Hírek>> : Formula-1 világbajnokság 2010 - Esélylatolgató! |
Formula-1 világbajnokság 2010 - Esélylatolgató!
2010.10.20. 10:55
Amit idén produkálnak a pilóták, az az F1 történetében sosem fordult elő: három futammal a vége előtt öten esélyesek a vb-címre.
Idén mindent lehet mondani a bajnoki küzdelemre, de a kiegyensúlyozott a legtökéletesebb jelző. Az eddigi 15 futam során mind az öt vb aspiráns vezette már a bajnoki pontversenyt, mind az öten több futamot nyertek, és ráadásul három futammal a vége előtt mind az öten esélyesek a végső győzelemre.
Mark Webber, Fernando Alonso, Sebastian Vettel, Lewis Hamilton és Jenson Button. Öt pilóta, akik ádáz küzdelmet folytatnak a bajnoki aranyért. Közülük hárman már világbajnokok. Vajon közülük gyarapítja valamelyikük a a trófeagyűjteményt az otthoni vitrinben, vagy a Red Bull fiúk közül egy új bajnokot avathatunk? A kérdésre egyelőre merész lenne választ adni, ám a pilóták teljesítményének kielemzésével megpróbálunk tiszta képet adni az esélyekről.
A Red Bull, a McLaren és a Ferrari öt versenyzője az idei mezőnyben egy külön dimenziót képvisel. A dobogó közelébe csak Massát (4), Rosberget (3) ls Kubicát (3) engedték, ám a győzelmeket mindig maguk között osztották szét. Sőt a bajnokságot is mindig ők vezették, kivéve a Malajziai GP követő heteket. Akkor Felipe Massa állt a ponttáblázat élén.
|
Pilóta |
Csapat |
Pont |
Győzelem |
Dobogó |
Pontszerzés |
Nullázás |
VB-t vezette |
1. |
Mark Webber |
Red Bull |
220 |
4 |
9 |
15 |
1 |
5 |
2. |
Fernando Alonso |
Ferrari |
206 |
4 |
8 |
12 |
3 |
2 |
3. |
Sebastian Vettel |
Red Bull |
206 |
3 |
8 |
12 |
3 |
1 |
4. |
Lewis Hamilton |
McLaren |
192 |
3 |
7 |
11 |
4 |
5 |
5. |
Jenson Button |
McLaren |
189 |
2 |
6 |
14 |
2 |
2 |
Mark Webber a nagy ötös közül a legkiegyensúlyozottabb. Eleddig csak egy futamon nem ért célba (Valenciában Kovalainennel ütközött, majd látványosan szaltózott). Ráadásul amikor elért a kockáz zászlóig, akkor többnyire a dobogón pezsgőzhetett. A győzelmek tekintetében is jól áll, egyedül Alonso volt képes vele együtt 4 győzelmet bezsebelni az idei szezonban. A higgadtsága és az elszántsága mellett van még egy fontos adu a tarsolyában: az (Adrian Newey által tökéletesen összerakott) autója. A Red Bull az edzéseken jószerivel verhetetlen, a többieknek csak akkor lehet esélye, ha a kvalifikáción előzik meg Webberéket. A sok előny mellett érdemes pár szót váltani a hátrányokról is. Webbert igazából két dolog akadályozhatja meg a vb-győzelemben: csapata még most sem emelte ki első számú pilóta státuszba, és ekkora nyomás még sosem nehezedett a vállára.
Fernando Alonso év közben már kiadta az ukázt csapatának: ha nem fejlesztetek hatékonyabban, akkor én sem tudom hozni az eredményeket. A botrányos (Massa utasításra adta át első helyét a spanyolnak) Német GP-től kezdve aztán jöttek is az eredmények. A Ferrari spanyolja gyűjtötte a legtöbb pontot az utóbbi hat futamon (szám szerint 108-at), és a sorozatos győzelmek újra visszaemelték a bajnoki esélyesek sorába. Ráadásul a Ferrari fejlesztései is beértek, azaz most már bármilyen jellegű pályán számolni kell a Scuderiával. Ám a rutin, és a kiváló forma mit sem ér, ha motortéren jönnek majd a gondok. Az öt rivális közül Alonsónak nincsenek már új erőforrásai, és ha cseréhez folyamodna a vörös gárda, akkor 10 rajthelyes büntetéssel kellene számolnia a hátralévő versenyeken, ami végzetes lehet a bajnoki küzdelemben. Ráadásul Felipe Massa sem tudja érdemben segíteni a kétszeres bajnokot.
Sebastian Vettel idén nem igazán mutatott bajnokhoz méltó formát. Ugyan Valenciában, Sepangban, és Suzukában is győzni tudott, ám a győztes arca mellett megismerhettük a még éretlen, szeleburdi oldalát is. Törökországban Webberrel, Spában Buttonnal ütközött elkerülhető helyzetekben. A nagy ötös közül ő a legfiatalabb, és a legéretlenebb, ám a Red Bull támogatása mellett az is mellette szólhat, hogy olyan versenyhelyszínen (Abu-Dhabi) zárul a bajnoki küzdelem, ahol tavaly már győzni tudott.
Lewis Hamilton volt az a pilóta, aki az évad közepén elsöprő magabiztossággal vezette a pontversenyt. Ám a Webberi kiegyensúlyozottságát a Magyar GP-től kezdve elvesztette: az utóbbi 5 futamon csak kétszer ért célba többnyire versenybalesetek miatt. Monzában Massával ütközött, Szingapúrban pedig Webber küldte partvonalon kívülre. Hungaroringen és Szingapúrban pedig műszaki hibák akadályozták a dobogós helyezésekben. A túlzott agresszivitása mellett az eredménykényszer szólhat ellene, ám Lewisnak volt alkalma belerázódni a bajnoki stresszbe 2007-ben és 2008-ban. Már csak az a kérdés, hogy az akkori tapasztalatait tudja-e kamatoztatni. Ami vigasztalhatja a 2008-as bajnokot, hogy a három élcsapat közül már csak a McLaren visz a versenyekre komolyabb, új fejlesztéseket.
Jenson Button azért igazolt a McLarenhez év elején, hogy címvédőként idén is eséllyel küzdhessen a bajnoki címért. Ezt a regnáló bajnok megkapta, ám az ötösben sereghajtó szerepet tölt be. Hamilton mellett könnyen másodhegedűs lehet egyik pillanatról a másikra, ráadásul a bajnoki címet mindig is nehéz volt az F1-ben megvédeni. Ugyan Jenson Webber mögött a második, aki a legtöbb pontszerzéssel büszkélkedhet, ám a célba éréseit sok esetben nem tudta dobogós helyre váltani. Márpedig a véghajrában a pódium elengedhetetlen lesz a vb-címhez.
|