Hírek>> : 7 verseny, 5 pilóta, 3 csapat, 1 világbajnoki cím |
7 verseny, 5 pilóta, 3 csapat, 1 világbajnoki cím
2010.08.15. 12:34
A 2010-es szezon utolsó harmadára fordulván Phillip Horton angol újságíróval az esélyeket latolgathatjuk.
7 futammal a szezon vége előtt 5 pilóta (Fernando Alonso, Lewis Hamilton, Mark Webber, Jenson Button és Sebastian Vettel) harcol a világbajnoki címért. Az új pontozási rendszerben a közöttük lévő 20 pontos különbség kevesebb, mint amennyit egy futamgyőzelemért adnak. Ennél szorosabb küzdelemre az év elején nem is számíthatunk. Változatos küzdelem, előzések, ütközések, eső és kiszámíthatatlan versenyek állnak mögöttünk, egyetlen eldöntendő kérdéssel. Ki lesz 2010 világbajnoka?
Mark Webber? Red Bull Racing. 161 pont. győzelem a Spanyol, a Monacói, az Angol és a Magyar Nagydíjakon.
Az ausztrál Webber számára ez az első és legnagyobb esély, hogy világbajnoki címet nyerjen. Eddig az ausztrál nem vallott szégyent, néhány gyengébb verseny és ütközés ellenére a legtöbb futamgyőzelmet szerezve vezeti a világbajnoki ponttáblázatot. A korábbi éveitől eltérően kevés hibával vezető Webber, annak ellenére, hogy a csapatvezetés időnként nem titkolja, hogy nem Mark, hanem csapattársa Sebastian Vettel világbajnoki győzelmének őrülne, de az ausztrál mindenkinél több futamgyőzelmével jelenleg talán pszichológiai előnyben van csapattársával Vettellel szemben. Ugyanakkor kérdés, hogy annak a terhe, hogy ő lehetne az ausztrálok első világbajnoka Alan Jones 1980-as diadala óta nem lesz e mégis túl sok a 34 éves Webber számára, akinek talán az egyetlen esélyt jelenti az idei világbajnokság. Mindenesetre az valószínűnek tűnik, hogy autója az idei Red Bull RB6-os, ha Spa-ban és Monzában nem is biztos, de a szezon többi futamán jelentős fölényben lehet a McLarennel és a Ferrarival szemben.
Lewis Hamilton? Vodafone McLaren Mercedes. 157 pont, győzelem a Török és a Kanadai Nagydíjon.
Ő lenne az év versenyzője? Nem mondhatnánk. 2008 angol világbajnokának, Lewis Hamiltonnak nem kezdődött jól az idei világbajnokság. Gyorsasága rendszeresen megmutatkozott a versenyeken, de az is egyértelművé vált mindenki számára, hogy például taktikailag még sok tanulni valója van csapattársához Jenson Buttonhoz képest. Egyedülálló gyorsaságához viszont nem férhet kétség. A McLaren csapat előzetes várakozásaihoz képest gyengén sikerült Angol Nagydíjon például csak ő egyedül volt képes tartani a kirobbanó formában versenyző Mark Webber gyilkos tempóját. Az idei szezonban legtöbb előzést bemutató Hamilton nagyon kevés hibával vezet idén, és idei két kieséséért a Spanyol és a Magyar Nagydíjakon is elsősorban a technika ördögét és nem saját magát hibáztathatja, valamint egyedül ő mondhatja el magáról azt, hogy a Kanadai Nagydíjon megszerzett pole pozíciójával képes volt megverni a Red Bullokat az időmérő edzésen. A versenyeken apja gyámkodásától megszabadult Hamilton láthatóan felszabadultan versenyzik az utóbbi versenyeken, világbajnoki esélyei szempontjából pedig minden bizonnyal döntő jelentőséggel fog bírni a következő Spa-i és Monzai Nagydíj, ahol az F-csatorna rendszert kifejlesztő és azt talán mindmáig a leghatékonyabban használó McLareneknek jól kell szerepelniük, ha életben akarják tartani a világbajnoki reményeiket. Kijelenthetjük tehát, hogy ha Monza után ismét ő áll a világbajnoki ponttáblázat élén, akkor az idei pontrendszer ellenére is 2008 világbajnoka egy újabb nagy lépést tett második világbajnoki címe felé.
Sebastian Vettel? Red Bull Racing. 151 pont, győzelem a Maláj és az Európai Nagydíjakon.
Elméletileg Vettel az eddigi 12 versenyből 9-en győzhetett volna, komolyabban vizsgálva a kérdést 6 versenyen már valóban a kezében volt a győzelem, de végül, hogy a tényeknél maradjunk csak 2 versenyen tudott győzni. Az időmérőkön bámulatosan szereplő Vettel, ha az időmérők is beleszámítanának a világbajnoki címbe, akkor már két kézzel foghatná a világbajnoki serleget. De vasárnaponként mindig valami balul üt ki a fiatal német számára. Vajon miért? A válasz összetett, Sebastian és a csapata sem áll mindig a helyzet magaslatán a futamokon. Vettel mondhatja azt, hogy még tapasztalatlan, de az akkor is meglepő, hogy kilenc futamon rajtolt rosszul, vagy legalábbis kevésbé meggyőzően, mint a nála nem sokkal tapasztaltabb Lewis Hamilton. Bahreinben és Ausztráliában egyértelműen a műszaki hiba fosztotta meg Vettelt a győzelem esélyétől, míg Isztambulban, Angliában és Magyarországon Vettel hagyta kiénekelni a sajtot a szájából. Nagyon úgy tűnik, hogy eddig Vettel a 2010-es év legnagyobb lúzere. Az isztambuli és silverstonei botrányok, az Angol és a Német Nagydíjak rajtjánál való elalvása, vagy a hungaroringi versenyen való viselkedése mind azt mutatják, hogy a csapaton belül Mark Webber az, aki jobban a feladatára képes koncentrálni. A csapat maximális bizalmát élvező Vettel számára azonban még nem ért véget az idei bajnokság, és a listavezető Mark Webberrel szemben 10 pontos hátránya sem számottevő, ha azonban valóbban világbajnokságot akar nyerni a 23 éves német, akkor ahhoz az első 12 futamon mutatottnál jobb és hibamentes versenyzésre lesz szüksége.
Jenson Button? Vodafone McLaren Mercedes. 141 pont, győzelem az Ausztrál és a Kínai Nagydíjakon.
„Jenson, Lewis ki fog nyírni.” E sarkos véleményt Eddie Irvine fogalmazta meg, de túlzás nélkül állíthatjuk, hogy talán mindenkinek ez volt a véleménye az idei szezon előtt. Jenson azonban rácáfolva a kritikákra az első négy versenyből gyorsan megnyert kettőt. Száraz körülmények között azonban néhány tizedes hátrányban van csapattársával, Lewis Hamiltonnal szemben. Ha Lewissal nem is mindenesetben bír, egyértelmű, hogy csak egy újabb káoszfutam kell és Jenson ismét az igazi esélyesek sorába lép. Helyzetét azonban Lewis Hamiltonhoz hasonlóan nagyban megnehezíti, hogy a McLaren Mp4/25 jelenleg nem szerepel olyan kiválóan, mint ahogyan az az év elején tűnt, és Jensonnak le kell győznie Hamiltont, ha nem akarja azt, hogy a csapat Lewist favorizálja az utolsó futamokon. Összességében azonban Jenson Button elégedett lehet az idei teljesítményével, új csapatában a hírhedt Lewis Hamiltonnal szemben keményen dolgozva megállta a helyét, és még egyáltalán nincs veszve semmi a számára, de ha világbajnok akar lenni 2010-ben is, akkor leginkább a szombati időmérőn mutatott teljesítményén kell javítania.
Fernando Alonso? Scuderia Ferrari. 141 pont, győzelem a Bahreini és a Német Nagydíjon.
A Német Nagydíj előtt mindenki hangosan felnevetett volna, ha a Ferrari kétszeres spanyol világbajnokának Fernando Alonsónak a győzelmi esélyei kerültek szóba. Alonso azonban nem győzött mindenkit figyelmeztetni, hogy még nincs veszve minden, 2007-ben Kimi is 26 pontos (a 2010-es pontrendszer szerint 65 pontos) hátrányból nyerte meg a világbajnokságot. Két futammal később pedig már boldogan közölhette, hogy 20 pont az jobb, mint 47. Pedig az év Bahreinben jól indult Alonso számára, de a Kínai és Monacói hibái, a szerencsétlen Kanadai és Európa Nagydíjak miatt már veszni látszott minden a Ferrari és Alonso számára. A Renault-nál két borzalmas szezont lehúzó Alonso idegessége a valenciai utáni nyilatkozatháborúban jól tettenérhető volt. Az okosan fejlesztő Ferrari és két jó eredmény azonban visszaadta Fernando esélyét az újabb immáron harmadik világbajnoki cím begyűjtésére, ehhez azonban elengedhetetlen, hogy a montreáli pályához hasonló karakterisztikájú Spa-ban és Monzában jól szerepeljen a Ferrari.
|