Hírek>> : Ki mondta, hogy idén nem olyan fontos a pole?! |
Ki mondta, hogy idén nem olyan fontos a pole?!
2012.08.15. 13:15
Az Autosport legfrissebb statisztikájából kiderült, hogy idén a versenyek több mint felét az első rajtkockából nyerték.
Gyorsan kopó Pirellik ide, sok előzés oda, továbbra is fontos az időmérőn elért pozíció.
Mivel a Pirelli alaposan felbolygatta a mezőnyt 2012-re, és megnőtt a kerékcserék száma az idei szezonban, mindenki arra számított, hogy csökkent az első rajtkocka fontossága – leszámítva az olyan pályákat, ahol híresen nehéz előzni (Monaco, Hungaroring). A DRS és a KERS által generált mesterséges előzések szintén ezt a feltételezést erősítik.
A fent említett brit lap az elmúlt tíz évet vette alapul a statisztikához, azaz 172 nagydíjat nézett meg a 2003-as szezon elejétől, egészen az idei Magyar Nagydíjig. A tényekből kiderült, hogy idén a versenyek 55 százalékát a pole-ból nyerték meg.
Az elmúlt évtizedben átlagosan a versenyek 52 százalékát nyerték meg az első rajtkockából, ami 3 százalékkal alacsonyabb, mint idén. 2012-ben a versenyek 82 százalékát nyerték meg az első sorból, és ez 7 %-kal nagyobb, mint az átlag.
A futamgyőztesek átlagos rajtpozíciója idén 2.7, ami elég magas az elmúlt tíz évhez képest – igaz, ezt a mutatót meglehetősen torzítja Alonso valenciai győzelme, melyet a 11. helyről szerzett, és a maláj diadala, melyet a 8. rajtpozícióból ért el.
Az elmúlt években több szabályváltozás is bekövetkezett, melyek módosították az időmérőre történő felkészülést és a csapatok szombati hozzáállását, de a legfontosabb 2010-ben volt, amikor betiltották az újratankolást.
A pole fontosságához hozzájárul az is, hogy meglehetősen nehéz kezelni az idei gumikat, és a versenyzőknek sokszor kell vigyázni az abroncsokra, illetve a szoros mezőny miatt sokkal nehezebb ledolgozni a hátrányt, amit egy gyors autó szed össze, ha forgalomba kerül az első etapban.
Győzelmek aránya pole-ból (*)
1. 2007: 65%
2. 2004: 61%
3. 2003: 56%
4. 2006: 56%
5. 2012: 55%
6. 2009: 53%
7. 2011: 47%
8. 2005: 47%
9. 2008: 44%
10. 2010: 42%
Futamgyőzelmek aránya az első sorból (*)
2007: 88%
2011: 84%
2004: 84%
2012: 82%
2008: 78%
2010: 74%
2006: 72%
2009: 71%
2005: 63%
2003: 56%
Futamgyőztesek átlagos rajtpozíciója szezononként(*)
1. 2003: 3.2
2. 2005: 3.2
3. 2012: 2.8
4. 2006: 2.7
5. 2008: 2.6
6. 2009: 2.2
7. 2004: 2.2
8. 2010: 2.0
9. 2011: 1.9
10. 2007: 1.5
*Kerekített értékek. Egyezés esetén az egész értékek élveztek elsőbbséget
Forrás: Autosport
|