Hrek>> : Kamikaze lett, a kormnyt csapkodta, majd a csapatt kritizlta Alonso |
Kamikaze lett, a kormnyt csapkodta, majd a csapatt kritizlta Alonso
2022.06.20. 18:48
Az els soros rajtja utn a dobogs hely kzelbe vrta magt Fernando Alonso Kanadban, m egy motorproblma tnkretette a versenyt. s ezt nehezen viselte.
Csak egynapos nnep volt ez Fernando Alonso szmra. Azok utn, hogy a Kanadai Nagydj ess idmrjn megszerzett msodik helyvel a szombat hsv vlt, vasrnap a verseny nagy vesztese lett, hiszen csak a 7. helyen rt clba, majd a leints utn mg egy utlagos 5 msodperces bntetst is kapott veszlyes vezets miatt, amivel a 9. hely lett vgl az v.
Pedig a kezds nem volt rossz. Alonso tartani tudta a msodik helyt a rajtnl, majd Carlos Sainz 3. krben bemutatott elzse utn tapadt a honfitrsra, s a dobogrt csatzott. Az els problmkat a virtulis biztonsgi autk hoztk. Az elst Max Verstappen s Lewis Hamilton a msodikat Carlos Sainz s George Russell hasznlta ki egy kisebb idvesztesggel jr kerkcserre, Alonso viszont mindkt lehetsgrl lemaradt, gy csak a 28. krben, egy norml kerkcsere formjban kapott j gumikat, amivel tbb helyet is vesztett s a csapattrsa mg kerlt.
„Balszerencssek voltunk a virtulis biztonsgi autval. Aztn gy dntttnk, killunk, de a biztonsgi aut vget rt, gy kint maradtunk. Ha lett volna mg tz msodperc, megcsinlhattuk volna a kerkcsert. A mgttnk lvk megint nagyon szerencssek voltak a virtulis biztonsgi autval” – kesergett a ktszeres bajnok.
Fnke, Otmar Szafnauer elmagyarzta, mirt nem vllalkoztak a korai killsra, mint pldul Verstappen. „Volt, aki killt olyan korn, s aztn jra ki kellett neki. Mi maradtunk a tervnknl, s szerintem ez volt a helyes. A kt kills nem mkdtt volna nlunk.”
Amin a dobogs lom elszott
Alonst azonban egy ennl komolyabb gond is htrltatta. Mr a killsa eltt problmi addtak az erforrs elektromos oldalval. „A legnagyobb gond az volt, hogy a huszadik kr krnykn motorpbolmm lett, az energiatrol rendszerrel. Mr az egyenesek kzepn elfogyott az energia.”
„Krnknt gy nyolc tizedet vesztettem. Emiatt tl kellett erltetnem az autt a kanyarokban, hogy prbljam tartani magam a DRS-vonatban, mert ha nem, akkor nagyon sebezhetek lettnk volna az egyenesekben. Nagyon nehz verseny volt ez, s frusztrl, hogy jra motorproblmm volt” – magyarzta Alonso.
E htrnya meghatrozta a versenye kpt, s tulajdonkppen egy Alpine-nal tmadt konfliktushoz, de a kapott bntetshez is kze volt. Alonso azrt kapta az 5 msodperces bntetst, mert az utols eltti krben agresszven cikzni kezdett Valtteri Bottas eltt az utols sikn fel vezet egyenesben. A finnek mg a fkbe is kellett taposnia, hogy elkerlje az tkzst. A spanyolnak akkor ez volt az utols vdekezsi lehetsge az egyenesbeli htrnya miatt.
Helycsert kvetelt, pedig Ocon miatta lasstott
Mikzben a futam eltt azt mondta, nem akar kamikaze lenni Max Verstappen ellen a rajtnl, a motorgondja vgl mgis azt csinlt belle.
„Prbltam DRS-t fogni, s kamikazeknt vezettem a kanyarokban, amik az rzkelsi pontok eltt voltak, mert a DRS jelentette az egyetlen vdelmemet az egyenesekben.”
A biztonsgi auts fzis a hajrban a lehet legrosszabbul jtt Alonsnak, hiszen a nyakra engedte Charles Leclerc-t s a kt Alfa Romet. A Ferrarit sem , sem az eltte halad Esteban Ocon nem tudta tartani, Bottask ellen pedig csak az emltett DRS-mdszerrel tudtak vdekezni. A szrnynyitst ekkor a csapattrsa kzelsge biztostotta.
Ocon jelenlte azonban feszltsg forrsa volt Alonsnl. A csapatrdin egy ponton arrl rdekldtt, megelzheti-e Ocont, m az Alpine arra krte, tartsa a pozcit. „Mg az egyenesbeli gondokkal is szzszor gyorsabb vagyok ezen a htvgn” – felelte ingerlten a spanyol.
Mikzben igazsgtalannak rezte a helyzetet, Szafnauer rmutatott, Ocon nem vletlenl volt „szzszor lassabb” nla: segteni prblt neki.
„Estebannak nem volt semmi gondja, s emiatt a vgn kicsivel gyorsabb volt. Egyszeren lasstott, hogy kialakuljon egy DRS-vonat. A DRS-vonat nlkl, a korai erlekapcsolssal Fernandt fenyegette volna a veszly, hogy megelzik. Szval Esteban segtett.”
Ocon megerstette: „Ert vesztett, ezrt szndkosan visszavettem, hogy segtsem a szlrnykommal a vdekezsben Valtteri ellen. Igazn j csapatjtk volt.”
Szafnauer hozztette, a helycserre amgy sem lett volna mdjuk Bottask kzelsge miatt. „Nem cserlhettk meg ket, mert ha megtesszk, akkor sebezhetv vltunk volna. Ez volt a helyes. Esteban visszavett, hogy legyen DRS-vonat, s el tudott volna hzni, de az nem lett volna j a csapatnak.”
Mindig csak a „14-es aut”…
Alonso a clba rkezs utn dhsen pflte a kormnyt. Frusztrcija rthet volt, hiszen egy nagyszer htvgt rontott el az jabb mszaki problmja. „Prbltuk megoldani, de nem ment. Szerencsre nem kellett feladnom, s mg gy is szereztem pr pontot. Addig a pontig a dobogrt harcoltunk, jnak reztem magam Hamiltonhoz viszonytva, de Verstappen s Sainz ellen nem volt meg a tempm” – mondta a ktszeres bajnok, akinek meggyzdse, hogy a legjobb ngyben tudott volna lenni egy p motorral.
„Az aut nagyon gyors volt, s a motorproblma eltt harmadik voltam Lewis eltt. Tartottam a tvolsgot, prbltam kvetni Carlost s Verstappent. Szval a motorhiba nlkl szerintem elrhet lett volna a harmadik vagy negyedik hely. Mg a biztonsgi autval is.”
Hogy van nmi feszltsg csapaton bell, azt az jabb hiba kapcsn tett megjegyzse sejteti. Alonso felhvta r a figyelmet, hogy mindig csak az autjnl lpnek fel problmk, s ezt mr elfogadhatatlannak tallja. „Egy jabb megbzhatsgi problma a tizenngyes autn. Csaldst kelt. Prblok jobb helyezseket elrni a hatodik-hetediknl, s ezen a htvgn jobb is voltam ennl.”
„Az, hogy nem vgeztem a dobogn vagy a negyedik helyen, a tizenngyes aut megbzhatsgi gondja miatt volt. Taln a biztonsgi autval is peches voltam kicsit, de a szerencst nem lehet kontrolllni, a tizenngyes aut megbzhatsgt viszont jobban kne…”– vonta felelssgre a „31-es autt” jobban felkszt enstoine-i grdt.
A panasza nem alaptalan. Ocon a kt Mercedes-versenyz mellett az egyetlen a meznyben, aki mind a kilenc idei versenyen clba rt. Alonst ezzel szemben szmos nagy lehetsgtl fosztottk meg mszaki gondok. A mostani eltt Dzsiddban egy hatodik helyet bukott el a vzpumpa hibja miatti kiessvel, Melbourne-ben pedig vlheten a msodik sorba kvalifiklta volna magt, ha a Q3 elejn nincs az azta is fjlalt ujjnak srlst hoz balesete a hidraulikus hiba miatt.
Szafnauer a mostani motorgond kapcsn elmondta: „A verseny kzepn panaszkodni kezdett, hogy korn kifogy az energibl. Azt gyantjuk, hogy a leveg szivroghatott, de ezt mg ki kell vizsglnunk.”
A csapatfnk elismeri, jobb eredmnyben bztak Kanadban a 6. s 9. helynl, de gy sem elgedetlenek. „Tbbet remltnk, de a legjobb hromba kerlsrt amgy sem vagyunk versenyben, s a kzvetlen rivlisokon szp pontokat hoztunk.”
|