Hírek>> : Mit tartogat a jövő Felipe Massa számára? |
Mit tartogat a jövő Felipe Massa számára?
2012.05.18. 18:13
„Mindenki azonnali javulást vár tőle, ő pedig mindenki másnál jobban bizonyítani akar” – így szólt a Ferrari honlapján a múlt vasárnapi Spanyol Nagydíj után megjelent cikk egyik utolsó sora, ami Felipe Massára vonatkozott.
Ez a rövid üzenet pedig tisztán és egyértelműen mutatja, hogy a Ferrari türelme lassan kezd elfogyni brazil versenyzőjével szemben, aki gyakorlatilag képtelen volt értékelhető teljesítményt nyújtani a 2012-es idény eddigi öt futamán. Hiszen míg csapattársa, Fernando Alonso 61 pontjával holtversenyben az élen áll a világbajnoki tabellán, addig Massának mindössze 2 egységet sikerült gyűjtenie. Ebből fakad az a kérdés, amit az újságírók, és a szurkolók is egyre gyakrabban tesznek fel: vajon meddig lesz képes a brazil ilyen siralmas teljesítmény mellett megtartani az állását?
A 31 éves dél-amerikai versenyző már eleve hátrányból kezdte az idei évet, ugyanis tudta, hogy a halványra sikerült 2011-es szezont követően létfontosságú számára, hogy javítson a teljesítményén, ha 2012 után is Maranellóban akar maradni. Ez pedig nem ígérkezett egyszerű feladatnak. Különösen annak tükrében, hogy az F2012 az idénynyitón egy másodperccel volt elmaradva az éllovasok tempójától – viszont míg Alonso a problémák ellenére briliánsan vezetett, addig Massa csak szenvedett.
Ausztráliában nem sikerült megtalálni az autó egyensúlyát, majd a verseny végén összeütközött Bruno Sennával. Malajziában Alonso győzött, Massa pedig majdnem egy kör hátrányban, a 15. pozícióban végzett. Kínában egy hajszálnyival jobban sikerült a hétvége – 13. hely. Ám a brazil leggyorsabb versenyköre mindössze egy tizeddel maradt el Alonsóétól, így legalább némi reménysugár mutatkozott arra, hogy Massának talán sikerül megbarátkoznia a versenyautójával.
A következő futamon, Bahreinben, ahol korábban már kétszer sikerült nyernie, a brazil végre megszerezte idei első pontjait, ám a 9. hely továbbra sem az a pozíció, amivel egy Ferrari versenyző különösebben elégedett lehet. Ám a múlt hétvégi Spanyol Nagydíjon ismét elpártolt a szerencse Massa mellől. Azután, hogy a kvalifikáción már a Q2-ben kiesett, a versenyen begyűjtött egy boxutca-áthajtásos büntetést, amiért figyelmen kívül hagyott egy sárga zászlót, így ismét kénytelen volt megelégedni a 15. pozícióval. Pedig Sebastian Vettelt is ugyanazzal a büntetéssel sújtották a versenybírók, a világbajnoki címvédő mégis képes volt ismét előretörni, és végül hetedikként végzett.
Massa jelenleg 2 pontjával a táblázat 17. helyén szerénykedik, ami egyértelműen ferraris pályafutása legrosszabb idénykezdete. Ezt megelőzően pedig karrierje második évében, 2005-ben a Sauber színeiben kezdte csak ennél gyengébben a szezont. Ezen a ponton határozottan távolinak tűnik 2008, amikor Massa mindössze egyetlen ponttal maradt alul a világbajnoki címet megszerző Lewis Hamilton mögött a végelszámolásnál.
Ám a Ferrari továbbra is kitart a „kettesszámú” versenyzője mellett. A 2009-es súlyos hungaroringi sérülését követően türelmesen vártak a felépülésére, és a visszatérésére a következő szezonban. Maranellóban 2010-ben is megértőek voltak, míg abban reménykedtek, hogy Massa ismét formába lendül. Az igazi probléma azonban itt kezdődik.
Hiszen a brazil egyszerűen képtelen visszanyerni a balesetét megelőző formáját. Ám azt sem szabad elfelejtenünk, hogy a Ferrari sem adott a kezei közé olyan versenyautót, mint az F2008-as volt, amivel kis híján világbajnoki címet szerzett. Az F10-es konstrukció nehezen kezelhető volt, ám Alonso egészen az utolsó futamig esélyes volt a végső győzelemre, szemben Massával, aki korán kiszállt a vébé címért folytatott küzdelemből. A tavalyi 150° Italia egy kicsivel jobbnak bizonyult, de Alonso ugyanazzal a kocsival mégis több mint kétszer annyi pontot szerzett, mint csapattársa.
Eddig az elmúlt három évben Massa hadilábon állt a szerencsével, és rendre problémát okozott számára, hogy felvegye a kesztyűt istállótársával szemben. Viszont amikor a versengés ennyire szoros, mint idén, akkor a csapatmunka roppant fontossá válik. Nézzük meg a Lotust: bár Kimi Räikkönen és Romain Grosjean még nem tudott futamot nyerni 2012-ben, ám a közös jó teljesítménynek köszönhetően az enstone-i gárda a harmadik helyen áll a konstruktőrök között, 21 ponttal megelőzve a Ferrarit.
Mindent egybevetve, a nyomás – legyen az vélt vagy valós – lélekölő hatása meglátszik Massán, akinek ennek ellenére még maradt egy aduja talonban. Jelen pillanatban ugyanis nincs olyan versenyző, akivel a Ferrari helyettesíteni tudná a brazilt.
A Ferrari utánpótlásnevelő programjába tartozó Jules Bianchi és Serigo Pérez neve már több ízben felmerült, mint a Massa lehetséges helyettese, ám egy idényközbeni csere inkább hátrányosan, mint előnyösen érintené mindkét fiatal karrierjét. Akárcsak Paul di Resta esetében, akit szintén egyre többször hoznak hírbe a Ferrarival.
Így nem túlzás azt állítani, hogy Massa csupán azért ülhet még mindig a tűzpiros autóban, mert Maranellóban még nem találtak megfelelő utódot a brazil helyére. Ám így legalább, ha csak ideig-óráig is, de Massa fellélegezhet, és van lehetősége összekapni magát. Ha pedig megkapja a csapattól a kellő támogatást, és javuló tendenciát tud mutatni a soron következő futamokon, úgy képes lehet életet lehelni haldokló Formula-1-es karrierjébe. Viszont amennyiben ez mégsem sikerül, úgy a Ferrari az év végén – de talán már korábban is – biztos, hogy búcsút int Massának. Érdemes lesz odafigyelni.
|