Hrek>> : Hogy szhatta meg Alonso a szndkosnak tn kanyarlevgst? |
Hogy szhatta meg Alonso a szndkosnak tn kanyarlevgst?
2021.09.27. 16:29
Ismt megvillant a ravasz Fernando Alonso. Szndkosnak tnt a szocsi rajtot kvet kanyarlevgsa, s a gyakorlatban pozcit is nyerhetett vele, az FIA versenyigazgatja elmagyarzta, mirt nem volt mgsem alapja a vizsglatnak.
Elrajtolt az Orosz Nagydj, ment a szlrnykozs jtk, majd az els fktvhoz rve az egyik kk Alpine a kls vrl letrt a plyrl, s a buktrben a plyalevgk szmra kijellt mestersges lasst fel szguldott nagy tempval. Fernando Alonso az FIA ltal elrtak szerint jrt el, majd visszatrt a plyra. A fktv eltt mg csak a 7. helyen, a kanyarlevgs eltti pillanatban (a rvidebb fkezssel) mr a 4. pozciban llt, a levgs utn rvid ideig a 3.-ban, aztn George Russell megelzte (Alonso visszavett), majd Lance Stroll-lal kezdett csatba, amit elvesztett. Vgl 5.-nek sorolt be.
Tekintve, hogy Alonsrl volt sz, taln nem volt alaptalan azt felttelezni, hogy volt nmi tudatossg a kanyarlevgsban. Emlkezhetnk r, a spanyol Ausztriban mindkt verseny utn panaszkodott, hogy olyan versenyzk elztk meg t az els kanyar utn, akik el sem tudtak fordulni, s az aszfaltozott buktrbl gyorstottak ki el. Ksbb jelezte, habr nevetsgesnek tartja a szablyokat, de igazodni fog hozzjuk, mert nincs kedve tovbb az „iditt” jtszani, aki mindenkppen a plya hatrain bell akar versenyezni. A kvetkez silverstone-i htvgn a Copse-kanyarban be is vltotta grett, s szndkos szlestssel prblta tartani a pozcijt, igaz, sikertelenl.
Ezek alapjn j esly van r, hogy Alonso most is a szablyozs szrke terleteit igyekezett kiaknzni, m mindezt kvetkezmnyek nlkl megtehette, mivel az FIA mg csak vizsglatot sem indtott a plyalevgsa gyben. Michael Masi versenyigazgat nem ltott kivetnivalt a jelenetben.
„Az els pr kanyarban minden versenyen vannak effle terletek, ahonnan a versenyznek a mg a versenyz mg kell besorolnia a visszatrskor, amelyik mgtt a kanyar eltt llt. Fernando ezt tette, nagyon gyorsan”– magyarzta, mirt szta meg a spanyol.
Ms krds, hogy ez csak a szablyok sz szerinti rtelmezse esetn igaz. Alonso tudniillik azrt is lehetett elrbb a kanyar elhagysa eltti pillanatban, mint Daniel Ricciardo, Lewis Hamilton, vagy akr Lance Stroll, mert nluk rvidebbet fkezett. Viszont pont ez volt a plyalevgsnak is az oka, vagyis innen nzve lehet vitatni, hogy valban nem tett-e szert elnyre.
Azt viszont nehz lenne bizonytani, hogy egy korbbi fkezssel hov sorolt volna be a kls vrl a beljebb rvidebb utat megtev hrom rivlishoz viszonytva. s ezt bizonyra Alonso is tkletesen tudta.
Az eset ezek alapjn a rutinos bajnok ravaszsgt s helyzetfelismerst, no meg a szablyismerett dicsri.
Az els kanyart egybknt tovbbi hrom versenyz vgta mg le a meznyben: Pierre Gasly, Antonio Giovinazzi s Max Verstappen. Egyikk visszatrst sem tlte szablytalannak az FIA, noha k ksbb adtak vissza pozcikat, mint Alonso.
Masi ennek kapcsn kiemelte, az ilyen eseteknl Sergio Prez 2019-es franciaorszgi bntetett kanyarlevgsa a precedens, s ehhez viszonytva most mindenki az elvrhat mdon jrt el. „Prezt akkor azrt bntettk, mert a hrmastl az ts kanyarig vgta le a plyt. Akkor azt mondtuk, a jvben az els kanyartl, ahol ez trtnik, vagy a csapatnak kell nknt krnie, hogy oda soroljon be, ahol a kanyar eltt volt, vagy n krem a pozci visszaadst. Most mind a ngy esetet megnztk, s mind a ngyen pontosan gy jrtak el” – magyarzta a versenyigazgat.
|