Hírek>> : A Forma-1-es csapatok szerint idén még fontosabb lett a helyes stratégia |
A Forma-1-es csapatok szerint idén még fontosabb lett a helyes stratégia
2012.04.27. 13:35
Több Forma-1-es istálló szakembere is megerősítette a tényt, hogy a kerékcserék helyes időzítése alapvető fontosságú lett 2012-re, hogy minél többet tudjanak kiaknázni a Pirelli idei keverékeiből. A Ferrarit még a rossz tempói is hátráltatja.
A Pirelli 2012-es abroncsai komoly fejtörést okoznak a mezőnynek; versenyzőknek és stratégáknak egyaránt. Kimi Räikkönen már többször említette, hogy szinte lehetetlen megjósolni azt, hogy mikor csökken le az abroncsok teljesítménye, mert annyira kiszámíthatatlanok, és szinte egyik percről a másikra veszítik el a tapadást.
Mark Gillan, A Williams működésért felelős mérnöke a következőt mondta a témáról:
„Nem mondanám azt, hogy ez olyan, mint a lottó, de a stratégia egyre fontosabb lesz – és kulcsfontosságú az, hogy reagálj a változásokra a stratégiával.”
„A pit wallon meglehetősen gyorsan zajlanak az események, és a csapatoknak meg kell érteni a gumikopást – a használattól van, vagy a hőmérséklet okozza? Az egész a reakcióról szól.”
Gillan elmondta, hogy idén még fontosabb lett a versenyzők szerepe a kiállások időzítésében: nagyon fontos, hogy a versenyző képes legyen megjósolni azt, hogy az abroncsok meddig fogják bírni.
„A versenyzők alapvető jelentőségűek – ők a szenzorok az autóban, és észlelniük kell, hogy mikor fogynak el az abroncsok. A trükk abban rejlik, hogy mikor történik meg az észlelés – mert a versenyzők jók lehetnek abban, hogy akkor észlelik, amikor a probléma bekövetkezik. A kulcs az, hogy ezt egy körrel előtte észrevegyék.”
Diego Ioverno, a Ferrari pályamérnöke az első kerékcsere időzítésében látja a legnagyobb nehézséget, mert nagyon fontos lenne az, hogy a versenyző ne ragadjon be a forgalomba.
„A legnagyobb különbség ebben az évben, hogy a mezőny nagyon kompakt lett – és ez megnehezítette az első kiállás időzítését. Most szinte lehetetlen, hogy ne kerülj be a forgalom mögé”- panaszolta a szakember.
„Tavaly a topautók elhúztak, és képesek voltak arra, hogy tiszta levegőben álljanak ki, de most ez sokkal nehezebb. Számunkra (Ferrari) ez még nehezebb, mert nem vagyunk olyan gyorsak, mint szeretnénk.”
Ioverno egyetért Fernando Alonsóval, és elmondta, hogy szerinte sem fog sokáig tartani ez az állapot, mivel a topcsapatok gyorsabban tudnak majd fejleszteni, így a mezőny is szét fog szakadni:
„Három-négy versenyen belül a mezőny sokkal levegősebb lesz. A topcsapatok el fognak szakadni, és a többiek ugyanott fognak maradni, mert a topcsapatok jobban tudják fejleszteni a gépüket.”
„De azt is el kell mondani, hogy idén sokkal nehezebb megérteni az abroncsokat, így bármi megtörténhet.”
Alan Permane, a Lotus pályamérnöke elismerte, hogy a Pirelli abroncsai még mindig bővelkednek rejtélyben, és azok nem várt eltérést mutatnak a teljesítmény területén:
„Bahreinben nekünk és a Red Bullnak is működtek az abroncsok – de azt nehéz lenne elhinni, hogy ez egy másodperces különbséget jelentene körönként -, mert ennyivel voltunk gyorsabbak a többieknél”- mondta az Autosportnak.
„Ez nem lehet csak az abroncs – de nem gondolom, hogy valójában bárki tudná azt, hogy mitől lehet, mert akkor mindenki azt csinálná.”
|