy minél jobban növeljük az erejét. De még így is tudunk játszani az üzemanyaggal vagy a kenéssel. Úgy kell dolgoznunk, hogy ezzel ne veszélyeztessük a motor élettartamát. Monza egy nagyon gyors pálya, ahol a világbajnokságban a legtöbbet mennek padlógázon. Szóval ez egy nagy kihívást jelentő esély a motoroknak arra, hogy megmutassák a képességeiket.”
„Elég nehéz összegezni a szezon első felét a motorokat érintően”- mondta a szakember.
„Azt tudom mondani, hogy jelen pillanatban teljes mértékben a szezon második felére összpontosítunk. Nagyon fontos, hogy megerősítsük a jó munkát, amit eddig végeztünk.”
„Ami a motorokat illeti, a megbízhatóságot és a teljesítményt vesszük célba. Egyben figyelünk az elektronikára és a KERS-re is, és ne felejtsük el azt sem, hogy három csapat használja az egységeinket.”
„Meglehetősen boldogak vagyunk azzal, ami az elektronika és a KERS oldalán zajlik. A KERS a korábbi verzió evolúciója, de könnyítettünk rajta, és kisebb is lett azért, hogy a kollégáink egy jobb autóval állhassanak elő a karosszériát illetően. A rendszer hatékonyságának fejlesztésén is dolgoztunk és még dolgozunk is. Mindig igyekszünk alacsonyan tartani a költségeket, hogy képesek legyünk egy olcsó terméket kínálni az ügyfeleinknek.”
„Nem dolgozhatunk közvetlenül a teljesítményen. Nem engedélyezett az, hogy közvetlenül változtassunk a motoron annak érdekében, hogy növeljük a teljesítményt”- mondta az szigorú szabályok jelentette kihívásról.
„Ahogy mondtam korábban is, az üzem- és kenőanyagokkal dolgozhatunk, és ezért nagyon jó az, hogy egy olyan történelmi partnerrel dolgozhatunk együtt, mint a Shell. A másik oldalról: mindig, amikor van egy új autó, nagyon fontos a súlycsökkentés a motort illetően, mivel minél könnyebb a motor, annál jobb lehet az autó. Ott van még a kipufogó is, mely jelenleg egy kompromisszum az aeroteljesítmény és a motorteljesítmény között. Ezért is dolgozunk szorosan együtt az aerodinamikával foglalkozó kollégákkal.”
„Egy kicsit dolgozhatunk a motorprogramozáson, habár a szabályok elég szigorúak. De még így is van némi teljesítmény ezen a téren, melyet ki lehet nyerni vele.”
„Az alacsony barometrikus nyomás, a magas páratartalom és a magas hőmérséklet nem túl ideális paraméterek a teljesítmény szempontjából”- jellemezte a belga és a brazil pályát.
„Ha például összehasonlítjuk azt, hogy egy motor Interlagosban versenyez, ahol alacsony a nyomás és nagy a páratartalom, és azt, hogy az év elején Barcelonában megy a tesztelések alatt, akkor több mint 15 lóerő a teljesítménykülönbség, és ez fizika; ez ellen nem tudsz mit tenni.”
„Ennél jobban aggódok Spa miatt, mivel az időjárás nagyon könnyen változhat, így végül fontosabb a stratégiát úgy meghatározni, hogy az az egész autót érinti, és nem csak a motort.”
A motorfejlesztők nagyon elfoglaltak: nemcsak a 2013-as finomításokat kell szem előtt tartani, hanem a 2014-ben bevezetésre kerülő 1.6 literes V6 turbók is egyre jobban közelednek.
„Dolgozunk a 2012-es erőforráson, mivel a szezon további része nagyon fontos. Azt is említeni kell, hogy dolgozunk a 2013-as motoron is, mellyel szintén nagy munkánk van. Ezzel párhuzamosan a V6-ost is futtatjuk a próbapadon, és ez egy nagy érdekes projekt. Nagy kihívást jelentenek majd az új szabályok, melyek teljesen újak a Forma-1-es motorok tekintetében. Legjobban az energia-visszanyerésre koncentrálunk. Ez egy érdekes terület, melybe a Ferrari sokat akar invesztálni.”
„Jelen pillanatban is fut a V6-osunk, és nagyon sok tanulnivalónk van. Ez egy turbómotor, de egy más jellegű turbómotor, mivel ott van az energia-visszanyerés és a turbókompresszor közös munkája. Nagyon koncentrálunk erre, és arra is, hogy helyesen interpretáljuk a szabályokat."
|