Hírek>> : Vettel nagy bajba kerülhet a mai versenyen |
Vettel nagy bajba kerülhet a mai versenyen
2011.09.11. 12:02
Ugyan az Olasz Nagydíj szombati időmérő edzésén közel fél másodperces előnnyel szerezte meg az első rajtkockát a címvdő Sebastian Vettel, nem elképzelhetetlen, hogy a mai versenyen komoly bajba kerül majd.
Riválisai szerint ugyanis a listavezető és csapata rendkívül rövid váltóáttételeket választott, ami miatt az előzési zónákban védtelenné válhat majd a többi csapat versenyzőivel szemben.
Az onboard-felvételekből, valamint az FIA által nyilvánosságra hozott végsebesség adatokból feltételezhető, hogy a német versenyző sokkal rövidebb váltóáttételekkel operált, mint riválisai.
Vettel a monzai versenypálya leggyorsabb szakaszán végsebesség tekintetében a leglassabbnak bizonyult: a Red Bull versenyzője a célegyenes végén 327,7 km/h-val száguldott, Fernando Alonsónál azonban 342,2, Mark Webbernél 336,1, Jenson Buttonnál 333,1, míg Lewis Hamiltonnál 332,7 km/h-t mértek.
A címvédő már a célvonal előtti mérési pontnál is jóval lassabb volt az időmérőn, mint a többi versenyző: 316,6 km/h-val mérte be az FIA, míg Michael Schumacher 323,5, Fernando Alonso 321,3, Jenson Button 319,4, Lewis Hamilton pedig 318,4 km/h-val repesztett.
A fenti számok láttán természetesen a Red Bull Racing riválisai is bizakodóan várják a délutáni viadalt.
Pat Fry, a Ferrari technikai igazgatója órákkal később a Red Bull rövid váltóáttételével indokolta a különös csúcssebesség-adatot, a lényeg azonban az, hogy ennek köszönhetően – legalábbis úgy tűnik – nem tekinthető lefutottnak az Olasz Nagydíj. Hamilton, Button és Alonso mosolyogva, sejtelmesen beszéltek a vasárnapi esélyekről, s mint elmondták: mindannyian jó rajtra törekednek. Ez a lehet a kulcs, Vettelnek ugyanis elméletileg nem elég a tökéletes rajt, hamar meg kell(ene) lépnie az üldözőktől, a futamon ugyanis csak a két kijelölt zónában használhatja az állítható hátsó szárnyat, nem a teljes körben, így az egyenesekben védtelen lesz az üldözőkkel szemben.
„Vettel 400-500 méteren keresztül használta a határon a motort. Szóval nagyon rövidek az áttételei” – fogalmazott Pat Fry, a Ferrari technikai igazgatója.
„Ezt el kell dönteni. Ha az ember nem használja a DRS-t, jobban megválaszthatja az áttételeket, és úgy tűnik, Mark [Webber] is hosszabb áttételeket használt.”
Noha a tifosi pénteken még kesergett, mivel az Alonsóé volt a legjobb időmérős csúcssebesség, könnyen előfordulhat, hogy vasárnap mégis lesz okuk az örömre. Igaz, azt egyelőre sejteni sem lehet, hogy felfér-e a dobogóra a 4. helyről rajtoló spanyol, vagy esetleg sikerül megismételnie tavalyi, monzai győzelmét.
Annyi szent, hogy Luca di Montezemolo, a márka elnöke árgus szemekkel figyeli majd a kétszeres világbajnok szereplését. A vezér – aki ritkán mutatkozik Forma-1-es futamon – szombaton feltűnt Monzában, ahol igyekezett lelket önteni a Scuderia-legénységébe.
A karizmatikus vezető járt-kelt, az időmérőn edzés közben a pitwallnál hevesen gesztikulálva reagált a pályán történt eseményekre és élvezte a tifosi szeretetét. A drukkerek nem is rejtették véka alá érzelmeiket. „Presidente Montezemolo, mi mindig veled vagyunk” – tudatták több, a főtribünön kifüggesztett óriás molinón.
A McLaren versenyzője, Jenson Button hozzátette, nyilvánvaló, hogy Vettel az időmérő megnyerésére összpontosított, és nem számolt azzal, hogy előznie kell a versenyen.
„Azt gondolom, ha megnézzük a Red Bull két autóját, akkor láthatjuk, ki volt az, aki magabiztosan vághatott neki az időmérőnek” – mondta a brit.
„Szerintem Seb azzal számolt, hogy vezetni fogja a versenyt és nem kell előzésekkel bajlódnia. Ha a DRS-zónába kerül, akkor a teljes egyenesben szabályozásig fogja pörgetni a motort, mert 327 km/h-val hajtott az egész célegyenesben.”
„Ez egy hazárdjáték, különösen úgy, hogy mögötte leszünk, de azt hiszem, gyors lesz a futamon. Ha viszont sikerül átugranunk őt, akkor nem lesz könnyű dolga.”
Button csapattársa, Lewis Hamilton még ennél is tovább ment: a brit szerint a McLarennek jó esélye van arra, hogy kettős győzelmet arasson az Olasz Nagydíjon.
„Ez szimpla optimizmus. Azért van, mert egész hétvégén nagyon gyorsak voltunk, nagyon jók voltak a hosszú etapjaink, Jenson a harmadik, én pedig a második helyről rajtolok. Csak egyet kell előre lépnünk” – mondta a 2008-as világbajnok.
„Szerintem itt nem a legjobb a pole-ból rajtolni. Úgy gondolom, mi vagyunk a legjobb helyzetben, mert elég hosszú út vezet az 1-es kanyarig, erős csapat áll mögöttünk és gyorsak vagyunk. Nem látom okát annak, miért ne harcolhatnánk a Red Bullokkal vasárnap.”
Hamilton azonban hozzátette, nem áll szándékában nagy kockázatot vállalni a versenyen, mert úgy érzi, még esélyesek a vb-címre.
„Még harcban vagyunk a bajnoki címért. Remélhetőleg jól sikerül a rajt, mi vagyunk a legjobb helyzetben. Jenson nagyon hátulról rajtolt az elmúlt versenyen, és megmutatta, hogy egy futam nagyon-nagyon hosszú, sok minden történhet.”
„Függetlenül attól, hogy mi rajtolunk-e a legjobban, vagy sem, egészen a végsőkig harcolni fogunk.”
|