Hrek>> : Megismtli valaki Alonso lgy keverkes kockztatst a monzai sprintkvalifikcin? |
Megismtli valaki Alonso lgy keverkes kockztatst a monzai sprintkvalifikcin?
2021.09.11. 12:34
Mario Isola gy vli, hogy Monzban is mkdhetnek a lgy keverkek a sprintkvalifikci sorn, azonban f hangslyt fog kapni az, hogy ki tudja letben tartani ket a vgig s ezltal megtartani a rajtnl szerzett pozcikat.
Felmerlt a krds, hogy megprblkozhat-e valaki a szombati sprintkvalifikcin azzal, amit Fernando Alonso remekl mutatott be a Brit Nagydjon. A spanyol volt a sportg els sprint kvalifikcis versenynek sztrja, a Brit Nagydjon ugyanis egsz htvgn a biztonsgosabb taktikval jr kzepes keverkeket preferlta mindenki, kivve .
Alonso a kzepes keverkek helyett a lgy mellett dnttt, ezzel kihasznlva az els krben vele jr extra tapadst s gy a 11. helyrl az 5.-re lpett fel, majd ugyan a krltte lv gyorsabb autk miatt visszacsszott a 7. helyre, de a stratgia felkeltette a rivlisok figyelmt s ktsgtelen, hogy sokan komolyan meg fogjk fontolni ugyanezt Monzban. A szombati msodik szabadedzs lehetsget ad mg nekik majd arra, hogy tovbbi informcikat nyerjenek s kielemezzk a lehetsgeket a sprintkvalifikci eltt.
Az elzs vrhatan a szoksosnl is nehezebb lesz Monzban, a lgy abroncsok sokat segthetnek a rajtnl s az els kanyarokban a rivlisok kzepes keverkeivel szemben. A Pirelli F1-es vezetje, Mario Isola gy vli, hogy a lgy keverk mkdhet most is.
„Arra szmtok, hogy a csapatok tbbsge kzepes keverken kezd, de htulrl valaki megprblkozhat a lgy keverkkel” – mondta a pnteki kvalifikci utn.
„Az idjrs j, elg meleg van, a plya krlmnyei rendben vannak. A mltbl tudjuk, hogy a lgy keverk, vagyis a C4 egy olyan sszettel, melynl irnytani kell a tapadst, kezelni kell a hts gumikat, ugyanis ez dnt tnyez lehet a teljestmny szempontjbl.”
„Monzban a szlrnyknak hatalmas szerepe van, mg az oldalterhels nem annyira jtszik szerepet, szval holnap a kzepes s lgy keverkekkel kszlnk a sprintkvalifikcis futamra.”
Tizennyolc kr nagy terhelst nyjthat a lgy keverkeknek, de Isola szerint lehetsges vgig csinlni velk, ha nem kapnak tl nagy terhelst az elejn.„Itt a sprintfutam 18 kr, a 18 kr kevesebb, mint flra. Szval ez tnyleg egy gyors verseny, ahol nyomniuk kell. ppen ezrt azt gondolom, hogy valaki megprblhatja hasznlni a lgy keverket, hogy elnyt szerezzen az elejn, majd megvdje a pozciit az utols nhny krben. A lgy keverk elnye a tapads, fknt a lass kanyarokbl val kigyorstskor. Taln fkezskor is szmt a jobb els tapads miatt.”
Egy biztonsgi aut, vagy VSC cskkenten a versenykrk szmt s segtene azoknak, akik lggyal indulnak. Isola azonban gy vli, hogy vannak ms tnyezk is, amelyek miatt nem lehet olyan nehz letben tartani ket, mint gondolnnk.
„gy gondolom, hogy a verseny egy bizonyos szzalkban a menedzsmentrl szl. Nem csak a gumikezelsrl, mert az erforrst is kezelned kell. A hibrid-rendszerekkel az autk a futamokon nem tudjk folyamatosan azt a teljestmnyt nyjtani, mint a kvalifikcin, ahol a motor teljes teljestmnye a rendelkezsre ll. Ezrt szl a futam egy bizonyos szzalka a fkek, erforrsok, vagy brmi ms menedzselsrl.”
„Ha a hts gumik tapadst jl kezeli valaki s a kanyarok kls vt valamivel kevsb agresszvan rinti, akkor biztosan sikerl letben tartania a hts gumit s sikerl befejeznie a 18 krs versenyt mg lgy keverkeken is. Teht elnyt szerez az elejn, majd meg kell vdenie a pozcit az utols krkben. A tbbi aut szmra, akik kzepesen indulnak, a verseny utols rsze sokkal agresszvabb lehet a kevsb kopott gumikon. A csapatoknak sok informcijuk van a lgy keverken val rajtolsrl az elmlt vekbl, de ezek nagyobb zemanyagterhels mellett trtntek.”
„A msik pont az, hogy nem indulnak teli tankkal a kvalifikcis versenyen” – mondja Isola. „Egy olyan autval indulnak, mely sokkal knnyebb a vasrnapi nagydjhoz kpest. A ffutam sorn tbb, mint 100 kil zemanyagot visznek magukkal, mg a sprintkvalifikcin sokkal-sokkal kevesebb, harmad annyi zemanyaggal mennek. Teht ez egy fontos elem, amely lehetsget ad a hts abroncsok letbentartsra.”
Szval kik vlaszthatjk a lgy keverket? Isola azt javasolja, hogy elssorban azok, akik htrbbrl rajtolnak, de a mezny els felbl is bevllalhatja valaki a lgy keverket.
Meglehetsen lvezte Joker szerept Silverstoneban Fernando Alonso, aki a 13. helyrl indulva most is az egyik egyrtelm jellt erre a kldetsre.
Egy msik jellt Sergio Perez lehet, aki a kilencedik helyrl vghat neki a sprintfutamnak, miutn szlrnykkal segtette csapattrst, Max Verstappent az idmrn. is egy olyan pilta, aki jl tudja letben tartani a gumikat. Ha a mexikinak pldul sikerlne megelznie a Ferrarikat, sokkal jobb helyrl indulhatna a vasrnapi futamon. Minl elrbbrl tud rajtolni vasrnap, annl nagyobb stratgiai lehetsget nyjt a Red Bullnak Max Verstappen segtsben.
Pierre Gasly szerint j rajtra lesz szksge, gy a hatodik helyrl kezdve neki is j eslyt adhat a lgy keverk. „Silverstone-ban megtanultuk, hogy hrom rajt volt a verseny els kre eltt” – mondta a Motorsport.com-nak.
„Teht volt egy rajt a sprintversenyen, majd az els kr. Vasrnap volt egy jabb rajtunk, aztn az els kr, majd a piros zszl. Aztn jtt a harmadik rajt s ismt egy els kr. Azt hiszem ngy pozcit vesztettnk az idmrs helyezsnkhz kpest s ez olyasmi, melyen dolgoznunk kell, klnsen a sprinkvalifikcis htvgken.
„Azok a csapatok, melyek igazn jl rajtolnak, kt alkalommal is elnyre tehetnek szert, gy erre most jobban kell sszpontostani, mint ltalban. Azt hiszem Fernando j pr embert megtrflt azzal, hogy a lgy keverken indult s rengeteg tapadst szerzett az elejn Silverstoneban.”
„Azt hiszem egyrtelm, hogy kaptunk nhny leckt a htvge utn” – zrta az Alpha Tauri versenyzje.
|